Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital camera for venstrehåndet
Fra : Preben

Dato : 19-03-04 19:28

Hej

Findes der digitale camera'er, som er velegnet for venstrehåndede.

Venlig hilsen Preben Nørgaard

Fra : Simon Nielsen

Dato : 19-03-04 20:13

"Preben" <pn.spo27@oncable.dk> wrote in message
> Hej
>
> Findes der digitale camera'er, som er velegnet for venstrehåndede.
>
> Venlig hilsen Preben Nørgaard

Alle store kameraer er lavet sådan at man skal bruge højre hånd, men jeg
lagde mærke til for mange år siden et lille kamerafirma der satte topdele
sammen til et rimeligt godt kamera, de lavede dem både til højre og venstre
hånd men det er altså ved at være 10 år siden og ikke digitalt. Jeg kender
en venstrehåndet fotograf og han har bare lært sig selv at når der skal
tages billeder så bruger han den "rigtige" hånd til at understøtte kameraet
og den "forkerte" til at tage billedet.

Mvh
Simon

Fra : Preben

Dato : 19-03-04 20:36

Fra : Simon Nielsen

Dato : 19-03-04 23:14

Jeg vil nok sige et uden håndgreb, noget lign. Canon ixus eller Nikon har
lavet en serie hvor men kan dreje den del hvor objektiv og flash ligger på,
det var lige det eneste jeg kunne forestille mig.

Måske øve sig i at vende kameraet på hovedet og vende hånden så den at man
med tommelfingeren holder på aftrækkeren for neden og med de andre fingre
holder for oven på kameraet, så får man billeder på hovedet på
computerskærmen med det betyder jo ikke det store, man kan jo bare vende
dem.

Håber det kunne hjælpe.

Mvh
Simon

Fra : Preben

Dato : 19-03-04 23:25

>Tak for svar og forslag

Mvh Preben

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 19-03-04 23:50

> [...]
> holder for oven på kameraet, så får man billeder på hovedet på
> computerskærmen med det betyder jo ikke det store, man kan jo bare vende

Nikon's split-body design (Collpix 880, 950, 980, 995 + 4500) er absolut
ikke egnede.
Se på huset; meget klart defineret håndgreb på HØJRE side :o/
Det eneste jeg kan komme i tanke om er dyrt ! Mange Dslr'ere kan du tilkøbe
et håndgreb/batteripakker,
hvor der også er udløserknap og somme tider også indstillingshjul (sidste
gælder i det mindste for de
"gamle" Eos 5'ere). Men så har vi vist osse passeret 10 K.....
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 19-03-04 20:43

Hej

Preben wrote:
> Findes der digitale camera'er, som er velegnet for venstrehåndede.

Ikke decideret, men ellers vil jeg jo mene at alle med aktiv skærm bagpå
kan bruges, da du jo så kan vende kameraet på hovedet.

Måske det nye Canon A75 er ekstra velegnet, da det har en
orienteringssensor som gør, at billedet vender korrekt når det vises,
hvis man tager billeder på højkant. Om det også kan vende det 180 grader
for dig, hvis det er taget på hovedet ved jeg dog ikke.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : John Frandsen

Dato : 20-03-04 08:30

"Preben" <pn.spo27@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Findes der digitale camera'er, som er velegnet for venstrehåndede.

Jeg er venstrehåndet (mangler højre arm) og er mægtig godt tilfreds med mit
Olympus Mju 300.

Det er så lille at man sagtens kan betjene udløseren, selv om den sidder i
'den forkerte side'
Ind imellem gør jeg, som Simon også anbefaler, kameraet på hovedet... Det
har som sagt ingen praktisk betydning når billedet skal efterbehandles.

Mvh John

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-03-04 00:22

Preben <pn.spo27@oncable.dk> wrote:

> Findes der digitale camera'er, som er velegnet for venstrehåndede.

Når man søger på nettet, dukker der kun ét venstrehåndskamera op, og det
er ikke digitalt:
<http://www.anythingleft-handed.co.uk/products/camera354.html?source=goo
gleaw&kw=camera>

Måske var det noget med et kamera, der ikke har konventionel facon.
Aiptek lave bl.a. nogle pen-cams: <http://www.aiptek.com/>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : John Frandsen

Dato : 28-03-04 19:30

"Preben" <pn.spo27@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Findes der digitale camera'er, som er velegnet for venstrehåndede.

Sig mig, fik du nogensinde løst dit problem?

John