Katte & medicin=Blodbad x mange?!
Fra : Ukendt

Dato : 20-03-04 19:53

Hej.

Jeg skriver i håb om at få nogle gode råd mht. min gamle kat. Den har for
nyligt mistet en af sine øverste hjørnetænder & skal nu på antibiotika i
godt en uge. Igår aftes fik jeg givet den pille 2 (dyrlægen gav den den
første). Det var jo så nemt, så nemt, bare dreje hovedet bagover på katten,
så den bli'r pascificeret, ned med pillen & alle var glade:"Sikke en dygtig
mis du da er, nååååårrrh.." Samme nummer imorges...Indsæt samme rosende
kommentarer til katten.
Her til aften skulle den bare lige ha' en pille mere... Indsæt her sætninger
som:" Jeg slår dig ihjel, møg-mis!" & "Din satans til åndssvage kat, det er
for din skyld jeg gør det her!" Tilføj et par lange, dybe flænger i mine
fingre. Det tog evigheder før blodet stoppede. Hvad var resultatet? 2
ubrugelige piller, hvilket i sidste ende går ud over katten. Sig mig engang,
hvad gør I andre, for at stoppe det stads indenbords i Jeres kat? Nu prøver
jeg at drysse pillens indhold i noget tun, men kender jeg min kat, spiser
den pænt udenom pulveret. Kan man dyppe pillerne i et eller andet saftigt,
hælde pulveret i svineblod eller hvad stiller man op? Jeg tør faktisk ikke
prøve det med at smide pillen i halsen på den mere. Vi hader det begge lige
meget, men det er mig der kommer til skade. Hvorfor kan man dog ikke lave
piller, der smager godt?
Hjælp udbedes, tak.

Thomas

Fra : Elwarth

Dato : 20-03-04 20:10

>klip, problemer med at give kat antibiotika i pilleform<

Hej Thomas
Jeg ved, det lyder underligt, men du kunne prøve at tilbyde katten pillen
som om, det var en godbid. Vi kæmper også altid hårdt for at få piller i
kattene, men engang, hvor en af dem skulle have antibiotika, prøvede jeg at
lægge den på gulvet foran den, ligesom jeg gør med godbidder. Hun snusede
til den, og så spiste hun den bare uden videre! Da jeg fik nærlæst lidt på
sedlen fra dyrlægen, stod der, at de var velsmagende, og det syntes katten
heldigvis også. Desværre går den ikke med alle piller, men det er da et
forsøg værd

Venligst
Dorthe

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 20-03-04 20:16

> [...]
> heldigvis også. Desværre går den ikke med alle piller, men det er da et

Det må være de lyserøde Synolux *G* Her i huset skal de gemmes væk.
Flere gange har jeg oplevet at jeg har lagt en pille frem for at give den
til en kat. Fange katten ... man vender sig om og væk er pillen....
.. Det er min Rubella der har snuppet den hun er besat af Synolux *G*

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 20-03-04 21:40

In article <c3i5ae$4du$1@sunsite.dk>, Nina, Tender Tribes
<mailNOSPAM@tendertribes.dk> wrote:

> Det må være de lyserøde Synolux *G* Her i huset skal de gemmes væk.

Yep - der står faktisk også at de er "smagsneutrale" hvis man slår dem
op. Det vidste vi ikke, så vi kæmpede med katten i et par dage. En dag
finder jeg så pillen fra igår på gulvet og lægger den opgivende på
sofabordet - hvorefter kræet går hen og æder den! *g*
Jeg måbede, min mand begyndte at grine hysterisk. Vi haaader begge at
skulle slås med kattene for at få piller i dem. Så synulox- kuren
fortsattes sådan: man tager en lille håndfuld guf der er uimodståeligt
(her killingefoder), lægger pillen ned i hånden, holder hånden hen til
katten. Og vupti!

De bitre piller har vi opdaget noget der hedder "PillEase" til. (Fås
bl.a. på Københavns dyrehospital) Det er i tyggegummikonsistens og
lugter meget kraftigt af røget kød. Man pakker pillen godt ind i en
smule af "gummiet" og lægger klumpen i noget guf. Som regel ryger det
så ned uden det store vrøvl. Men vores forbrug af killingetørkost,
makrel i tomat og whiskas i aluposer stiger en del i sådan periode *g*

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 20-03-04 21:46

> [...]
> fortsattes sådan: man tager en lille håndfuld guf der er uimodståeligt
> (her killingefoder), lægger pillen ned i hånden, holder hånden hen til
Måske vi skal foreslå forskerne at alle piller skal pakkes ind i Synulox *G*

> [...]
> så ned uden det store vrøvl. Men vores forbrug af killingetørkost,
> makrel i tomat og whiskas i aluposer stiger en del i sådan periode *g*

