Vedsted Kirkebog 1804
Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 19-03-04 22:15

Hjælp til tydning af denne nød vil jeg være meget taknemmelig for.

http://www.larserik.suite.dk/Vedsted1804.jpg

Udover barnets navn Mette Bryld (her vistnok Brÿll) kan jeg næsten
ikke få noget ud af den krageklo. Mette fandt jeg i FT-1845 og hun er
som vist født i Vedsted i 1804, men FT-1803 har ingen med lige det
slægtsnavn eller lignende. Derimod er der Bryld'er i Sommersted,
Hoptrup og Stepping i perioden. Der er bare ingen af de mig bekendte
som burde være gifte- og barneklare til 1804. Hendes forældre kunne
som så mange andre have foretrukket deres patronymer fremfor det siden
lovbefalede slægtsnavn, så hvis nogen andre kan uddrage person- og
stednavne fra ovenstående gnidderskrift ville jeg blive meget glad.

Jeg synes jeg aner Stepping Sogn i 3. linje, er det rigtigt?

Lars Erik Bryld

Fra : annelise christensen

Dato : 19-03-04 23:06

Hej Lars Erik.

Et forsigtigt forsøg - for at komme i gang!

Mette Bryll, en datter af ? paa Abkiær Mark i Femhøje Christen Jepsen Bryll
som er en søn af Jep Hansen og Kirsten født ?datter i Stepping sogn og
hustru Bodil Marie en datter af Hans ?sen og Anna født ?datter i Abkiær.

De tre nederste er muligvis Mette Wolter i Abkiær, Peder Johnsen i ? og
Ellen Thomas ? Præstegaarden.

Håber det kan være en hjælp.
hilsen
annelise

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 20-03-04 00:04

Scripsit annelise christensen:

> [...]
> Jepsen Bryll som er en søn af Jep Hansen og Kirsten født ?datter i
> Stepping sogn og hustru Bodil Marie en datter af Hans ?sen og Anna

Det var til meget stor hjælp - men jeg fatter ikke hvordan du bærer
dig ad med at læse det. Selv med ovenstående transkription ser jeg
stadig bare krimskrams!

Men jeg tor du har helt ret, og jeg har en søn af en tip-5-oldefar
Christen Jepsen Bryld født 1755, søn af Jeppe Jensen og Kirsten
Christensdatter.

- og se hvad man så kan finde, når først tingene ruller:

http://ddd.dda.dk/asp/vis_husstand.asp?amt=haderslev&herred=Gram&enhed=Hammelev&stednavn=Hiernhytt&matr_nr_adresse=&matrikel=&kilde=FT-1803&indtastningsnr=C0094&husstands_familienr=15

Lars Erik Bryld