BARF
Fra : Holm

Dato : 20-03-04 22:57

Hej NG

Jeg har lige læst en artikkel om fodring efter BARF metoden.
Jeg er såmænd bare nysgerrig efter at vide om nogen af jer fodrer efter
dette princip , og efter at høre hvordan jeres hunde trives med det ?

Mange hilsener
Holm

Fra : Susanne Andreasen

Dato : 21-03-04 11:20

Hej Holm
Jeg vil bare lige høre dig ad om det er på nettet du har læst den
artikel?? da jeg meget gerne vil læse den.
Hilsen susanne.

Fra : Holm

Dato : 21-03-04 13:12

"Susanne Andreasen" <susanne.andreasen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Holm
> Jeg vil bare lige høre dig ad om det er på nettet du har læst den
> artikel?? da jeg meget gerne vil læse den.
> Hilsen susanne.

Hej Susanne ..

Her kommer straks et link :

http://www.barf.dk/

Hilsen Holm

Fra : Susanne Andreasen

Dato : 21-03-04 17:43

Hej Holm.
Tak for linket.
Efter at have læst det er jeg ikke i tvivl om at det nok er den sundeste
måde at fodre på.Jeg har før brugt Kallun/ris rå revne gulerødder tilsat
vitamin pulver/kalk osv. men kan så se her at det har været for ensformning.
Kunne godt komme i tanke om at fodre efter " barf" og vil nok købe det
færdigt lavet hvis det da kan sendes til Jylland uden at tø op.

Fra : KennelKipler

Dato : 21-03-04 20:29

"Holm" skrev d. 20-03-04 22:57 dette indlæg :

Hej Holm,

Vi BARFer vores hunde, og det har faktisk betydet utrolig meget for
vores ældste tæve, for hun var virkelig syg inden vi startede. Vi havde
besluttet os for aflivning ved næste udbrud af furunkulosen, men vi tog
så og gjorde et sidste forsøg og skiftede til BARF, og nu er hun
symptomfri.
Vores anden tæve er også skiftet, og trives strålende.
De har begge, mindre dårlig ånde. blankere og blødere pels. nul
øresnask. prutter næsten ikke. mindre afføring, som næsten ikke lugter.
Men du kan læse om det her: www.kiplers.dk under BARF. Der har jeg
skrevet om vores erfaringer.

Vi passer en tæve mens hun er i sin første løbetid, og hun spiser så
tørfoder. Og det er bare så underligt at stå og lave lækker mad til sine
hunde, og så sætte en skål foderpiller ned til hende.
-Hun fik dog også sin egen skive osso buco i morges. I samråd med hendes
ejer, og den nød hun i fulde drag.

MVH Marie.

http://www.kandu.dk/

Fra : Holm

Dato : 21-03-04 23:18

"KennelKipler" <KennelKipler.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Vi BARFer vores hunde, og det har faktisk betydet utrolig meget for
> vores ældste tæve, for hun var virkelig syg inden vi startede.

Hej Marie .

Tusind tak for dit gode svar .
Jeg har lige besøgt jeres hjemmeside og læst om Barf .( dejlige billeder af
drengene og hundene)..)
Jeg synes det lyder rigtig godt , og kan sagtens se fornuften i fodrings
princippet ...jeg overvejer skam ligefrem at prøve.
Ved du om der er lavet nogle undersøgelser omkring salmonella , og andre
smitsomme sygdomme fra råt kød ?
Handler I ind bestemte steder , evt økologisk eller lign ?

Mange hilsener Holm

Fra : KennelKipler

Dato : 22-03-04 13:39

"Holm" skrev d. 21-03-04 23:18 dette indlæg :

Hej Holm.

Salmonella skulle ikke være noget vore hunde rammes af. Men de kan få
falsk hundesyge fra råt svinekød. Så der må man selv kalkulere risiciene
ud. Jeg har valgt at give rå svineben, da det er ufattelig få hunde der
rammes af den sygdom.
Der er ingen statestik på det herhjemme, men jeg mener det var 3 hunde i
sverige fra 1970. Og Sverige er ikke et af de lande som har sygdommen
under kontrol, men det er Danmark.

