Hvornår slippe katte fri inyt hjem (med hu~
Fra : Kirsten Lockenwitz

Dato : 19-03-04 13:54

Hi kattefolk.

I efteråret kan nogle af jer sikkert huske der var meget opmærksomhed
omkring Dorthe Elwarths redning af Mormis og hendes 7 Mislinger. I den
forbindelse kom jeg ( Sørens Mor, allergiker, søgte udekatte til mus)
omsider også på banen og aftog to af Dorthes misser, nemlig Mormissen
som nu hedder Fie og hendes sorte hunkilling, Maggie. Jeg fik mange
gode råd fra jer som jeg altså fulgte. Først nu til foråret fik jeg
kattene hjem for at de snarest kan komme ud i det fri.

Her er det at jeg igen har brug for råd fra nogle erfarne Katte-hunde
folk.

I morgen er det 14 dag siden Fie og Maggie indtog stedet her som deres
ejendom. Heri iberegnet undertegnede og alt hvad de ellers er kommet i
nærkontakt med og har indgnedet deres ejerskab på, d.v.s. ALT! --
undtagen hunden, en rigtig sød Dalmatiner som er meget respektfuld
omkring katte, - har gjort visse erfaringer.tidligere.

Fiemor har med sit erfarne overblik hurtigt indset at Ganga ikke gør dem
noget så hun er nu helt uanfægtet af hende, selv om hun ikke søger
nærkontakt. Maggie er en lille krudtugle og noget af en rappenskralde,
så sommetider bliver Ganga provokeret og kan ikke lade være med en rask
lille jagt (det er vist kun sket 3 gange på 14 dage).

Hunden vil mægtig gerne lege med misserne, men hendes legeinvitation
blir vist ikke opfattet i den rette ånd. Hun er jo stor og lidt for
ivrig. Men alt ialt kan jeg sige at misserne stortrives, de æder,
leger, kæler, dovner, skider, sover, charmer og er over al måde
indtagende.

Men idylbilledet med kattene der sover i hundens kurv har endnu ikke
indfundet sig, men de tre "damer" omgåes hinanden fredeligt (Ganga og
Fie snude mod snude for at snuse, men det blev alligevel for tæt for Fie
og hun langede Ganga en pote "Tre skridt bak, tak!" Men altsammen uden
hvæs og uden børste og såvidt jeg ku se uden klør.

ALTSÅ ER MIT SPØRGSMÅL TIL JER :

HVOR LANG TID SKAL DER GÅ FØR MISSERNE ER FALDET NOK TIL SÅ DE PÅ TRODS
AF HUNDEN VED DET ER HER DE BOR, DET ER HER DE HØRER TIL, - HVIS JEG
LUKKER DEM UD??

Kirsten Lockenwitz
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Elwarth

Dato : 19-03-04 16:17

> HVOR LANG TID SKAL DER GÅ FØR MISSERNE ER FALDET NOK TIL SÅ DE PÅ TRODS
> AF HUNDEN VED DET ER HER DE BOR, DET ER HER DE HØRER TIL, - HVIS JEG
> LUKKER DEM UD??

Hej Kirsten.
Allerførst, sådan halvprivat tusind tak for de dejlige billeder, jeg fik
med posten forleden dag, det er bare skønt at se og høre om, hvor godt det
går med misserne
Mht. dit spørgsmål er det svært at give et præcist svar. Det gælder om, at
misserne skal være faldet helt til, og være sikre på, at her er på alle
måder godt at bo. Så det er nok lidt en "mavefornemmelse", der kan fortælle
dig, om de er klar. Så siden du tvivler, så tror jeg ikke de er klar endnu.
Håber, du kan bruge mit ret ukonkrete svar

Venligst
Dorthe

PS. Giv de to en ekstra krammetur fra deres "gamle madmor".

Fra : Kirsten Lockenwitz

Dato : 19-03-04 19:36

> [...]
>
> Venligst
> Dorthe
>
> PS. Giv de to en ekstra krammetur fra deres "gamle madmor".

