Phenol og dichromat
Fra : Henry Vest

Dato : 20-03-04 18:34

En primær eller sekundær alkohol kan oxideres af kaliumdichromat, men hvad
med phenol? Hvad får man ud af
C6H5OH + Cr2O7^2- -> ... ?

--
Henry Vest

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 20-03-04 19:20

Henry Vest wrote:

> En primær eller sekundær alkohol kan oxideres af kaliumdichromat, men hvad
> med phenol? Hvad får man ud af
> C6H5OH + Cr2O7^2- -> ... ?

Uden at være ekspert vil jeg sige at det er ret klart at OH-gruppen på
en phenol ikke kan oxideres til et dobbeltbundet oxygen (oxo-gruppe).
Benzenringen optager jo tre af carbon-atomets valens-elektroner, så på
denne vis kan man måske sige at phenol minder lidt om tertiære alko-
holer.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Anders

Dato : 21-03-04 03:08

Phenol kan oxideres til Benzoquinon.
/C-C\
O=C C=O
\C-C/
Anders

Fra : Anders

Dato : 21-03-04 03:09

Ups. Sådan her selvfølgelig.
/C=C\
O=C C=O
\C=C/

Anders

Fra : Henry Vest

Dato : 22-03-04 19:11

Anders skrev:

> Ups. Sådan her selvfølgelig.
> /C=C\
> O=C C=O
> \C=C/

Jamen ... det står jo faktisk også i min egen kemibog, man skal bare kigge
ordentlig efter! Men tak for svaret!

--
Henry Vest

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 21-03-04 12:53

Anders wrote:

> Phenol kan oxideres til Benzoquinon.

Nå ja, det kan jeg godt se i min organisk kemi-bog nu. Denne quinon er
en 2,5-cyklohexadien med to ketongrupper, altså

H H
\ /
C = C
/ \
O = C C = O
\ /
C = C
/ \
H H

Helt det samme som du tegnede, bortset fra at din tegning så lidt for-
vredet ud for mig (jeg tror ikke du bruge en fastbredde-skrift).

Selvom ringen herover ikke er en »rigtig« benzen-ring, består den stadig
af seks sp²-hybridiserede carbon-atomer.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)