Helt ny bil, og så eksplodere dækket?
Fra : Klaus G.

Dato : 20-03-04 02:41

Hej.

Ja, jeg var første person til en ret voldsom bilulykke. Det var en lille
Peugeot(kunne ikke se hvad det var for en, måske 206'er?), som var kørt galt
på en _helt_ lige og 1år gammel vej. Vejen er mere end bred nok, næsten
ingen trafik, og som sagt helt ny. Det er vejen mellem Sunds og simmelkær
herover i midt og vestjylland, måske nogen ved hvad vej jeg snakker om?
Anyway, jeg ankommer og ser at bilen ligger på hovedet. Det viser sig at den
er kørt over i modsatte grøft, "bounce'et" ind/op på vejbanen igen fordi den
ramte en overkørsel(i ved, sådan en ind til en mark), hvorefter den til
sidst ender på taget.

Der var fire unge mennesker i bilen, og eftersom de kørte 100km/t så var de
ret slemt tilskadekommen, og det på trods af airbag, og seler. Kan bla nævne
brækket ribben, 8brud på én kæbe. Brækket arm, og ben. Flænge i ansigtet.
Punkteret lunge osv.. Ja ikke nogen sjov oplevelse at være første mand til
sådan noget.

Det viser sig at venstre fordæk eksploderede. Det var ihvertfald den
konklusion politiet kom frem til, fordi at de kan se spor efter fælgen i
asfalten. Og chauføren fortæller at pludselig mister han totalt herredømmet
over bilen. Men hvordan kan det være muligt at på en 1½uge gammel bil, at
dækket eksplodere ved blot 100km/t? Det er sq da ikke særligt betryggende
vil jeg mene...

Nogen der kan forklare hvad der kan være gået galt? Er det simpelthen en
"Svipser" hos dækfabrikanten, eller hvordan? Og nej, ved ikke hvad dæk der
var monteret. Men bilen var højst sandsynligt købt ved Peugeot Holstebro, da
det er der de indblandede bor, altså i Holstebro.

Og hvis der er nogen som kender dem der kørte galt, eller selv var med, og
som så føler sig stødt, eller på anden måde forulempet af mit indlæg, så var
det ikke min mening.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

2004spam@daydreamer.dk <---hvor meget spam kan den mon samle på ét år?

Fra : p.jarnbak

Dato : 20-03-04 03:09

> [...]
da
> det er der de indblandede bor, altså i Holstebro.

Der er mange muligheder.En fejl på dækket eller en tidligere påkørsel
af en kantsten så karkasen har taget skade.Det kan jo også være en kraftig
punktering
der så har fået dækket til at slippe fælgen.Der er mange muligheder,for lavt
dæktryk
kan også gøre det.
Hej Palle.

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 20-03-04 06:53

On Sat, 20 Mar 2004 03:08:38 +0100, "p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk>
wrote:

> en tidligere påkørsel af en kantsten, så karkassen har taget skade.

Jep - det er et godt bud. Som jeg tidligere har skrevet, så jeg en
tysk udsendelse om problematikken, og man bliver ret overrasket over
at se, hvor hurtigt et dæk er ødelagt ved dén operation!!

/Mogens

Fra : Snusken

Dato : 20-03-04 06:25

Et dårligt dæk kan altid lave ulykker og i de tilfælde vil en højere
hastighed altid forårsage flere menneskelige tragedier.
Må man køre 100 km/t på den strækning ?

mvh eric
---------------------

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-03-04 10:23

On Sat, 20 Mar 2004 06:25:14 +0100, Snusken wrote:

> Et dårligt dæk kan altid lave ulykker og i de tilfælde vil en højere
> hastighed altid forårsage flere menneskelige tragedier.

Det er klart.

> Må man køre 100 km/t på den strækning ?

Hvilket jo så er hamrende fløjtende ligegyldigt om man må eller ej

Ny vej, bred, ny bil... jeg kan ikke se problemet i 100+ kmt ...

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : jan@stevns.net

Dato : 20-03-04 06:30

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev :

>Punkteret lunge osv.. Ja ikke nogen sjov oplevelse at være første mand til
>sådan noget.

Det er aldrig noget man vænner sig til.

>Det viser sig at venstre fordæk eksploderede. Det var ihvertfald den
>konklusion politiet kom frem til, fordi at de kan se spor efter fælgen i
>asfalten.

Sikker korrekt opfattet.

> [...]
>dækket eksplodere ved blot 100km/t? Det er sq da ikke særligt betryggende

Tænkeligt fordi der har været forkert lufttryk i bilen - og der måsker
er kørt lidt for friskt til.

(men andre ting kan også være årsagen)

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-04 09:15

> [...]
da
> det er der de indblandede bor, altså i Holstebro.

