Redningsflåders driftsudgifter
Fra : Niels Kongshøj

Dato : 20-03-04 09:03

Jeg vil høre, om nogle i gruppen har erfaringer med de løbende udgifter til
redningsflåde.

Baggrunden er følgende:
For nogle år siden købte jeg mit nuværende skib. I 1999 skulle jeg i gang
med at sejle i skibet og sendte derfor redningsflåden til eftersyn. Ifølge
påstemplingen på containeren skulle flåden have været til service adskillige
år tidligere. Flåden er en 6 personers flåde af mærket Viking. Flåden kom
retur sammen med en faktura på cirka kr. 5.500 og var mærket med en ny
servicedato 12 måneder senere. Der var tilsyneladende ikke fundet
nogen defekter på flåden. Den høje pris fremkom ved en lang række
poster - specielt husker jeg, at det ark papir, som de havde skrevet
kvitteringen for serviceeftersynet på var faktureret til kr. 100. Papiret
var af nydelig kvalitet, men alligevel...

Jeg har ikke haft lyst (eller råd) til at sende flåden til service siden. Da
flåden skal efterses hos Viking, kan jeg ikke shoppe priser på arbejdet
hos andre leverandører. Nu vil jeg imidlertid gerne have en redningsflåde og
har set på priser på flåder på nettet. Et sted fandt jeg en 6 personers
flåde af mærket Seago til ca. kr. 8.500. Flåden har 3 års serviceinterval.
Hvis prisen på service er af "Viking-kaliber" kan jeg kassere flåden efter 3
år og købe en ny. Prisen bliver da ca. kr. 2.800 pr. år - cirka halv pris i
forhold til at servicere Viking-flåden. Hvis prisen på service hos Seago er
rimelig bliver besparelsen endnu større.

Så langt så godt. Nu til spørgsmålene:

Er der nogen derude, der har erfaringer med driftsudgifterne (servicepris
og - interval) på flåder af andre fabrikater?

Er der forskel på pålideligheden af de forskellige fabrikater?

Er det i virkeligheden en bedre sikkerhed, at have en gummibåd liggende på
dækket eller på slæb? Så kan man jo forvisse sig om at den ikke er defekt
inden man sejler.

Er der nogen i gruppen, der ved, om Viking har en politik om, at flåder,
hvor serviceintervallet ikke er overholdt bliver specielt dyre at få
efterset? Eller er prisen lige så ublu, hvis flåden sendes til service
årligt?

Er den hyppige service reelt nødvendig? Jeg vil jo gerne ofre penge på
sikkerheden, men jeg vil gerne have en reel forbedring af sikkerheden for de
mange penge. Der findes anet sikkerhedsudstyr - eksempelvis EPIRB eller
flydedragter, som jeg kan bruge de sparede penge til.

Kan man selv efterse flåden og udskifte gaspatron, gjorder, batteri mv.? Jeg
er ikke under Søfartsstyrelsens tilsyn. Dette ville give en umiddelbar
besparelse og reel mulighed for at lave en flådeøvelse med familien i ny og
næ.

Med ønsket om en konstruktiv debat
Mange hilsener
Niels Kongshøj

Fra : Egon Stich

Dato : 20-03-04 10:43

"Niels Kongshøj" <niks@niks.niks> skrev i en meddelelse
> Jeg vil høre, om nogle i gruppen har erfaringer med de løbende udgifter
til
> redningsflåde.
>

> Er der forskel på pålideligheden af de forskellige fabrikater?

De fleste flåder er fremstillet efter EU/DIN standarder. Mange godkendt af
OCR.
Det burde borge for pålideligheden.

> [...]
> mange penge. Der findes anet sikkerhedsudstyr - eksempelvis EPIRB eller
> flydedragter, som jeg kan bruge de sparede penge til.

Efter al sansynlighed har Viking samme politik som de øvrige danske
forhandlere/importører.
En ublu pris, fastsat efter "hvad markedet kan bære".
Angående serviceintervaller:
Praktisk taget alle flåder har i dag en interval på 3 år.
Hvis det virkelig er nødvendig med årlige eftersyn på Viking, siger det vel
noget om enten deres tiltro til eget produkt, eller om grådighed?

Hos www.svb.de har de tilbud på Plastimo flåder.
Prisen rimelig samt: efter 3 år er første eftersyn gratis. (foretages i
Kiel)
12 års garanti på flåden.

> [...]
> er ikke under Søfartsstyrelsens tilsyn. Dette ville give en umiddelbar
> besparelse og reel mulighed for at lave en flådeøvelse med familien i ny

Det tror jeg ikke er klogt.
Under alle omstøndigheder forskertser man garantien.

MVH
Egon.

