Hovedministerialbøger tilgængelige?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-03-04 16:22

Jeg støder af og til ind i noget i en kirkebog fra perioden 1814-1892,
som jeg gerne ville have lejlighed til at konferere med det andet
eksemplar. Da der jo overvejende er kontraministerialbøgerne der er
filmede, vil jeg gerne vide om det på nogen mulig måde er muligt at se
den tilsvarende hovedministerialbog? Kan man bestille film af disse
og/eller kan man få dem til gennemsyn på arkivernes læsesale - i dette
tilfælde i Viborg?

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 19-03-04 17:26

On Fri, 19 Mar 2004 16:22:12 +0100, Kurt Hansen
<kurt@FJERNDETTEtowle.dk> wrote:

> [...]
>den tilsvarende hovedministerialbog? Kan man bestille film af disse
>og/eller kan man få dem til gennemsyn på arkivernes læsesale - i dette

Ja, i Viborg på læsesalen, skriver man blot en bestillingsseddel,
så kommer de trillende med dem.
mvh Ebbe

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-03-04 18:02

Fri, 19 Mar 2004 17:26:12 +0100, skrev Ebbe Hansen:

>Ja, i Viborg på læsesalen, skriver man blot en bestillingsseddel,
>så kommer de trillende med dem.

Hmmm, underligt. Jeg husker det som om, at når jeg i distraktion er
kommet til at skrive en bestillingsseddel på en kirkebog der findes på
mikrofilmkort, så kommer "ekspeditricen" retur med sedlen og giver
besked om, at "den skal du se på film der står i reolen derovre".

Skal man på bestillingssedlen udtrykkeligt skrive HMB, eller hyr? Nå,
jeg kan jo bare spørge ved skranken næste gang, men alligevel var det
rart at få bekræftet at man altså KAN få lov at se dem. Tak.

Fra : Inger Buchard

Dato : 19-03-04 18:59

> [...]
> jeg kan jo bare spørge ved skranken næste gang, men alligevel var det
> rart at få bekræftet at man altså KAN få lov at se dem. Tak.

Du skal sandsynliggøre, at det er vigtigt for dig at lave et kontrolopslag i
Hovedministerialbogen - vagthavende henviser jo til mikrokortene for at
skåne kirkebøgerne, og den besked, du har fået, er de fleste godt tjent med,
men med en relevant begrundelse får du lov at se hovedministerialbogen; det
er min erfaring fra Åbenrå

Inger

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 19-03-04 19:10

On Fri, 19 Mar 2004 18:02:27 +0100, Kurt Hansen
<kurt@FJERNDETTEtowle.dk> wrote:
klip>
> [...]
>jeg kan jo bare spørge ved skranken næste gang, men alligevel var det
>rart at få bekræftet at man altså KAN få lov at se dem. Tak.

Det er nu nogle år siden, men jeg husker ingen problemer desangående
mvh Ebbe

Fra : Erik P. Vinther

Dato : 19-03-04 20:08

Som Inger også skriver så kan alle filmede arkival som udgangspunkt ikke
bestilles, med mindre du har ganske særlige grunde til at se originalen. Jeg
prøvede engang at bestille en hovedkirkebog, og fik ovennævnte besked.

vh
Erik

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 20-03-04 08:06

"Erik P. Vinther" <NOSPAM_e.p.vinther@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Jeg
> prøvede engang at bestille en hovedkirkebog, og fik ovennævnte besked.

Det KAN lade sig gøre, hvis man vitterligt kan godtgøre,
at det er nødvendigt, som f.eks. da jeg vidste, hvor min
oldemor var født - men hun ikke stod i kopikirkebogen.
Det gjorde hun til gengæld i hovedministerialbogen!

Mvh.Bodil.

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 20-03-04 14:10

Scripsit Bodil Grove Christensen:

> [...]
> nødvendigt, som f.eks. da jeg vidste, hvor min oldemor var født -
> men hun ikke stod i kopikirkebogen. Det gjorde hun til gengæld i

Hvordan beviste du så at du vidste det?

Jeg har samme problem med Carl Knudsen Bryld, som i sin dødsnotits
står som født 23 september 1877 i Kalvslund, Ribe. Jeg finder uden
besvær alle hans søskende men ikke manden selv i mikrokortene og de er
af kontraministerialbøgerne.

