Variable variabler i to-dimensionelt array
Fra : Ukendt

Dato : 18-03-04 23:45

Hvis jeg har et to-dimensionelt array som dette:

$todimensionelt_array = array("first" => "This is the first value", "second"
=> "This is the second value"); //Og så videre...

så vil f.eks. linien

echo "$todimensionelt_array[first]";

udskrive teksten "This is the first value".

Men kan man ikke bruge variabler som "argument" i array-betegnelsen - altså
noget á la

$number = "first";
echo "$todimensionelt_array[$number]";

Ovenstående virker i hvert fald ikke, men det må da kunne lade sig gøre?

Man kan med én-dimensionelle arrays:

$i=0;
echo "$endimensionelt_array[$i]";

vil udskrive den første værdi i $endimensionelt_array...

Det er sikkert bare et spørgsmål om den rette syntaks, men nu har jeg rodet
med det i et stykke tid, og kunne godt bruge et par hints!

Mvh.

Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face

http://www.mzh.dk

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 19-03-04 07:47

"Mikkel Z. Herold" <mikkel[at]mzh[dot].dk> writes:
> Hvis jeg har et to-dimensionelt array som dette:

Det er ikke et to-dimensionelt array, det er blot streng-indekseret.

> Men kan man ikke bruge variabler som "argument" i array-betegnelsen - altså
> noget á la
>
> $number = "first";
> echo "$todimensionelt_array[$number]";

Jo. Ovenstående virker fint for mig, men ellers kan du jo lade være
med at putte det i "".
--
Lars Balker Rasmussen http://consult-perl.dk
Consult::Perl

Fra : Jakob Braad

Dato : 19-03-04 08:36

$number = "first";
echo $todimensionelt_array[$number];

Burde virke. Altså uden " i echo linien.

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-04 10:59

In news:0flllxwcxu.fsf@lagavulin.balker.org,
Lars Balker Rasmussen <lars@balker.org> typed:

> Det er ikke et to-dimensionelt array, det er blot streng-indekseret.

Så lærte jeg det

> Jo. Ovenstående virker fint for mig, men ellers kan du jo lade være med
at putte det i "".

Så virker det også her - mange tak til jer begge.

Mikkel