Fisk skal altid fryses i mindst 24 timer, før de gives til hundene pga.
orm. Og jeg fryser også alt det andet jeg giver i minimum 24 timer, før
det tøes op og gives som hundemad.

Jeg handler ind i de lokale supermarkeder, men der er folk som er ved at
organisere noget med indkøb af kød med bløde værdier bag, herhjemme.
Ellers har der gennem længere tid været folk som sammen købte ind i
Sverige, hvor man kan købe nogle lidt mere spændende ting til hundene,
såsom kaninmave eller elgkød.

Der er en dansk BARFliste her:
Og her kan man melde sig ind, og spørge alle de garvede folk. Samt være
med når der bestilles kød fra Sverige. Eller melde sig på den nye liste
herhjemme. (Hvis det kan nåes endnu, mener der er en uge til).

Min mindste tæve som snart er nede på de 15-16 kg, spiser for omkring
140-160 om måneden. Og den store, som vejer omkring de 28-29 kg. koster
i nærheden af de 250 kr. + - afhængig af tilbud.
Men så køber jeg heller ikke oksehudsben eller lignende, for når de skal
gnave i noget, bliver det automatisk et hyggeben.

MVH Marie.
www.kiplers.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Rikke Andersen

Dato : 22-03-04 09:06

Ian Billinghurst har skrevet et par ret gode bøger om BARF

"Give your dog a bone " og "Grow your pup on bones" mener de begge kan købes
på Canis.no

Der findes en yahooliste der hedder NordBARF der også er ret god.

Jeg synes faktisk ikke det er så besværligt at fodre med hvis man lige får
det sat i system.

Man skal bruge en stor fryser og en seriøs stor køkkenmaskine, der virkeligt
kan hakke super super fint og som også tåler mosten.

Jeg køber en del af mine ben som kylllingehalse hos Dandog. (Ring til dem og
få den dyrehandler der forhandler deres varer og som ligger i nærheden af
dig) De er lidt dyre 22,50 kiloet men så er de til gengæld løsfrosset og
pakket i 2 kilo poser, så de er LETTE LETTE LETTE at have med at gøre fordi
du kan hælde den ønskede mængde op i skålen om morgenen og så er det tøet op
om aftenen - tør det op i køleskab tager det ca 24 timer - ret geniale at
have med hvis man skal til stævne eller lignende - så er det nøjagtigt
ligeså let at have med som tørkost

Hvis du derudover kan finde en slagter i nærheden som du kan lave en aftale
med at han pakker en pose forskellige ben når han slagter så kan man næsten
altid får det til 5-10 kr. kiloet.

Derudover har jeg ind i mellem en storehakke dag hvor jeg køber
grønsager/frugt på tilbud og hakker en masse og fryser i potioner. Jeg
fodrer en gang om dagen og fodre med ben hver anden dag og kød/grønsager
hver anden dag - det fungerer fint.

Men jeg vil da medgive at hvis jeg boede i nærheden af den kennel der laver
BARF mad ville jeg nok også handle der

Jeg har fodret BARF i ca. 3 år og jeg synes mine hunde virker sunde, friske
og glade. De ser godt ud i huld og pels - Bobbe har fået BARF fra han var 8
uger gammel og han har aldrig haft en sygedag - bortset fra når han skærer
poterne, når han arbejder
Han har A hofter så han har i hvert fald heller ikke taget skade på det
punkt af at blive fodret BARF.

Jeg synes de er lettere at justere foderet på - uden man skærer mængden
ned - man fodrer bare med mindre fedtholdigt hvis de skal ned i vægt og mere
fedtholdigt hvis de skal op.

En af de ting jeg allerbedst kan lide er deres ædelyst. Hvis alt er glippet
for mig og jeg hælder tørkost i skålen ser de ud som om jeg har pisket dem.
De roder lidt rundt i det og lusker hen i kurvene igen. Måske bliver det
spist i løbet af aftenen men det er ikke sikkert. Næste morgen lusker de så
endelig til skålene med et "ja der kommer sq nok ikke andet - og NØØØJ hvor
er hun led" blik.

Det sker IKKE når der er kyllinghalse eller kallun i krybberne

Rikke