Dækforbrug...
Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 20-03-04 17:48

Hvor langt kører I på et sæt dæk?
Min Omega skal have nye dæk - de har kørt knap 70.000 km

En rallybil kører ca. 70-80 km på et sæt dæk.
Så er dækkene nedslidte og færdige!

/Mogens

Fra : John Sahl

Dato : 20-03-04 18:03

Hr. Mogens Knudsen wrote:
> Hvor langt kører I på et sæt dæk?
> Min Omega skal have nye dæk - de har kørt knap 70.000 km

Så langt har jeg aldrig kørt på et sæt dæk, jeg tror min
rekord er 50.000km

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : René Lønstrup

Dato : 20-03-04 18:10

Hr. Mogens Knudsen wrote:
> Hvor langt kører I på et sæt dæk?
> Min Omega skal have nye dæk - de har kørt knap 70.000 km

Mine forrige 15" sommerdæk holdt ca. 35k km før de blev udskiftet. De kunne
nok godt køre nogle tusinde km mere før mønsteret var nede på 1.6mm, men der
var ikke særligt meget grip tilbage i dem, og især i regnvejr kunne man
mærke at de var udkørt, så de røg ud. Jeg håber at 17"erne holder lidt
længere, - de er trods alt over dobbelt så dyre - men hurtig svingkørsel er
hårdt for dækkene, så jeg regner egentligt ikke med det

> En rallybil kører ca. 70-80 km på et sæt dæk.
> Så er dækkene nedslidte og færdige!

Puha, det har jeg sq ikke råd til

--
Mvh René Lønstrup
min bil: 1985 Toyota MR2 1,6i 16v

Fra : Leonard

Dato : 20-03-04 18:18

Hr. Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Min Omega skal have nye dæk - de har kørt knap 70.000 km

Lupoen fik nye fordæk ved 84.000 km, de var slidt totalt ned på de
inderste 2 cm p.gr.a. fejlsporing, de bagerste har stadig mere end 5
mm mønster efter 90.000 km. (pris pr.dæk: 400,- kr.)

Transporteren fik pillet de originale af ved 55.000 km, det ene fordæk
var sprunget i kassen og slidt skævt, resten nede på 3-4 mm.

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Niels Bengaard

Dato : 20-03-04 20:00

> Hvor langt kører I på et sæt dæk?
> Min Omega skal have nye dæk - de har kørt knap 70.000 km

70.000 km er meget.
Jeg har prøvet at køre ca. 20.000 km på Goodyear F1 dæk, og er nu oppe på
noget mere på Pirelli uden at de er vildt slidte.
Jeg tror dækkenes konstruktion har meget at sige for hvor langt man kan køre
på dem, hvilke har du kørt på?

Niels

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 20-03-04 20:06

On Sat, 20 Mar 2004 20:00:24 +0100, "Niels Bengaard"
<bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote:

>70.000 km er meget. Jeg tror dækkenes konstruktion har meget
>at sige for, hvor langt man kan køre på dem, hvilke har du kørt på?

Continental Super Contact 205/65x15
Desværre kan man ikke købe dem mere, så jeg må nøjes med
Continental PremiumContact

>Jeg har prøvet at køre ca. 20.000 km på Goodyear F1 dæk, og er nu oppe på
>noget mere på Pirelli uden, at de er vildt slidte.

Jeg har også kørt F1 - de kører ikke særlig langt, men bider
fantastisk. Mine Continental er jeg meget glade for - godt kompromis
mellem slidstyrke/vedhæftningsevne. I regnvejr kører de fremragende,
så man uden problemer, men med skyldigt hensyn til bremsevne, kan
holde dampen oppe.

/Mogens

Fra : Roberto Saldo

Dato : 21-03-04 10:04

Hr. Mogens Knudsen wrote:

> [...]
> mellem slidstyrke/vedhæftningsevne. I regnvejr kører de fremragende,
> så man uden problemer, men med skyldigt hensyn til bremsevne, kan

Har også kigget på PremiumContact men de får blot 2 stjerne hos ADAC
for middelmådige egenskaber i fugtigt vejr og det er jeg ikke vild med.

