Styling af frames?
Fra : Steen

Dato : 19-03-04 11:24

Jeg har et temmelig fastlåst frameset-baseret design. Nu skal det være
muligt at printe siden ud, og kun få indholdet af den midterste frame. Jeg
har derfor prøvet at ændre højde og bredde på nogle af de udenomliggende
frames i CSS - men jeg kan ikke få det til at virke. IE6 ignorerer i hvert
fald mine højde- og breddeerklæringer.

Nogen forslag?

--
I øvrigt mener jeg alternativ behandling bør forbydes.

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 19-03-04 12:12

Steen wrote:

> [...]
> frames i CSS - men jeg kan ikke få det til at virke. IE6 ignorerer i hvert

Det er et af ulemperne ved frames ... man kan aldrig være sikke på hvad
der bliver printet ud.

> Nogen forslag?

Nej, desværre ikke... og dog du får lige dette postkort
http://www.lazycat.org/postcards/frames.html

Hintzmann c",)

Fra : Steen

Dato : 19-03-04 13:01

Martin Hintzmann Andersen wrote:

> Nej, desværre ikke... og dog du får lige dette postkort
> http://www.lazycat.org/postcards/frames.html

Jer er ganske klar over ulemperne ved frames - desværre kan jeg ikke lave
min kundes website helt om fra bunden af, når jeg kun er blevet bedt om at
lave et stylesheet til udskrivning...

--
I øvrigt mener jeg alternativ behandling bør forbydes.

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 19-03-04 13:20

Steen wrote:

> Jer er ganske klar over ulemperne ved frames - desværre kan jeg ikke lave
> min kundes website helt om fra bunden af, når jeg kun er blevet bedt om at
> lave et stylesheet til udskrivning...

Så må du jo melde tilbage til din kunde at det ikke kan lade sig gøre,
med der eksisterende frame side.

Du kan nemlig ikke med 100% sikkerhed bestemme hvilken af framesne i et
frameset der bliver udskrevet.

Det har noget at gøre med hvilken frame der sidst havde fokus.

Men du kan måske lave en "printervenlig version" a lá den krak.dk har.
Her åbnes siden i et nyt vindue som så bliver udskrevet.

Hintzmann c",)

Fra : Steen

Dato : 19-03-04 14:36

Martin Hintzmann Andersen wrote:

> Så må du jo melde tilbage til din kunde at det ikke kan lade sig gøre,
> med der eksisterende frame side.

Det bliver de jo nok ikke så glade for

> Du kan nemlig ikke med 100% sikkerhed bestemme hvilken af framesne i
> et frameset der bliver udskrevet.

Nej. Jeg havde jo håbet på at kunne sætte bredde hhv. højde af de uønskede
frames til 0 i stylesheetet, så man kun fik udskrevet indholdet af den
frame, der er interessant. Men IE6 reagerer i hvert fald ikke på mine
CSS-erklæringer.

> Men du kan måske lave en "printervenlig version" a lá den krak.dk har.
> Her åbnes siden i et nyt vindue som så bliver udskrevet.

Det er sådan en, de har nu, og som de gerne ville slippe af med

--
I øvrigt mener jeg alternativ behandling bør forbydes.

Fra : Tine Müller

Dato : 19-03-04 12:44

"Steen" <virker@ikke.invalid> skrev

Måske kunne du bruge denne artikel http://www.html-faq.dk/2012.asp

--
/Tine

Fra : Steen

Dato : 19-03-04 13:02

Tine Müller wrote:

> Måske kunne du bruge denne artikel http://www.html-faq.dk/2012.asp

Desværre ikke - der står nemlig intet om, hvordan man omdefinerer (fjerner)
et frameset vha. CSS. Men tak for forsøget

--
I øvrigt mener jeg alternativ behandling bør forbydes.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-03-04 13:35

Steen skrev:

> Desværre ikke - der står nemlig intet om, hvordan man
> omdefinerer (fjerner) et frameset vha. CSS.

Det er ikke så mærkeligt - for det er ikke muligt.

CSS-kode har ikke adgang til andre rammer.

Man kan lave et link til et pop op-vindue med en printversion af
den ønskede ramme.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Steen

Dato : 19-03-04 14:38

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Det er ikke så mærkeligt - for det er ikke muligt.
>
> CSS-kode har ikke adgang til andre rammer.

Nej, men jeg kan jo godt lægge lidt CSS på den side, der indeholder
framesettet. Det ser bare desværre ikke ud til at virke.

> Man kan lave et link til et pop op-vindue med en printversion af
> den ønskede ramme.

Som jeg også forklarede Martin, så er det sådan, det er nu, og det ville de
gerne slippe af med

--
I øvrigt mener jeg alternativ behandling bør forbydes.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-03-04 14:51

Steen skrev:

> Nej, men jeg kan jo godt lægge lidt CSS på den side, der
> indeholder framesettet. Det ser bare desværre ikke ud til at
> virke.

Hvad vil du gøre med css-koden? Du kan ændre på
størrelsesforholdene _internt_ på hver enkelt rammeside, og du kan
skjule _indholdet_ af en eller flere rammer, men du kan ikke ændre
på selve rammesættet med css.

Hvis der er tale om en iframe, kan størrelsen på den dog ændres fra
det omgivende dokument.

[pop op-løsning]

> Som jeg også forklarede Martin, så er det sådan, det er nu, og
> det ville de gerne slippe af med

Så må du fortælle dem at de først skal slippe af med rammerne.

En mulighed er dog at kigge på noget javascript. Spørg evt. i
clientsidegruppen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 20-03-04 08:51

"Steen" <virker@ikke.invalid> skrev et indlæg
<405aca38$0$298$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>:

> [...]
>frames i CSS - men jeg kan ikke få det til at virke. IE6 ignorerer i hvert

Brugeren kan bestemme hvilken ramme der skal udskrives ved at
højreklikke på en ramme og vælge noget med print så vidt jeg husker
for så vidt angår Internet Explorer. Og så kan css for den ramme vel
styre det.

Det kræver så at brugerne kender fidusen, eller du kan skrive det på
siden.

Ovenstående ikke særligt elegant, men at dømme ud fra de andre indlæg
er det en svær nød at knække.
Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet