The Matrix, bullet time og Smoke City
Fra : Christian Andersen

Dato : 19-03-04 01:44

Hejsa.

Jeg sad lige og stenede til noget VH1, da videoen til Smoke Citys
"Underwater Love" fra 1997 kom på.

Stor var min overraskelse da den havde endog store sekvenser af "bullet
time".

Sad Wachowski-brødrene ikke og førte sig frem med at de var de første der
fandt på bullet time dengang The Matrix kom frem i 1999?

Fed sang og video i øvrigt.

Nå, det var bare det jeg ville sige. Hej, hej!

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Peter Brodersen

Dato : 19-03-04 02:19

On Fri, 19 Mar 2004 00:43:47 +0000 (UTC), Christian Andersen
<5oyh8a102@sneakemail.com> wrote:

>Jeg sad lige og stenede til noget VH1, da videoen til Smoke Citys
>"Underwater Love" fra 1997 kom på.
>
>Stor var min overraskelse da den havde endog store sekvenser af "bullet
>time".

Der var en del snak om det. "Underwater Love" var i øvrigt ikke den
første; effekten blev godt kendt i Rolling Stones musikvideo, "Like a
Rolling Stone", vistnok fra samme år.

Musikprogrammet Puls på TV 2 havde et indslag om den musikvideo, og
prøvede at gøre effekten efter (med en meget kort sekvens).

Jeg mener at et Sting-nummer også prøvede sig med en lignende effekt i
en musikvideo - vistnok en have med en masse blade i luften. Det så
dog noget mere "hakket" ud.

>Sad Wachowski-brødrene ikke og førte sig frem med at de var de første der
>fandt på bullet time dengang The Matrix kom frem i 1999?

Well, det er sikkert de første, der har brugt det så aktivt i en film
Men effekten har været set før, bl.a. i "Lost in Space" fra 1998 da de
"hyperjumper" (eller hvad de nu gør).

Nogle computerspil havde også mulighed for at man kunne pause spillet,
og så navigere rundt, mens verden stod stille, bl.a. "Death Race
3000"-parodien Carmageddon. Jeg morede mig i hvert fald i Carmageddon
med at køre rundt og pause i spændende situationer (gerne i et øjeblik
med masser af gnister og lignende). Men sådan er der så meget...

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: hoved (og ikke hovede)

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-04 03:04

Peter Brodersen wrote:

> [...]
>
> Well, det er sikkert de første, der har brugt det så aktivt i en film
> Men effekten har været set før, bl.a. i "Lost in Space" fra 1998 da de

Vi har før haft dette emne oppe flere gange her i gruppen. På et
tidspunkt blev diskussionen meget detaljeret vedr. definitionen af
bullet time. Er det også bevægelse i tid eller kun i rum? Bruges still-
eller videokameraer? Hvor meget laves i software? osv.

Der findes forskellige effekter der alle måske kan kaldes bullet time,
og de er opfundet på forskellige tidspunkter. Og 'opfundet' er ikke
nødvendigvis det samme som 'brugt kommercielt', så det bliver det ikke
mindre forvirrende af.

Den originale opfinder af noget der ligner bullet time var Tim
Macmillan, som har en glimrende hjemmeside
(http://www.timeslicefilms.com) og som allerede i 80'erne lavede
tidsfrysningstricks.

Udviklingen ekspoderede i sidste halvdel af 90'erne, hvor der var bullet
time-agtige effekter i en masse musikvideoer, reklamer og film.
Fænomenet kulminerede bare i Matrix.

--
mvh.
Karsten Strandgaard Jørgensen

Fra : Rune Zedeler

Dato : 19-03-04 23:09

Christian Andersen wrote:

> Jeg sad lige og stenede til noget VH1, da videoen til Smoke Citys
> "Underwater Love" fra 1997 kom på.

Hvor kan denne findes henne?

-Rune