Mvh
Roberto

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 21-03-04 10:38

On Sun, 21 Mar 2004 10:03:54 +0100, Roberto Saldo
<robertosaldo@yahoo.dk> wrote:

>Har også kigget på PremiumContact men de får blot 2 stjerne hos ADAC
>for middelmådige egenskaber i fugtigt vejr og det er jeg ikke vild med.

Jeg kan vælge mellem følgende 205/65x15 ZR (>240 km/t):
Kumho K11
Hankook Optimo 406
Firestone Firehawk TZ200
Uniroyal Rally 540
Dunlop SP Sport 2000
Continental PremiumContact
Goodyear Eagle NTC5

Kigger man på ADAC-testen, klarer Continental og Firestone'n sig
bedst. Da Firestone har en stor rullemodstand, larmer mere samt lavere
komfort end CPC (IMO), vælger jeg CPC. Dækket skal bruges til
tempokørsel på motorvejen.

/Mogens

Fra : Roberto Saldo

Dato : 21-03-04 10:40

Hr. Mogens Knudsen wrote:

> [...]
> bedst. Da Firestone har en stor rullemodstand, larmer mere samt lavere
> komfort end CPC (IMO), vælger jeg CPC. Dækket skal bruges til

Ja så er der ikke andet at gøre.

Mvh
Roberto

Fra : Mikael L

Dato : 21-03-04 15:12

"Hr. Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan vælge mellem følgende 205/65x15 ZR (>240 km/t):
> Kumho K11
> Hankook Optimo 406
> Firestone Firehawk TZ200
> Uniroyal Rally 540
> Dunlop SP Sport 2000
> Continental PremiumContact
> Goodyear Eagle NTC5

Hvad har Michelin gjort?

Mikael

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 21-03-04 16:49

On Sun, 21 Mar 2004 15:11:48 +0100, "Mikael L" <m_larsen@sol.dk>
wrote:

>Hvad har Michelin gjort?

Jeg kan ikke finde dem på Reifendirekt.com i "min" størrelse inkl.
hastighedsmærkning. Ka' du?

/Mogens

Fra : Mikael L

Dato : 21-03-04 17:05

> Jeg kan ikke finde dem på Reifendirekt.com i "min" størrelse inkl.
> hastighedsmærkning. Ka' du?

Jeg kan finde nogle Michelin Pilot Primacy i str. 205/65 R15 94 W til
1010,00 kr.stk.

W er jo godkendt til 270km/t så det burde være rigeligt.

Kan det bruges? Jeg skal lige sige at jeg kigger på www.daekonline.dk men er
det ikke det samme?

Mikael

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 21-03-04 17:08

On Sun, 21 Mar 2004 17:04:41 +0100, "Mikael L" <m_larsen@sol.dk>
wrote:

> [...]
>1010,00 kr.stk.
>W er jo godkendt til 270km/t så det burde være rigeligt.

Funny - og du har ret. OG siden burde være fra samme leverandør.
Ville du give 150 kr mere pr. stk, hvis du havde gode erfaringer med
Continental?

/Mogens

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 21-03-04 17:11

On Sun, 21 Mar 2004 17:07:33 +0100, Hr. Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Funny - og du har ret. OG siden burde være fra samme leverandør.
>Ville du give 150 kr mere pr. stk, hvis du havde gode erfaringer med
>Continental?

Det bør nævnes, at jeg ALDRIG har kørt Michelin. Det hænger sammen med
deres image fra gammel tid: mange km, men med dårlig performance
(forudfattet -> indrømmet)

/Mogens

Fra : Mikael L

Dato : 21-03-04 17:21

> Funny - og du har ret. OG siden burde være fra samme leverandør.
> Ville du give 150 kr mere pr. stk, hvis du havde gode erfaringer med
> Continental?

