"Vint" <ingen> skrev
Hejsa
> i overvejelserne om, hvilken uddannelse og job jeg skal tage, ser jeg
andre
> perspektiver end lønnen og har nogle spørgsmål, som jeg tror I herinde har
> bevæggrunde for at kunne besvare:
>
> Hvordan foregår undervisningen på seminariet (gruppearbejde, skriftlig
> opgaver, fremlægninger, projekter, forelæsning´, alm. klasseundervisning
> osv.)?
Jeg tror det varierer fra seminarium til seminarium. Jeg har læst i Aalborg
og afslutter til sommer. Undervisningen foregår primært på stamhold, hvor
man er ca. 20-30 studerende (alt efter hvor langt vi er inde i forløbet, der
falder altid en stor del fra undervejs). Der er dog en tendens til at man
går hen imod en smule storholdsundervisning af 2-3 stamhold ad gangen. Dette
skyldes primært nedskæringer og dermed nødvendige besparelser.
Men der er naturligvis også meget gruppearbejde og individuelt arbejde. Alle
opgaver og eksaminer kan klares som gruppe, dog undtaget af bacheloropgaven.
> Lærerjobbet er (formentligt ikke) et 8-16 job. Kan man alligevel have et
> familieliv eller er der mange arrangementer og opgaver om aftenen?
Jeg tror ikke du skal lade dig skræmme af dette, hvis du har lyst til
jobbet.
> Hvad er det sværeste ved at komme som nyuddannet lærer ind i jobbet det
> første år?
ALT!
> Hvad lægges der vægt på, når man bliver bedømt som lærer (dels på
> seminarierne og dels i praktikperioderne)?
På seminariet lægges der vægt på at du kan sætte dig ind i og anvende
teoretisk stof. At du kan forholde dig til det du har læst, at du kan
anvende begreber i andre sammenhænge, at du kan forholde dig didaktisk til
undervisning og at du forstår at reflektere og evaluere. Der er sikkert
meget mere, men det var da i hvert fald en stor bid, af de krav jeg er stødt
på i mit studie.
I praktikken lægges der vægt på at du kan planlægge, gennemføre og evaluere
et undervisningsforløb. Din praktiklærer vil typisk også se på, hvordan du
håndtere eleverne og give gode råd til forbedringer.
Venligst Anita