Hi Dorthe.
Hyggeligt at få svar på mit suk fra netop dig, - ukonkret eller ej, så
er det nok rigtigt at vente lidt. Men det som gør mig usikker er at det
er svært at vide hvor meget minus kattene synes at Ganga er. Der er
mange hjem hvor kat og hund aldrig bliver perlevenner men hvor de lever
fredeligt sammen alligevel. Måske er det for tidligt at sige om
missernes nye hjem er et sådant eller om der bare skal gå lidt mere tid
før de går hen og bliver perlevenner. I hvert fald synes de at befinde
sig rigtig godt selv om de ikke ligefrem hopper op i kurven til Ganga.
De søger hende jævnligt men med en vis afstand i omgangsformen. Ganga
er selvfølgelig mere vulgær.
Men min usikkerhed siger mig, som du foreslår, at vente lidt længere.

Højt spind og nussegnid fra Fie og Maggie til deres "gamle madmor".

Med venlig hilsen

Fra : Leyna

Dato : 20-03-04 08:45

On Fri, 19 Mar 2004 19:36:09 +0100, Kirsten Lockenwitz
<lockenwitzKATTE@BAKKEget2net.dk> wrote:

> [...]
>fredeligt sammen alligevel. Måske er det for tidligt at sige om
>missernes nye hjem er et sådant eller om der bare skal gå lidt mere tid

Jeg har skimmet lidt i denne tråd, og min imiddelbare reaktion var, at
der da absolut ikke så ud til at blive problemer mellem hund og kat
hos dig.

Mine egne katte fortrak til baggangen, da der kom en ny hund i huset.
(En hund som IKKE var kattevant og som fandt mislingerne rigtig
spændende.) Kattene blev hjemme (selvom de frit kan gå ind og ud), men
de kom ikke i stuerne. Dette stod på i over et halvt år, og pludselig
vendte det sådan stort set fra den ene dag til den anden. Hunde og
katte er stadig ikke perlevenner, og jeg har ikke de store
forhåbninger om at de nogensinde bliver det, men de lever nu sammen i
fredelig sameksistens. De tre af kattene (vi har 4) er dog blevet
"vasket" af hundene. Hold da op hvor ser sådan en kat ynkelig ud efter
at have været udsat for en glad hunds store tunge.

Så mit råd til dig er, fat mod og hav tålmodighed. Som jeg ser det nu,
så tegner det godt hos dig, men jeg vil på ingen måde gøre mig til
hverken hunde eller katte ekspert. Jeg kan kun videregive de
observationer jeg selv har gjort, og så videregive dem og bruge lidt
sund fornuft. Jeg tror sagtens at du kan slippe kattene fri, men man
løber jo altid en risiko ved at have ude-katte/ude-inde-katte, så
uanset hvor godt man mener at have gjort det, så kan katten finde på
at flytte hjemmefra.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Kirsten Lockenwitz

Dato : 20-03-04 17:30

> [...]
> løber jo altid en risiko ved at have ude-katte/ude-inde-katte, så
> uanset hvor godt man mener at have gjort det, så kan katten finde på

Hi Leyna.
Tak for dit meget opmuntrende svar, som jeg netop idag har brug for.
For første gang har Ganga jagtet Fie, den søde Mormis, - det var fordi
jeg bar hende, og det gik an, men da jeg satte hende ned kom jægeren op
i hunden og hu hej vilde dyr. Der havde det været godt hvis Fie havde
givet Ganga en ordentlig en på sinkadusen, men måske gemmer hun den til
en anden gang. I hvert fald er det øjeblikkelige resultat at misserne
gemmer sig igen når det plettede rabalderspektakel kommer strygende ind
i rummet. Ærgerligt ærgerligt, men jeg vil væbne mig med tålmodighed,
for dit indlæg giver mig godt håb til trods for dette lille tilbagefald.
Tak til dig

Fra : Kirsten Lockenwitz

Dato : 21-03-04 17:43

HURRAH FOR FIE OG MAGGIE!
Idag var Fie og Maggie for første gang ude i det fri! 2 små bitte ture
blev det til.
Det var SPÆNDENDE - FARLIGT - STORT - TILLOKKENDE - VÅDT - DEJLIGT men
kort!
Der var megen seen sig for for hvert skridt sådan som en fornuftig kat
også bør orientere sig. Men det bedste var, at da verden blev FOR stor
og FOR farlig
(3-4 m fra døren) var det fuld fart ind i sikkerhed igen. Og sikkerhed
det var HER, med hund og det hele.

Vi prøver igen i morgen, - lidt længere, lidt dejligere, osv. hver dag.
Fie og Maggie er begyndt på et nyt frit udendørs misseliv.

Hvad sir du så, vores søde
madmor?!
Kærlig spinhilsen fra Fie
og Maggie