Nej det ville jeg nok ikke. Jeg skal selv ud og have 2.stk 225/60 15 jeg har
i forvejen Conti på forhjulene og sætter det samme på baghjulene. Jeg synes
det er et glimrende dæk.
Jeg har selv tidligere været Michelin fan fordi deres dæk altid er runde og
jeg synes de er meget støjsvage. Bortset fra deres Pilot Sport som har et
fantastisk grib, men støjer voldsomt efter 5000km. Jeg har ikke prøvet
Premacy dækket.
Jeg spurgte nu også mest af ren nysgerrighed for om der var en særlig årsag
til at du ikke nævnte dem, når du nu havde en masse andre dæk som ikke alle
lød lige tiltalende.

Mikael

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 21-03-04 17:32

On Sun, 21 Mar 2004 17:21:13 +0100, "Mikael L" <m_larsen@sol.dk>
wrote:

>Nej det ville jeg nok ikke. Jeg skal selv ud og have 2.stk 225/60 15 jeg har
>i forvejen Conti på forhjulene og sætter det samme på baghjulene. Jeg synes
>det er et glimrende dæk.

Fino :)

>Jeg spurgte nu også mest af ren nysgerrighed for om der var en særlig årsag
>til at du ikke nævnte dem, når du nu havde en masse andre dæk som ikke alle
>lød lige tiltalende.

Jeps - men jeg søgte i D, fordi jeg helst købte den vej...

/Mogens

Fra : Kasper Ladingkær

Dato : 20-03-04 20:01

Ca. 60.000 km, der var vel 2-2,5mm tilbage, men jeg kunne mærke at der ikke
var samme grip i dem mere...

--
Venlig hilsen
Kasper Ladingkær

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 20-03-04 22:13

> Hvor langt kører I på et sæt dæk?
> Min Omega skal have nye dæk - de har kørt knap 70.000 km

Den gamle Sierra gik 70.000 km på samme dæk, og der var "masser" endnu da
den blev solgt. - Jeg skyder på mindst 20.000 km endnu.

-M

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 20-03-04 22:14

"Morten Lorenzen" <MortenLorenzenSPAM@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Den gamle Sierra gik 70.000 km på samme dæk, og der var "masser" endnu da
> den blev solgt. - Jeg skyder på mindst 20.000 km endnu.

Det retter vi naturligvis, da jeg har kørt på vinterdæk om vinteren :)
40.000 km + mindst 20.000 endnu, må være det rigtige svar :)

-M

Fra : Soren Pedersen

Dato : 20-03-04 23:23

Jeg kører ca. 60 - 70 kkm. Jeg kan ikke rigtigt forstå hvorfor FDM i deres
omkostningsberegninger altid regner med 35 kkm.......

Mvh
/Søren - Xantia HDi W/E (Week End) og Pug 309 W/E (Wife Edition)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-03-04 10:39

On Sat, 20 Mar 2004 23:23:10 +0100, Soren Pedersen wrote:

> Jeg kører ca. 60 - 70 kkm. Jeg kan ikke rigtigt forstå hvorfor FDM i deres
> omkostningsberegninger altid regner med 35 kkm.......

Når jeg kører ~10000km ca forstår du det så?

Det er langt fra alle som kører så langt. "Ældre" og rolige bilister
kører langt hvor "unge" og "vilde" kører kort.

Altså de 35kkm er et ca. gennemsnit.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-04 07:10

"Hr. Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor langt kører I på et sæt dæk?

Jeg kører Continental Premium Contact (tidligere Comfort Plus) og plejer at
skifte ved ca. 45.000 km. Her er der normalt lidt over 4mm mønster tilbage
og dækkene kunne sådan set køre længere, men da jeg ikke ønsker at gå på
kompromis med grebet i regnvejr ryger de altså her.