Fra : Niels Kongshøj

Dato : 20-03-04 12:16

"Egon Stich" <stich@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hos www.svb.de har de tilbud på Plastimo flåder.
> Prisen rimelig samt: efter 3 år er første eftersyn gratis. (foretages i
> Kiel)
> 12 års garanti på flåden.

Hej Egon

Tak for tippet. Hvis vi regner med "worst case" ift. prisen på
serviceeftersyn bliver de årlige udgifter for en 6 personers flåde i
container til 1.299 euro afskrevet over 6 år ca. kr. 1.600. Det er jo et
helt andet niveau end Viking.

Yderligere tips modtages med tak.

Niels

Fra : Niels Kongshøj

Dato : 20-03-04 12:46

> [...]
> Hos www.svb.de har de tilbud på Plastimo flåder.
> Prisen rimelig samt: efter 3 år er første eftersyn gratis. (foretages i

Forøvrigt: Hvor så du det, med at første eftersyn er gratis? Jeg kunne ikke
finde denne information på ovennævnte hjemmeside.

Med venlig hilsen
Niels Kongshøj

Fra : Egon Stich

Dato : 20-03-04 17:07

> [...]
ikke
> finde denne information på ovennævnte hjemmeside.

Hej.
Bestil deres katalog på hjemmesiden.
Det er heri tilbuddet findes.MEN: Det gælder kun for flåder bestilt og
leveret inden 30-4.
Måske en lille "advarsel"
Når man sammenligner de tyske priser med de danske, bør man være god til at
holde nerverne i ro...
Vantskruer: ca 2/3 dansk pris..

MVH
Egon

Fra : PKJ

Dato : 20-03-04 15:56

"Niels Kongshøj" <niks@niks.niks> skrev i en meddelelse
> Jeg vil høre, om nogle i gruppen har erfaringer med de løbende
udgifter til
> redningsflåde.

Det med at VIKING sætter et serviceinterval på 12 mdr. er noget IMO
foreskriver for
alle flåder der benyttes erhvervsmæssigt. Det tilsvarende certifikat
kan du så kun få hvis
flåden har fulgt de fastlagte regler. -Men som lystsejler bestemmer du
jo helt selv hvor tit
du vil have service, ligesom du kan bestemme at evt.mad, vand medicin
o.lign skal fjernes
og ikke erstattes med nyt. Prisen nliver afhængig deraf.

Se her for info omkring service på redningsflåder der bruges
erhvervsmæssigt.
http://www.f-a.dk/artikler/eftersynredningsflader.htm

> Er der nogen derude, der har erfaringer med driftsudgifterne
(servicepris
> og - interval) på flåder af andre fabrikater?

Ja jeg har en Autoflug 6 Pers. i Container og får lavet service hos
Raffel i Fredericia.
(Autoflug er nu løbt op af Zodiak). At prisen afhænger af tiden siden
sidste service
er ikke mærkeligt fordi udskiftningsintervallerne for mad, fyrværkeri
e.t.c ikke er ens.
Mit std. eftersyn koste ca 1.000 kr excl. moms. Hertil kom de dele jeg
fik udskiftet.

> Er der forskel på pålideligheden af de forskellige fabrikater?
Det er der sikkert men det er jo ikke sådan at læse derom nogen steder.
De som demonstrerede mangel på pålidelighed hører vi aldrig om.

Men der er i høj grad forskel på hvilket fartsområde flåden skal gøre
gavn i.
Kattegat eller Oceansejlads. Derfor også forskel på indretning og
udstyr.
eks. Tørfoder til et Kattegat cruise er nok unødvendigt.

> [...]
liggende på
> dækket eller på slæb? Så kan man jo forvisse sig om at den ikke er

Afhænger igen af hvor der sejles. På oceanerne har du ikke en båd på
slæb.
Men i skandinavisk skærgård hænger den altid bag.

At have en gummibåd. surret på dækket giver efter mening ingen væsentlig
sikkerhed.
Den kan let flænses under søsætning under hårde forhold.

> Er den hyppige service reelt nødvendig?
For selve flåden i tæt container tror jeg at 3-5 år reelt er sikkert
nok.

> [...]
eller
> flydedragter, som jeg kan bruge de sparede penge til.

Pas på med omkostningerne til EPIRB service. Jeg købte en KANNAD EPIRB.
406 Mhz
for 5.600 Kr.
Ved eftersyn efter 5 år kostede service over 4.000 Kr. Heraf et Lithium
batteri til over 3.000 Kr
Husk ved køb at få servicepriserne med i nedskrevet stand.

> [...]
> er ikke under Søfartsstyrelsens tilsyn. Dette ville give en umiddelbar
> besparelse og reel mulighed for at lave en flådeøvelse med familien i

Klar nej. Du kan ikke selv pakke. Jeg har ikke selv prøvet men set en
andens forsøg.