Jep! Det er også det jeg foreslog i mit andet svar. Det virker fortrinligt.
.... personligt synes jeg det lugter temmelig grimt, men det er jo heller
ikke min lugtesans der skal stimuleres. Og der skal nok noget til at "narre"
missernes sanser *G*

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 20-03-04 22:35

On 2004-03-20 21:46:25 +0100, "Nina, Tender Tribes"
<mailNOSPAM@tendertribes.dk> said:

> [...]
> ikke min lugtesans der skal stimuleres. Og der skal nok noget til at "narre"

Ja - det så jeg efter jeg havde postet *g*
Donna ved nu udmærket at der er lusk i det, for hun sorterer pænt
klumpen fra - og lægger den ned på gulvet. Jeg tager den op igen,
lægger den i guffet. Hun tager den, lægger den ud i gangen. Jeg henter
den igen. Hvorefter hun ligesom tænker nå ja, hva' pokker - og spiser
den..
--
Knus fra Ann R

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 20-03-04 20:13

> [...]
lige
> meget, men det er mig der kommer til skade. Hvorfor kan man dog ikke lave

Her er løsningen:
http://www.dyrlaegevagten.dk/shopframe.cfm/cms/id=442/sprog=1/item=yes/
5 pakker koster 80 kroner. Man bruger ikke særlig meget af gange, så det kan
være en ret stor portion for en enkelt kat, men måske din dyrlæge har en
enkelt pakke de kan sælge dig.
Det virker virkelig godt. Det er som tyggegummi, hvor man så tager en lille
klump af, gør den flad mellem fingrene og ruller uden om pillen. Selv de
grimmeste piller ryger ned uden man propper dem helt ned i halsen....
Kan absolut anbefales.
Alternativt kan du tage lidt smør og put pillen ind i og læg den i
køleskabet.
Men katte er snu, og nogle piller smager a h til....
Husk at piller jo er lavet forskelligt, da de skal virke forskellige steder
i løbet af fordøjelsen, så du kan ikke bare putte dem i enhver kapsel eller
hvad du nu finder på.... det kan risikere at ødelægge virkningen.
Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 20-03-04 22:36

On 2004-03-20 20:13:07 +0100, "Nina, Tender Tribes"
> [...]

> være en ret stor portion for en enkelt kat, men måske din dyrlæge har en

Man kan købe dem enkeltvis på dyrehospitalet, en pakke koster 12 kr og
varer til ca. 5 piller - selvfølgelig alt efter str. på pillen .-)

--
Knus fra Ann R

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 21-03-04 06:57

> Man kan købe dem enkeltvis på dyrehospitalet, en pakke koster 12 kr og
> varer til ca. 5 piller - selvfølgelig alt efter str. på pillen .-)

5 piller ? .. så er det da med rund hånd du uddeler *G*
De reklamerer med 10 piller pr pakke og jeg har da opnået at pakke hele 18
piller ind i en pakke :)
Nina

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 21-03-04 15:34

On 2004-03-21 06:57:13 +0100, "Nina, Tender Tribes"
> [...]

> 5 piller ? .. så er det da med rund hånd du uddeler *G*
> De reklamerer med 10 piller pr pakke og jeg har da opnået at pakke hele 18

Jamen du har da ret, selvfølgelig.
Jeg glemte at Ditte jo også skal ha' en håndfuld guf + en bid
"tyggegummi", ellers vil hun nemlig have del i Donnas guf, og det er jo
ikke helt heldigt Og Donna bliver meeget mistænksom hvis Ditte
bliver holdt væk, så det går heller ikke. Derfor bruger jeg dobbelt op
af det hele, bare ikke af piller så de tilsyneladende bare får en
håndfuld guf hver. De krumspring man finder på, altså..
--
Knus fra Ann R

Fra : Ragna

Dato : 20-03-04 21:05

Hej Thomas!

Katte er forskellige - også med hensyn til deres evne til at spise piller.

Vores gamle hunkat var umulig at give piller, fordi hun krampagtigt lukkede
sin lille mund og producerede oceaner af savl. Det vidste vores dyrlæge, så
hver gang hunkatten skulle have medicin, blev det i sprøjteform med et par
dages mellemrum. Det var træls at skulle af sted med hende flere gange, men
med hende var deri ingen anden udvej.

Til gengæld lykkes det ret let med vores nuværende hankat. Jeg anbringer ham
oppe i et lille vindue, siddende eller halvvejs stående med front mod mig,
åbner hans mund ved at klemme let på siderne med tommel og pegefinger. Så er
det (hos ham!) rimelig let at lægge pillen bagerst på tungen, lukke hans
mund og gnide ham let på struben for at fremme synkebevægelsen.

En af disse metoder bør kunne bruges!