Lars Erik Bryld

Fra : aafe

Dato : 20-03-04 14:32

On Sat, 20 Mar 2004 14:09:57 +0100, Lars Erik Bryld wrote:

> [...]
>står som født 23 september 1877 i Kalvslund, Ribe. Jeg finder uden
>besvær alle hans søskende men ikke manden selv i mikrokortene og de er

For mit vedkommende manglede navnene på en af mine aners forældre ved
dåben. I den anledning bad jeg en forbindelse i Viborg om at slå det
op for mig i hovedbogen, og han forklarede blot at forældrenes navne
manglede i duplikatbogen. På baggrund af den forklaring fik han lov
til at slå op i hovedbogen, hvor det viste sig, at forældrenes navne
ikke manglede.

mvh
Arne

Fra : Jens M. Jensen

Dato : 20-03-04 16:53

> [...]
> manglede i duplikatbogen. På baggrund af den forklaring fik han lov
> til at slå op i hovedbogen, hvor det viste sig, at forældrenes navne

Hej!

Jeg er lettere forvirret - eller bare uerfaren - med hensyn til om de
tilgængelige mikrokort er af kopi eller hovedbog osv. Derfor 2 spørgsmål:

1) Er det en fast regel, at mikrokortene af kopibogen ?

Jeg har en ane hvis fader ikke står noteret i KB ved dåben (slået op for
nylig af et af de rare mennesker her i NG - Tak for det!)

2) Er der nogen der har erfaring for, at den slags oplysninger blot er
udeladt af kopien (men ikke af hovedbogen) ?

mvh. Jens Møller Jensen
Toftlund

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 20-03-04 21:07

Scripsit Jens M. Jensen:

> 1) Er det en fast regel, at mikrokortene af kopibogen ?

Den regel der er handler om at hovedministerialbogen skal være skrevet
helt ud før den indleveres - og så ligge i 100 år før den må kopieres.

Kontraministerialbogen bliver indleveret noget oftere og kan som regel
ses i original, hvis oplysningerne er over 50 år gamle (10 for
dødsoplysninger). Bortset fra i Sønderjylland blev alle
hovedministerialbøger indleveret i 1891 og det er oftest dem som er
tilgængelige på film. I de tilfælde hvor det ikke er, vil jeg tro det
er fordi hovedministerialbogen er gået tabt.

> [...]
>
> 2) Er der nogen der har erfaring for, at den slags oplysninger blot er
> udeladt af kopien (men ikke af hovedbogen) ?

Det er vel nærmest et menneskeligt grundvilkår at oplysningerne vil
være forskellige, fordi det er to forskellige personer som har skrevet
dem. Men udeladelserne kan både være i den ene som i den anden bog.

Lars Erik Bryld

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 20-03-04 22:23

On Sat, 20 Mar 2004 21:07:17 +0100, Lars Erik Bryld
<larserik@dadlnet.invalid> wrote:

>Den regel der er handler om at hovedministerialbogen skal være skrevet
>helt ud før den indleveres - og så ligge i 100 år før den må kopieres.

Nej, det er forkert. Kontrabogen skulle tidligere afleveres 30 år
efter at den var udskrevet, men nu bliver alle kontrabøger afleveret
(i løbet af i år). Hovedbogen afleveres 100 år efter, at den er
udskrevet. Det vil i praksis sige, at alle bøger før 1891 er
afleveret, og kun ganske gå efter dette år.

Det er rigtigt, at kirkeministeriet tidligere påstod, at der fandtes
en regel om, at kirkebøger først måtte kopieres, når de var 100 (eller
måske endda 110) år gamle. Men hvis denne regel virkelig har
eksisteret, så er den i hvert fald nu ophævet. Den nye arkivlov slår
fast at grænserne er 50 og 10 år, og det omfatter også kopiering.

Du kan altså gå ind på et landsarkiv, låne en kirkebog fra 1950 og
affotografere den med dit medbragte digitalkamera eller bestille en
fotokopi af den.

> [...]
>tilgængelige på film. I de tilfælde hvor det ikke er, vil jeg tro det
>er fordi hovedministerialbogen er gået tabt.

Nej, der er nærmere tale om, at forskellige landsarkiver har valgt
forskellige løsninger. Mikrokortene for Nørrejylland, Fyn og byen
København er lavet efter kontrabøgerne. For resten af Sjælland,
Lolland-Falster, Bornholm og Sønderjylland har man derimod brugt
hovebøgerne.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Jens M. Jensen

Dato : 21-03-04 02:20

Lars J. Helbo <lars@helbo.org> skrev i en
nyhedsmeddelelse:atcp505901kcihbdcfmje461c4vjfms6o7@4ax.com...

