Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Jpg-komprimering
Fra : Erik

Dato : 20-03-04 20:29

Hej

Så har jeg købt mig et Minolta Dimage G500, som jeg gav knap 2.800 kr. for
hos laptops.dk. Er fint tilfreds med kameraet. Men hele tiden dukker der nye
spørgsmål op.

Jeg tager billeder i den høst opnåelige opløsning og størrelse - altså 2592
x 1944 fine. Alligevel fylder de typisk ikke mere end mellem 1,5 mb og 2 mb.
Jo, jeg er godt klar over, at kameraet komprimerer en del og ikke kan gemme
i RAW-format. Men det er fint nok til mit brug.

Nu til mit spørgsmål: Jeg bruger Paint Shop Pro 5 til at redigere billederne
i, og jeg gemmer dem fortsat i JPG uden komprimering overhovedet går jeg ud
fra (indstilling: 1). Men så oplever jeg at filerne bliver større, f.eks.
fra 1,5 mb til 1,8 mb. Hvad er det, der sker?

Jeg har ledt på nettet efter hjemmesider, der kan forklare, hvad der sker,
men kan ikke finde nogen hjælp. Nogle påstår, at hver gang man åbner og
"saver" eb fil i jpg-format, sker der en forringelse af billedet. Er det
korrekt også når man gemmer uden komprimering?

På forhånd tak for gode svar.

Mvh

Erik

Fra : Morten Wartou

Dato : 20-03-04 21:04

Erik wrote:
> [...]
> åbner og "saver" eb fil i jpg-format, sker der en forringelse af
> billedet. Er det korrekt også når man gemmer uden komprimering?

Hej!

Et ukomprimeret billede i den størrelse vil fylde omkring 15 megabytes. Når
du gemmer i JPG komprimeres billedet altid - og det er en tabsgivende
kompressionsform. Du kan i stedet vælge at gemme i fx komprimeret TIFF, som
jo også komprimeres, men det er tabsfri kompression, og langt fra så
effektiv som JPG.

Man bør altid gemme et billede i et tabsfrit format, hvis man regner med at
skulle arbejde med det igen, da kvaliteten vil blive ringere og ringere hver
gang du gemmer det i JPG.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : KNL DtP

Dato : 20-03-04 21:06

"Erik" <ej@alibi.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fra (indstilling: 1). Men så oplever jeg at filerne bliver større, f.eks.
> fra 1,5 mb til 1,8 mb. Hvad er det, der sker?

Først skal du huske på, at hver gang du gemmer en JPG-fil, så bliver
kvaliteten forringet. Selvom du sætter den på bedste kvalitet / mindste
kompression, så smider den data væk. Prøv og gem en fil, åben den nye, gem den
igen, åben den nye ect. efter et par gange kan du tydeligt se forskel fra den
originale.

Grunden til at det fylder mere er, at den sådan set ikke ved hvor meget
original JPG-filen fyldte. Når du åbner et billede, så fylder billedet i rå
data antal pixels (dvs. længde x højde) x farvedybden (8-bits pr. RGB-kanal =
24 bit). Når du så vælger at gemme billedet, så går den ind og se hvilke data
den kan smide væk. Hvis du har valgt en kraftigere komprimeringsgrad end der
blev anvendt til originalen, ja så fylder billedet mindre og omvendt. Det
vigtigste er at huske på, at billedkvaliteten forringes.

Det er sådan set fint nok at optage billederne i JPG (omend at RAW er
optimalt), men når du har redigeret i det, så bør du gemme det i et tabsløst
format som f.eks. TIFF. Her kan du vælge at slå LZW-kompression til, så tager
du lige 20% af filstørrelsen. Denne type kompression smider ikke data væk, men
fungerer lidt i stil med ZIP. Dvs. du kan gemme igen og igen uden at der
forsvinder vigtigt information.

> Nogle påstår, at hver gang man åbner og
> "saver" eb fil i jpg-format, sker der en forringelse af billedet.

Det er korrekt.

> Er det
> korrekt også når man gemmer uden komprimering?

Du kan ikke gemme et JPG-billede uden at komprimere. Selv hvis du stiller den
til 100 eller max quality eller hvad det hedder i PSP, så komprimerer den
stadig. JPG er et slut-format, forstået på den måde at det kun egner sig til
enten direkte optagelse eller som endestationen for et færdigt billede til
Internettet. Skal du kunne redigere i det undervejs er TIFF vejen frem.

> På forhånd tak for gode svar.

Håber du kan bruge det - ellers må du lige skrive igen.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-03-04 21:10

"Erik" <ej@alibi.dk> skrev :

>Nu til mit spørgsmål: Jeg bruger Paint Shop Pro 5 til at redigere billederne
>i, og jeg gemmer dem fortsat i JPG uden komprimering overhovedet går jeg ud
>fra (indstilling: 1).

Jpg er altid komprimeret, formentlig komprimerer dit kamera lidt
mere end indstillingen med mindst komprimering i dit kamera og
derfor kommer det til at fylde lidt mere.
--
Knud

Fra : Erik

Dato : 20-03-04 21:39

Tak for de gode svar. Nu forstår jeg det bedre.

Mvh Erik