--
Venlig hilsen, Ragna.

Fra : Battlefield´s

Dato : 20-03-04 21:44

"Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> det (hos ham!) rimelig let at lægge pillen bagerst på tungen, lukke hans
> mund og gnide ham let på struben for at fremme synkebevægelsen.

Hej Thomas
Hvad er det for piller?
Hvis det f.eks. er Antirobe går det fint at skille kapslen ad og drysse
pulveret i tun, det smager absolut ikke af noget.
Men hvis det, som Nina foreslår, er Synulox kan det faktisk fås som
flydende. Det har jeg selv prøvet, jeg hældte det på tun og det gik godt i
et par dage, men så havde katten luret det. Måske det er lettere at "snyde"
din kat
Hilsen Vibeke

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 20-03-04 21:55

> Hvis det f.eks. er Antirobe går det fint at skille kapslen ad og drysse
> pulveret i tun, det smager absolut ikke af noget.

Man skal passe lidt på med at tage stofferne ud af kapslerne eller modsat,
putte pillerne i kapsler. Grunden til at piller er lavet forskelligt er, at
de skal gå i opløsning forskellige steder på sin vej gennem systemet for at
opnå den rigtige virkning. Piller i de kapsler man kan dele på midten, skal
ofte først virke et sted i tarmsystemet, og kroppen er derfor X antal timer
om at opløse pillen, så virkningen kan gå igang.
Men okay, jeg har nu haft held med behandling alligevel....

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Battlefield´s

Dato : 20-03-04 22:09

"Nina, Tender Tribes" <mailNOSPAM@tendertribes.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
timer
> om at opløse pillen, så virkningen kan gå igang.
> Men okay, jeg har nu haft held med behandling alligevel....

Hej
Ganske rigtigt, men jeg havde nu spurgt min dyrlæge først om det var i orden
at gøre det på den måde.
Hilsen Vibeke

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 20-03-04 21:46

På en mørk og stormfuld aften skrev Thomas:
> [...]
> hælde pulveret i svineblod eller hvad stiller man op? Jeg tør faktisk
> ikke prøve det med at smide pillen i halsen på den mere.

Sæt katten på et bord, og pak den ind iet badehåndklæde, så kun hovedet
er frit, det plejer at virke her i huset. Jeg har iøvrigt en teori om at
det er bedst at bruge et brugt, let fugtigt håndklæde som dufter af
ejeren, det får katten til at føle sig tryg.

M.v.h
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-04 06:51

> [...]
> det er bedst at bruge et brugt, let fugtigt håndklæde som dufter af
> ejeren, det får katten til at føle sig tryg.

Nu vælger jeg at kommentere det sidste indlæg i rækken af alle Jeres gode
forslag..Jeg havde troet der ville være et enkelt svar, max. 2
Pillerne hedder antirobe, de er hvide & gule, indeholder pulver & man
"skrue" dem fra hinanden.
Jeg har prøvet det med at vikle katten ind i et håndklæde sidste gang den
skulle ha' medicin, det var ikke det den drømte om. Men okay, stor var min
overraskelse her til morgen, da al tunen var spist. Nu har den fået sig en
ny portion & intet andet, så hvis den bli'r sulten, er der kun
medicin-maden. Men jeg tror jeg vil prøve at veksle med noget af det I har
foreslået man kan købe hos enten dyrlægen eller på dyrlægeskolen.
Foreløbig tusind tak for hjælpen, det var sødt af Jer allesammen.

Thomas

Fra : Denise

Dato : 21-03-04 11:45

> Pillerne hedder antirobe, de er hvide & gule, indeholder pulver &
> man "skrue" dem fra hinanden.

Hej Thomas
Lige en sidste idé, da jeg så det var kapsler.
Prøv og hold kapslen mellem 2 fingre og så ind under den varme hane.
Derefter hurtigt langt ind i munden på katten med den. Kapslen bliver helt
glat af det varme vand og glider nemt ned uden at sidde fast i munden eller
på tungen.
Det bruger jeg altid med kapsler, en af vores får en Synoquin for gigt hver
dag, og det er en dobbelt så stor kapsel. Det går glimragende, selvom hun er
noget af en strigle at give piller.

--
Hilsen Denise

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-04 16:38

> [...]
> Derefter hurtigt langt ind i munden på katten med den. Kapslen bliver helt
> glat af det varme vand og glider nemt ned uden at sidde fast i munden

Hej Denise.
Tak for rådet, problemet er bare at lige nu tør jeg simpelthen ikke prøve at
gi' den pillerne "manuelt". De rifter jeg fik igår er gået dybt, føler ikke
trang til at få flere af dem. Men idéen lyder ellers smart... Måske prøver
jeg, når min hud er vokset sammen igen

Thomas