> [...]
> København er lavet efter kontrabøgerne. For resten af Sjælland,
> Lolland-Falster, Bornholm og Sønderjylland har man derimod brugt

Aha! Så må jeg en tur på arkivet og kigge i hovedbogen - jeg er nemlig
ærkevendelbo (har indtil videre ikke fundet én eneste ikke-vendelbo i 10
generationer - var den nogen der sagde hjemmefødninge ?! Næsten alle
oplysninger jeg jagter er altså - i hvert fald indtil videre - fra
Nordjylland.
Tak for hjælpen!

mvh. Jens Møller Jensen
Toftlund

Fra : aafe

Dato : 21-03-04 00:31

On Sat, 20 Mar 2004 21:07:17 +0100, Lars Erik Bryld wrote:

>Det er vel nærmest et menneskeligt grundvilkår at oplysningerne vil
>være forskellige, fordi det er to forskellige personer som har skrevet
>dem. Men udeladelserne kan både være i den ene som i den anden bog.

Ja, det har du sandelig ret i!

Og, i det tilfælle hvor barnets navn mangler eller begge forældres
navne mangler, er der - bortset fra, ved fødselsstiftelser og
hittebørn - tale om fejl, mens det modsat ligger indenfor
normalområdet, at faderen navn - med vilje - er enten udeladt eller
simpelthen ukendt.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 28-03-04 22:21

"Jens M. Jensen" <jens.m.jensen@get2net.dk> skrev i melding
> [...]
>
> Jeg har en ane hvis fader ikke står noteret i KB ved dåben (slået op for
> nylig af et af de rare mennesker her i NG - Tak for det!)

Har du prøvd å finne denne anen som konfirmant? I norske
kirkebøker pleier iallefall begge foreldrene å stå i forbindelse
med konfirmasjonen? Hvis du slår opp giftermålet til denne
anen, så kanskje står det hans far der?

Anne Lise Hovdal

Fra : Jens M. Jensen

Dato : 29-03-04 21:54

Anne Lise Hovdal <anlih@online.fjerndette.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:lpH9c.3520$px6.49876@news2.e.nsc.no...

> [...]
> kirkebøker pleier iallefall begge foreldrene å stå i forbindelse
> med konfirmasjonen? Hvis du slår opp giftermålet til denne

Hei Anne Lise,

Tusen takk for ditt gode forslag. Det fungerer og fungerte på helt samme
måte i Danmark. Jeg har allerede prøvd å finne konfirmasjonen til denne
anen, men ikke hatt suksess med det ennå - det er litt uklart hvor hun bodde
når hun ble konfirmert. Men jeg håper selvfølgelig fremdeles å lykkes med
det før eller seinere. Når det gjelder å slå opp giftermål er det ikke
mulig - hun ble ikke gift.

mvh. Jens Møller Jensen
Toftlund

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 30-03-04 10:27

> [...]
> når hun ble konfirmert. Men jeg håper selvfølgelig fremdeles å lykkes med
> det før eller seinere. Når det gjelder å slå opp giftermål er det ikke

Du vet kanskje av søsken eller halvsøsken av henne? Faddere
ved dåpen av henne eller halvsøsken kan hjelpe videre.

Anne Lise Hovdal

Fra : Kim Melchior

Dato : 20-03-04 16:57

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> wrote in message news:<405bed54$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> oldemor var født - men hun ikke stod i kopikirkebogen.
> Det gjorde hun til gengæld i hovedministerialbogen!

Jeg har ogsaa flere eksempler hvor jeg var kort fast, og har saa bedt
om at se Hoved ministerialbogen og fundet yderligere oplysninger.

For eksempel jeg havde en vielse i Trinitatis 1 1862. De eneste
opysninger jeg fik fra mormon filmen (Kontra administerial bogen) var
navnene paa brud og gom, hvor de boede, forlovernes navne og addresser
samt vielses datoen.
Da jeg kom ind i Hoved ministerialbogen, fandt jeg de samme
oplysninger samt daabsdatoer og hvor brud og gom var dobt. Med navne
som Anders Petersen og Karen Kirstine Petersen ville det vaere umuligt
at finde dem andre steder.

mvh

Kim Melchior