Vil også sige at lufttrykket i dækket har været for lavt. Af samme grund
pumper jeg min dæk til ca 3.0 da de med fuld last i bilen skal have rimelige
højt tryk.
Har også set udsendelsen i tysk tv, hvad der sker når trykket er for
lavt.......det tager ca 2-3 hjulomdrejninger så eksploderer dækket.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Roberto Saldo

Dato : 20-03-04 11:09

Tom wrote:

> [...]
> pumper jeg min dæk til ca 3.0 da de med fuld last i bilen skal have rimelige

3bar lyder af meget.
Mine skal ha' imellem 2 og 2.2 og de får 2.3 og er stenhårde.
Du må da få slidt mindten af dækket ned før skuldrene.

<http://www.csupomona.edu/~av/howthingswork/Howstuffworks%20How%20Tires%20Work_files/tire-problems.jpg>

> Har også set udsendelsen i tysk tv, hvad der sker når trykket er for
> lavt.......det tager ca 2-3 hjulomdrejninger så eksploderer dækket.

Ja det er ikke kønt, og bilen styrer ikke så godt med kun et forhjul.

Mvh
Roberto

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-04 11:25

"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> 3bar lyder af meget.
> Mine skal ha' imellem 2 og 2.2 og de får 2.3 og er stenhårde.
> Du må da få slidt mindten af dækket ned før skuldrene.

Nej de slides helt normalt, og læser man sin instruktionsbog så skriver de
også at ved fuld last så skal trykket være 2.9 bar (foran eller bag...husker
jeg ikke lige).
2 bar lyder som ALLLLLT for lidt hvis man ønsker at have et par passagerer
med.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 20-03-04 11:58

Tom wrote:

> [...]
> jeg ikke lige).
> 2 bar lyder som ALLLLLT for lidt hvis man ønsker at have et par passagerer

Ikke på de ballondæk (185/65R14) der er på nu, men om iiikkke så længe
er der nogen 16" ruller på, noget i denne stil:

<http://www.alutec.de/images/autos/eng/kyro_peugeot_e.jpg>

Ikke så længe, bare vente et par dage mere (my preeecious).

Mvh
Roberto (Damn hvorfor er det ikke varmere?)

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-04 14:06

> Ikke på de ballondæk (185/65R14) der er på nu, men om iiikkke så længe
> er der nogen 16" ruller på, noget i denne stil:

Det er da også på disse dæk at Ford skriver i instruktionsbogen at der skal
helt op til 2.9 bar i, ved mondeo.

> <http://www.alutec.de/images/autos/eng/kyro_peugeot_e.jpg>
>
> Ikke så længe, bare vente et par dage mere (my preeecious).

hehe bare vent til du skal til at vaske bremsestøv af disse fælge og opdager
at maskinvaskeren ikke kan finde ud af det med så mange "egre"

Fra : Roberto Saldo

Dato : 20-03-04 16:38

Tom wrote:

> Det er da også på disse dæk at Ford skriver i instruktionsbogen at der skal
> helt op til 2.9 bar i, ved mondeo.

Mærkeligt.
En Mondeo vejer da ikke meget mere end en Carina.
Nå men det er jo snart slut med dem.

> hehe bare vent til du skal til at vaske bremsestøv af disse fælge og opdager
> at maskinvaskeren ikke kan finde ud af det med så mange "egre"

Så må man ned på knæ med en flaskerenser.
Fælgene med 5 buttede eger er for kedelige, det er sådan et sæt jeg
kører med nu.

Mvh
Roberto

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-04 19:48

> Så må man ned på knæ med en flaskerenser.
> Fælgene med 5 buttede eger er for kedelige, det er sådan et sæt jeg
> kører med nu.

enig

Fra : Brian Sørup

Dato : 20-03-04 11:46

> [...]
> konklusion politiet kom frem til, fordi at de kan se spor efter fælgen
> asfalten. Og chauføren fortæller at pludselig mister han totalt

Jeg er 99% sikker på at den unge (uerfarne ?) chauffør har smidt en tung
højre på bremsen efter dækket springer, så *skal* det gå galt - hvis han
lader bilen rulle farten af eller bruger håndbremsen til at tage farten
langsomt af sker der ingenting.

Og jeg ved hvad jeg taler om : jeg var passager i en Kadett GSI der
sprang et helt nyt fordæk med 180+ km/t, uden vi røg af vejen fordi
chaufføren ikke gik i panik og bremsede.

Mit indlæg skal ikke forstås som om at de selv har været ude om det, men
det viser at man skal eddermugme holde hovedet koldt i sådan en
situation......
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Peter G C

Dato : 21-03-04 11:26

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> højre på bremsen efter dækket springer, så *skal* det gå galt - hvis han
> lader bilen rulle farten af eller bruger håndbremsen til at tage farten

På min potte bremser håndbremsen på forhjulene.....

> Og jeg ved hvad jeg taler om : jeg var passager i en Kadett GSI der
> sprang et helt nyt fordæk med 180+ km/t, uden vi røg af vejen fordi
> chaufføren ikke gik i panik og bremsede.

Godt klaret.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/