I øvrigt skiftes der mellem for og bag ved starten på hver sæson.

Mvh
Claus

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 21-03-04 07:29

On Sun, 21 Mar 2004 07:09:59 +0100, "Claus Nygaard-Pedersen"
<cnpatofir.dk> wrote:

>Jeg kører Continental Premium Contact (tidligere Comfort Plus)

Okay - det er så dén model, jeg er nødt til at skifte til.

>Her er der normalt lidt over 4mm mønster tilbage og dækkene
>kunne sådan set køre længere, men da jeg ikke ønsker at gå på
>kompromis med grebet i regnvejr ryger de altså her.

Continental er ret gode i regnvejr, IMO...

>I øvrigt skiftes der mellem for og bag ved starten på hver sæson.

Jow, jow.

Alfa-klubben har rabataftale med ham hér: www.reifen-thomsen.com

/Mogens

Fra : Roberto Saldo

Dato : 21-03-04 09:54

Hr. Mogens Knudsen wrote:
> Hvor langt kører I på et sæt dæk?
> Min Omega skal have nye dæk - de har kørt knap 70.000 km

Det kommer vel an på hvilket fabrikat det er.
Hvis det er trædæk der intet greb giver kan man køre ret langt.
De bløde racerdæk når ikke så langt.
Mine billige GoodYear NCT3 gik vel 60.000 før de nåede 2mm.

> En rallybil kører ca. 70-80 km på et sæt dæk.
> Så er dækkene nedslidte og færdige!

De giver dem osse prygl :)

Mvh
Roberto

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-03-04 10:34

On Sat, 20 Mar 2004 17:48:23 +0100, Hr.Mogens wrote:

> Hvor langt kører I på et sæt dæk?

Som regel ~10000km.

> Min Omega skal have nye dæk - de har kørt knap 70.000 km

Uff... det kan jeg ikke matche

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-03-04 11:24

On Sat, 20 Mar 2004 17:48:23 +0100, Hr. Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Hvor langt kører I på et sæt dæk?
>Min Omega skal have nye dæk - de har kørt knap 70.000 km

>--

Det er imponerende mange kilometer du har fået ud af de dæk, når man
tænker på hvilken bil de er monteret på. Den er jo ikke just bovlam.

Mine erfaringer med Continental er yderst positive. Jeg havde på mine
to sidste Primera'er Sport Contact af den "gamle" type monteret. De
var intet mindre end fremragende. Den nye assymetriske model er under
overvejelse når jeg skal skifte, men jeg har ingen erfaring med dem.

>--

>En rallybil kører ca. 70-80 km på et sæt dæk.
>Så er dækkene nedslidte og færdige!

>--

Både dæk og kørsel er vel så atypisk i forhold til almindelig blandet
kørsel, at al sammenligning er umulig?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Verner Johnsen

Dato : 21-03-04 21:56

On Sat, 20 Mar 2004 17:48:23 +0100, Hr. Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Hvor langt kører I på et sæt dæk?
>Min Omega skal have nye dæk - de har kørt knap 70.000 km

De dæk jeg har på Syncro'en har kørt ca 65.000 km, og der er 7 - 8 mm
mønster tilbage på bagdækkene og en smule mindre på fordækkene.

Det første sæt på baghjulene holdt ca 135.000 km.

Det skal siges, at der er tale om 215 mm brede varevognsdæk af mærket
Toyo.

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-03-04 09:21

"Hr. Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> Hvor langt kører I på et sæt dæk?
> Min Omega skal have nye dæk - de har kørt knap 70.000 km

Det er også nogenlunde det jeg kører på Michelin Energi på min Xsara og det
samme med min gamle 605'er.

> En rallybil kører ca. 70-80 km på et sæt dæk.
> Så er dækkene nedslidte og færdige!

Kørestilen er vel også lidt anderledes. En rallybil kører vel næsten mere
sidelæns en ligeud

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået