Tærede søventiler
Fra : Hanne og Hans

Dato : 19-03-04 17:14

Jeg mener at kunne huske der var en tråd om emnet.
Er der nogen der kan huske hvor.
Hans.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-03-04 17:25

Uheldigvis faldt Hanne og Hans over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Jeg mener at kunne huske der var en tråd om emnet.
> Er der nogen der kan huske hvor.
> Hans.

Er den fjernet fra din server, så klik her:

http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=40196059%240%2427398%24edfadb0f%40dread16.news.tele.dk&rnum=2&prev=/groups%3Fq%3Dalarmering%2Bs%25C3%25B8ventiler%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26selm%3D40196059%25240%252427398%2524edfadb0f%2540dread16.news.tele.dk%26rnum%3D2%26filter%3D0

Dur linket ikke i din postlæser, så søg på googlegroups under
alarmering søventiler

Claus

Fra : Frank Mikkelsen

Dato : 19-03-04 18:28

Hej
Jeg har læst en artikel i langturssejleren (FTLF) om dette enme med en
grundig gennemgang af matrialer mm., det var i et nummer der er udkommet
inden for det sidste år.
Frank

Fra : Torben Bach

Dato : 19-03-04 18:27

"Hanne og Hans" <urd@spam.oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg mener at kunne huske der var en tråd om emnet.
> Er der nogen der kan huske hvor.
> Hans.

Du kan finde tråden i denne gruppe - 29. januar: ALARMERING. Søventiler
er blevet meget ringe med tiden.

Mvh
Torben

Fra : PKJ

Dato : 19-03-04 20:04

"Hanne og Hans" <urd@spam.oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg mener at kunne huske der var en tråd om emnet.
> Er der nogen der kan huske hvor.
> Hans.

Jeg er "far" til tråden fra 29 jan. som jeg ikke kan finde nu. Du kan
finde indlægget på www.duelighed.dk under
menupunktet *under dørken*. dateret 04-02-04 hvor en Ole fra denne NG
har anbragt den.

Artiklen i Træfpunkt er jeg også forfatter af. Hvis ikke du har
træfpunkt kan du få en artikelkopi fra mig . Er 2 stk JPG filer
0.9 Mb + 0.7 MB.

Hvis du har haft problemer med ventiler eller fittings indenfor de
sidste 2-4 år
vil jeg gerne høre fra dig direkte pr mail, da jeg er ved at samle
stof/emner til en TV *case*

/PKJ

Fra : Ole Mogensen

Dato : 20-03-04 19:03

Er I interesseret har jeg noget materiale om emnet.
Ole Mogensen

Fra : Niels & Astrid

Dato : 20-03-04 23:12

Ih ja det ville være fint for jeg har en tærezink der helt forsvinder hvert
år, siddende på skrueakslen, så jeg gør mig nogle ideer om hvad der sker fra
zinken er væk til båden kommer på land. min søventil til motorens
kølevandsindtag lukker ikke, det er kun håndtaget der drejer. desværre er
der på Roskilde havn ikke mange der ved noget om fænomenet. Det er mest " vi
sætter bare noget nyt zink på " og lukker øjne og ører. Måske overreagerer
jeg , men desværre ved jeg ikke meget om emnet endnu til at kunne se bort
fra det. Niels F.

Fra : PKJ

Dato : 21-03-04 01:14

"Niels & Astrid" <NielsAstrid@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
overreagerer
> jeg , men desværre ved jeg ikke meget om emnet endnu til at kunne se

Jeg mener udfra det du skriver at du har 2 problemer der dybest set ikke
er
koblet sammen. Lad os derfor tage søventilen som det første problem:

Jeg gætter på at du har en søventil af type kugleventil /kuglehane.
Hvis dette er rigtigt skal håndtaget
drejes 1/4 omdr. fra lukket til åben. Hvis du derimod har en
Skydeventil skal håndtaget
drejes flere omgange.

Hvis det er en kugleventil du har er der et indvendigt firetkantet hul
i selve kuglen. Der kommer så en aksel
ned i dette hul med samme udvendige firkant. Hvis hullet eller akslen
ikke længere har en reel firkant kan ventilen
ikke lukkes idet akslen roterer uden at tage kuglen med i rotationen.

Når dette sker er det normalt fordi at kugleventilen er lavet af messing
(MS 58) som er totalt uegnet
til brug i saltvand fordi de ca 40% Zink simpelthen forsvinder og
efterlader en sprød metalstruktur
der minder om bagerens MARENGS.

Materialet burde være Rødgods (Rg5) som er en bronze der stort set
holder evigt og som har
været brugt i årtier til bådefittings. Blot ikke i de sidste 10-20 år.

Inden jeg laver yderligere besvarelse af begge dine problemer vil jeg
gerne vide om jeg
har gættet rigtigt.

/ PKJ

Fra : Ole Mogensen

Dato : 21-03-04 07:10

Hanne og Hans
Det var her i gruppen det blev diskuteret i begyndelsen af februar.
Underligt nok skabte det ikke det helt store postyr, at de fleste af os
sejler rundt med fittings, der kan være livsfarligt.
Er I interesseret har jeg gemt noget materiale.

Ole Mogensen

Fra : Hanne og Hans

Dato : 21-03-04 13:41

I england kan man få de rigtige bronce ventiler, det er en såkaldt Toldhane
ventil. fabrikat Blake. Den ligner dem der sidder på et ølanker. Men de
koster en bondegård. Der sidder 6 af dem i min egen båd, de har nu holdt i
25 år og fejler ikke det fjerneste, så set i det lys kan det godt betale
sig.
Hans

Fra : PKJ

Dato : 21-03-04 15:10

> [...]
holdt i
> 25 år og fejler ikke det fjerneste, så set i det lys kan det godt

Fint med disse Toldehaner i Gunmetal. Husk at skroggennemføringer,
rørbøjninger
og slangestutse også skal være af Rødgods (Gunmetal) for ikke at
korrodere.

Sales@norrismarine.co.uk har alle dele i Gunmetal, men det er ret
kostbart. Uden tvivl betaler det sig.

/PKJ

Fra : Ole

Dato : 23-03-04 23:42

Ventiler af syrefast rustfristål, er de ok, eller hvad.
Ole