> Med ønsket om en konstruktiv debat
> Mange hilsener
> Niels Kongshøj

Ved køb af redningsflåde skal flådens størrelse nøje overvejes. Det er
ingen spøg at være 4 mand
i en flåde beregnet for 8 pers. Den skal netop være stor nok.

/PKJ

Fra : Niels Kongshøj

Dato : 20-03-04 16:05

"PKJ" <Poul_XXXkjeldahl@hotmailXXX.com (Remove X)> skrev i en meddelelse

> Ved køb af redningsflåde skal flådens størrelse nøje overvejes. Det er
> ingen spøg at være 4 mand
> i en flåde beregnet for 8 pers. Den skal netop være stor nok.

Kan du ikke uddybe dette? Jeg ville jo umiddelbart vælge en flåde i rigelig
størrelse. Er det fordi man ikke kan holde sig fast inde i flåden - eller
hvordan?

Mange hilsener
Niels Kongshøj

Fra : PKJ

Dato : 20-03-04 16:44

> [...]
rigelig
> størrelse. Er det fordi man ikke kan holde sig fast inde i flåden -

Hvis flåden er for stor /tung kan den være svær at få i søen. Afhænger
naturligvis
af hvor flåden er anbragt. Min Autoflug sidder på mit agterpulpit og
kan uden videre
slippes hvis båden er på ret køl.

Der er normalt vandfyldte sække som ballastkøl under en flåde for at
modvirke
at flåden kæntrer i høj sø. I kuling og storm er vindtrykket mod en
flåde stort.
Hvis vinden får fat under en side (Flåden på toppen af en bølge) skal
der ikke
meget til før flåden kæntrer.

Personernes vægt er en ikke uvæsentlig del af flådens ballast. Hvis
flåden "passer"
ligger folk ret fast og kan samtidig varme hinanden.

Hvis flåden er for stor, kan den være helt umulig at vende såfremt den
blev fyldt
med bunden op.

Hvis flåden er for stor kan folk rutsche over i en dynge i den ene side
af flåden. Lasten
forskubbede sig og flåden kæntrede.

e.t.c

Jeg selv har været i flåder, men ikke under realistiske "ulykkes"
forhold. Det er altså
andenhåndsviden jeg her viderebringer. Men min tillid til denne viden
har da været sådan at jeg
selv har købt ny flåde efter reglen.

For en del år tilbage var jeg leverandør til VIKING og fik da megen
input derfra. Dette
har selvfølgelig medvirket til mine argumenter.

Hvis du har flere spørgsmål kør løs. Da fortæl lidt om planlagt
sejladsområde er kystsejlads / Offshore / Ocean.

/PKJ

Fra : Niels Kongshøj

Dato : 21-03-04 10:26

> Hvis flåden er for stor /tung kan den være svær at få i søen. Afhænger
> naturligvis
> af hvor flåden er anbragt.
Der er jo ganske afgørende. Jeg mener, at den bør anbringes, så en person
med normal fysik kan søsætte den alene.

> Hvis vinden får fat under en side (Flåden på toppen af en bølge) skal
> der ikke
> meget til før flåden kæntrer.
> Personernes vægt er en ikke uvæsentlig del af flådens ballast.
Det lyder troværdigt, men ikke rart. Jeg kan undre mig over, at det ikke er
noget, som man tager højde for i flådens konstruktion. På mit skib er der
typisk på 2-4 personer ombord, men der kan lejlighedsvist være flere. Det
svarer vel til situationen på stort set alle lyst- og passagerskibe. Er det
da sådan, at man kun vil søsætte et antal flåder svarende til
passagertallet, hvis et stort passagerskib skal evakueres i rum sø?

> Hvis flåden er for stor, kan den være helt umulig at vende såfremt den
> blev fyldt
> med bunden op.
Der var vist noget med, at nogle af passagererne fra Estonia var nødt til at
sidde på en omvendt flåde, fordi de ikke kunne vende den. Jeg satser på, at
hvis jeg kan bære flåde med container alene, så kan to personer forhåbentlig
også vende den; der er vist stropper til formålet på sådan en flåde.

> Hvis du har flere spørgsmål kør løs. Da fortæl lidt om planlagt
> sejladsområde er kystsejlads / Offshore / Ocean.
Sejlads foregår om sommeren i godt vejr i de indre danske farvande, typisk
Øresund og Køge Bugt, så det er nok ikke alle dine overvejelser, der er
relevante for mig. Af samme årsag har jeg også overvejet en gummibåd som et
billigere alternativ til flåden. I virkeligheden er en flåde eller
redningsbåd nok ikke tvingende nødvendig for sikkerheden, men da der ofte
vil være et spædbarn ombord synes jeg ikke om tanken om at ligge i
eksempelvis Køge Bugt i en times tid og vente på at blive samlet op. Desuden
vil jeg gerne have mulighed for at sejle om foråret, når vandet er for koldt
til at ligge i.

Tak for input.

Niels Kongshøj