Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Filformater
Fra : Ove

Dato : 20-03-04 13:20

Hej NG
Findes der en beskrivelse af de forskellige filformater som anvendes i
digitalkameraer?
Det som jeg især er interesseret i er forskelle/fordele/ulemper og især for
de mere "eksotiske" formater, som er skabt til fotografering.
mvh Ove

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 20-03-04 13:25
Fra : KNL DtP

Dato : 20-03-04 13:29

"Ove" <Ove1@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Findes der en beskrivelse af de forskellige filformater som anvendes i
> digitalkameraer?

Langt de fleste digitalkameraer tager billederne direkte i JPEG (Joint
Photographic Experts Group). Dette filformat udemærker sig ved, at det ikke
fylder voldsomt meget. Den lave plads opnås ved at smide data væk (komprimere)
og derfor bør dette format kun anvendes ved laveste kompression-indstilling
for at bevare så mange detaljer som muligt.

Nogle kameraer kan tage billederne i det ukomprimerede og tabsløbe filformat
TIFF (Tagged Image File Format), som derfor fylder væsenligt mere end JPG.
Begge filformater "laves" direkte i kameraet og de indstillinger man satte
kameraet på (kontrast, skaprhed, farvetemperatur ect.) bliver låst i billedet.
Ofte er farvedybden kun 8-bits pr. kanal.

Nogle større kameraer kan tage billeder i RAW-formatet, som gemmer alle de rå
data fra optagelsen. Filerne fylder noget mere end JPG, men betydeligt mindre
end TIF. Fordelen er, at man på computeren kan ændre farvetemperatur og
finjustere skarpheden. Farvedybden er ofte 12-bits pr. kanal, og er derved
JPEG og TIFF overlegen hvad toneomfang angår. RAW kan nærmest betragtes som et
digitalt negativ, som man altid kan hive frem og "fremkalde".

> Det som jeg især er interesseret i er forskelle/fordele/ulemper og især for
> de mere "eksotiske" formater, som er skabt til fotografering.

Jeg tillader mig at linke til en artikel om RAW-formatet:
http://fotoportal.dk/artikler/raw.aspx

Det må være disse formater du tænker på, når du skriver eksotiske. Det kræver
et specielt program at "fremkalde" disse RAW-filer, så du ikke bare tage
billedet direkte fra kameraet og bruge det på en hjemmeside. Heri ligger en af
ulemperne ved RAW.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Ove

Dato : 22-03-04 23:46

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> et specielt program at "fremkalde" disse RAW-filer, så du ikke bare tage
> billedet direkte fra kameraet og bruge det på en hjemmeside. Heri ligger

Tak alle tre for de udmærkede forklaringer og links.
Jeg mener på et tidspunkt at have hørt om endnu et format, specielt til
camera, muligvis et Kodak opfundet, garanteret til professionelt brug, men
jeg kan ikke huske navnet.
Nogen forslag ?
mvh Ove

Fra : Henrik B.

Dato : 23-03-04 11:53

KNL DtP wrote:
[...]

D.v.s. at skanner man f.eks. et billede ind i PhotoShop, så skal man
efterfølgende gemme det som RAW, i stedet for TIFF?

M.v.h.

Fra : emj

Dato : 23-03-04 12:03

On Tue, 23 Mar 2004 11:52:47 +0100, "Henrik B."
<saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

>D.v.s. at skanner man f.eks. et billede ind i PhotoShop, så skal man
>efterfølgende gemme det som RAW, i stedet for TIFF?

Nej, Raw er ikke et billedformat.
Hilsen emj

Fra : Henrik B.

Dato : 23-03-04 13:31

emj wrote:

::: D.v.s. at skanner man f.eks. et billede ind i PhotoShop, så skal man
::: efterfølgende gemme det som RAW, i stedet for TIFF?
::
:: Nej, Raw er ikke et billedformat.

Jeg kan ellers vælge det som ekstension (filformat) i PS.

M.v.h.

Fra : emj

Dato : 23-03-04 19:00

On Tue, 23 Mar 2004 13:30:41 +0100, "Henrik B."
<saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote:

>:: Nej, Raw er ikke et billedformat.
>
>Jeg kan ellers vælge det som ekstension (filformat) i PS.
Ja, det er godt med dig. Prøv at vælg det og GEM det, så snakkes vi
ved igen.
Hilsen emj

Fra : Kenneth K.

Dato : 20-03-04 14:33

On Sat, 20 Mar 2004 13:20:26 +0100, Ove <Ove1@sol.dk> wrote:

> [...]
> for
> de mere "eksotiske" formater, som er skabt til fotografering.

Der er ikke så meget hokus-pokus. JPG er langt det mest brugte. RAW er en
rar ting fordi giver mulighed for at finjustere hvidbalance og
eksponering, det kræver dog at du bruger lidt tid foran computeren. Skal
du se dine billeder på skærmen (hvor du gør billedet mindre) eller printe
ud i alm. 10x15cm siger min erfaring at det er svært at se forskel på JPG
i højste kvalitet og et RAW billede. Skal du derimod lave store
forstørrelser er RAW en fordel, fordi de giver renere billeder da de ikke
er komprimeret.

vh,
Kenneth