Skal købe en Router...
Fra : dk_sz

Dato : 19-03-04 19:40

Skal have en router der skal være koblet op til TDC Adsl Pro. Den skal kunne
følgende (hvis opsat til det!):

::Vigtigt::
* Dele internet mellem alle lan computere.
* Tillade VPN.
* Tillade programmer såsom ICQ mv.
* Skal kunne videre-delegere fx port 80 requests til en anden computere på
netværket.
* Være sikret mod udefra konfigurering (enten skal den kun tillade konfig
fra internt lan - og ellers skal det være direkte (standard)kabel helt uden
om alt net).
* Kombineret med firewall + DMZ (ala beskrevet her:
http://tinyurl.com/2tue3) ville være perfekt!

::Mindre vigtigt::
* Desto flere opsætnings muligheder den har for at tillade dit eller dat -
desto bedre.
* Hvad-nu-end-i mener er vigtigt (jeg har som sådan ik' megen erfaring med
_ægte_ routere).

Hvad foreslår i? Der er jo mange routere derude på markede..
Jeg prøver at afgrænse lidt hvilke jeg skal sammenligne nærmere.

mvh
Thomas Schulz

Fra : SonnyBoy

Dato : 19-03-04 20:16

On Fri, 19 Mar 2004 19:40:10 +0100, "dk_sz" <dk_sz@hotmail.com> wrote:

> [...]

>om alt net).
>* Kombineret med firewall + DMZ (ala beskrevet her:

Findes der en bredbåndsrouter der IKKE kan alt dette ?!

Hva' med en DLink DI-604 til 320 kroner...

<mlr>

Fra : dk_sz

Dato : 19-03-04 23:13

> Findes der en bredbåndsrouter der IKKE kan alt dette ?!

Aner det ikke, men jeg vil gerne sikre mig at få den rigtige router i første
omgang..
Idet den jo skal bruges til en del ting.. Da jeg åbenbart er ude af loopet:
Hvilke andre ting kunne jeg formodes at få brug for (jeg har brug for alle
de ting jeg
nævnte i sidste post, men derudover kunne jeg ikke lige komme i tanke om
mere..) ?

Jeg skal måske lige tilføje at routeren også skal være stabil!
Med nok krav må jeg da kunne reducere antallet?

> Hva' med en DLink DI-604 til 320 kroner...

Jeg vil tage et kig! Mange tak!

mvh
Thomas Schulz

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-03-04 08:56

In article <405b3eb8$1$271$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
dk_sz@hotmail.com says...

> * Hvad-nu-end-i mener er vigtigt (jeg har som sådan ik' megen erfaring med
> _ægte_ routere).

Hvad _har_ du erfaring med?

Måske skulle du søge i en retning af noget du har erfaring med...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : dk_sz

Dato : 20-03-04 16:09

> Hvad _har_ du erfaring med?
>
> Måske skulle du søge i en retning af noget du har erfaring med...

Nah.... En Win98 SE computer med ICS/Nat gider jeg ikke. Virker suboptimalt
(og bl.a. slet ikke med STEAM/CS1.6 selv når man har configget alle port
ranges mv.).

Anyway, som jeg skriver i mit første indlæg skal jeg bruge en god (og
stabil) router. I første omgang til:

[ene afdeling/netværk]
* 1 server der skal håndtere når der kommer salgs bekræftelser gennem..
På sigt nok WebServices baseret ala XML, WSDL, SOAP etc. mv.
* På sigt muligvis også en webserver (muligvis samme maskine). Regner med
Apache..
Men afviser ikke IIS.
* Det er teoretisk set muligt der bliver behov for flere servere.. Så Load
balancing mv.
features ville selvfølgelig være rart (omend nok en snert overkill for mine
behov). Det ville være
ekstremt rart hvis jeg kan forwarde requests til en bestemt computer
afhængig af både IP+port range.

[anden afdeling/netværk]
Ca. 8-10 computere fordelt ud på 2 switche.
Her skal vi også bruge VPN (og bruger p.t.) til at kunne tilgå diverse
klienters
computere så vi kan servicere vores systemer i udlandet.

De 2 "afdelinger/netværk" skal så fungere uafhængig af hinanden.
Vi er sådan se kun 2 mennersker, men der er gang i en del...
Der er også derfor jeg efterspørger en "god" router med masser af config.
Selv hvis der er nogle ting jeg ikke har BRUG for som sådan, har ikke noget
imod at
få lidt ekstra med. Giver altid lidt perspektiv og erfaring man kan bruge
andetsteds.

mvh
Thomas Schulz

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-03-04 17:15

In article <405c5ea8$0$301$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
dk_sz@hotmail.com says...

> Nah.... En Win98 SE computer med ICS/Nat gider jeg ikke. Virker suboptimalt

Det gør jeg heller ikke

Mit bedste bud er en mini-ATX løsning med 3 netkort og Linux. Alt er
muligt, både sikkerhed og flexibilitet.

Fra : dk_sz

Dato : 21-03-04 11:55

> Mit bedste bud er en mini-ATX løsning med 3 netkort og Linux. Alt er
> muligt, både sikkerhed og flexibilitet.

Tak. Jeg vil overveje det. Jeg er på ingen måde imod Linux, men har ik'
megen praktisk erfaring med det, da vi udvikler Windows software.
Derfor ville jeg nok stadigvæk umiddelbart foretrække en router.
Men det er sandt nok, en Linux ville selvfølgelig nok være det bedste.

mvh
Thomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-03-04 15:51

In article <405d7499$0$263$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
dk_sz@hotmail.com says...

> Men det er sandt nok, en Linux ville selvfølgelig nok være det bedste.

Eller FreeBSD. Ihvertfald kan det lade sig gøre at lave en
router/firewall hvor DMZ'en er fysisk adskilt fra resten af LAN'et. Et
mindre firma i Sønderborg har sådan en routerløsning. Udefra kan man se
en mail/webserver der befinder sig i DMZ'en. Indefra kommer der
mailrequests fra Win 2000 Server'en til mailserveren i DMZ'en og mails
hentes ind. Befinder man sig i DMZ'en kan man kun se internettet.
Maskinen er en Pentium 200 (hardwaren var i overskud efter en
opgradering) med 3 netkort (WAN, LAN og DMZ). OS er Debian GNU/Linux
3.0.

Fra : Thomas W Jensen

Dato : 22-03-04 12:41

en mulighed kunne være en pix501 firewall fra cisco, der er dog ikke
mulighed for DMZ.
men du for en "rigtig firewall" og en god vpn løsning både site-to-site og
client-to-site.
og massere af mulighedder for "kreative" konfigurationer (og den er stabil)
det er godt nok en halv dyr løsning set i forhold til mange af de andre
router baserede løsninger.

/twj

Fra : Allan

Dato : 22-03-04 16:40

dk_sz wrote:

> [...]
>

> Hvad foreslår i? Der er jo mange routere derude på markede..
> Jeg prøver at afgrænse lidt hvilke jeg skal sammenligne nærmere.

Tag et kig på m0n0wall (www.m0n0.ch/wall). Det kan ikke blive nemmere,
og kan vist alt det du har behov for.

/Allan

Fra : dk_sz

Dato : 24-03-04 15:04

> Skal have en router der skal være koblet op til TDC Adsl Pro. Den skal
kunne
> følgende (hvis opsat til det!):

Tak til alle for deres foreslag!

mvh