Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Picture CD
Fra : C

Dato : 20-03-04 12:40

Hej NG
Jeg er novice mht. digitalfotografering, dvs. lagring af mine billeder.
Jeg har netop erhvervet mig en DVD afspiller, som kan vise Picture CD'er!!

1) Hvordan gemmer/brænder jeg mine billeder, så jeg kan vise dem på
DVD-afspilleren. ?

Og
2a) Hvis man skal gemme dem i et specielt format, forringes kvaliteten så ?
2b) Skal jeg stadigvæk gemme en "traditionel" kopi af mine billeder på en
anden CD ??

Jeg håber nogen i denne NG kan hjælpe
På forhånd tak

/Chris

Fra : PJ

Dato : 20-03-04 12:49

"C" <ThePoet@forum.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
så ?
> 2b) Skal jeg stadigvæk gemme en "traditionel" kopi af mine billeder på

Hvis din DVD-afspiller understøtter direkte visning af .JPG filer, hvad
jeg faktisk tro den gør,
så kan du bare arrangere dine billedet i mapper på PCén navngiv evt.
både billeder og mapper
efter 8.3 princippet (1min_bil.jpg). Du kan evt. reducere størrelsen
eller beskære dem.

Og brænd dem så på DVD elle CD som en data disc. med mapper og det hele,
din DVD afspiller vil så kommer op med en slags menu der viser mapper
filer mm.
du kan så vælge forskellige måder af afspille på.

-:Peter:-

Fra : Bo YA

Dato : 20-03-04 13:07

> [...]
> Jeg har netop erhvervet mig en DVD afspiller, som kan vise Picture CD'er!!
>
> 1) Hvordan gemmer/brænder jeg mine billeder, så jeg kan vise dem på

Der står vel i manualen hvilke billeder den kan vise. Det er højst
sandsynlig jpeg billeder.
Der står også i manualen om den kan vise fra flere mapper.
Så brænder du en kopi af dine jpeg billeder (evnt. i flere mapper) over på
en CD.
Det er meget enkelt

> [...]
?
> 2b) Skal jeg stadigvæk gemme en "traditionel" kopi af mine billeder på en

Jeg ved ikke hvad format du har dine billeder i. Jeg har alle mine i jpeg,
det er ikke optimal kvalitet, men tæt på. Så der er det jo nemt nok.
Det er altid godt og ha' en xtra kopi af sine billeder.

> Jeg håber nogen i denne NG kan hjælpe

Jeg kunne jo prøve. Spørgsmålet har forøvrigt været oppe før.

> På forhånd tak
>
> /Chris

Hilsen Bo YA
Philips DVD 729

Fra : John Frandsen

Dato : 20-03-04 18:05

"C" <ThePoet@forum.dk> skrev i en meddelelse
> 1) Hvordan gemmer/brænder jeg mine billeder, så jeg kan vise dem på
> DVD-afspilleren. ?
Som andre har svaret dig, så er den letteste metode at arrangere jpg-fotos i
mapper osv. osv... Men vær opmærksom på at du ikke skal bruge danske
karakterer i navne på billeder og mapper.

Du kan også vælge at bruge et præsentationsprogram, f.eks Ulead CD&DVD
Pictureshow (http://www.ulead.com/dps/runme.htm)
Det kan lave nogle ret flotte præsentationer med baggrundsmusik, men er så
til gengæld ikke gratis.

> 2b) Skal jeg stadigvæk gemme en "traditionel" kopi af mine billeder på en
> anden CD ??
Det ville jeg ubetinget gøre... Du gemmer jo osse negativerne til dine
'gamle' papirbilleder, ikk?

Mvh John