BIOGRAFanmeldelse: BioCity Aalborg
Fra : Kim Jensen

Dato : 18-03-04 23:38

Her til aften var jeg til snigpremiere i Aalborgs ny BioCity. Her er en kort
"anmeldelse" / førstehåndsindtryk af biografen og den ene sal jeg oplevede:

* Foyér:
Flot, men ikke specielt hyggelig. Højt til loftet, flot udsigt over
Kennedy-pladsen, men lidt for få siddepladser til "caféen".

* Kiosk:
Pænt stort udvalg i "bland-selv-slik" som det kendes andre steder fra. Her
er dog 3-4 vægge at gå til, så der er god plads til mange af gangen. Prisen
for slikket måske lige i overkanten (15 kr / 100 gram), mens sodavand synes
ganske rimeligt prissat (25 kr for en pænt stor kande - vist 0,6 liter - som
jeg købte)

* Salen: (sal 2 - den næststørste med 220 pladser)
Meget stilrent - som det skal være, med sorte vægge med noget
"lyd-dæmp-agtigt" halløj på og blå ambient-lys. Lækkert. Akustikken virker
meget fin.
Sæderne er ... mums! Brede, bløde, højryggede, og med suveræn vippefunktion,
hvor sædehynden automatisk skyder frem, og man kan læne ryggen godt langt
tilbage. Gode stor kopholdere og brede armlæn.
Sal 2 er den der har den mindste hældning, men til trods for det, var der
fint udsyn over de foransiddende. Pladsen mellem rækkerne er i øvrigt enorm.
Man har ikke betalt for THX stemplet, men alle afstande og pladsforhold
skulle være opfyldt indenfor normerne.

* Filmen:
Vi så Matrix (1) i den ægte cinemascope-udgave. Som de sagde før filmen; det
er en gammel sag, og derfor lidt slidt. Jeg vil derfor ikke kommentere på
billedsiden, men blot konstatere at til trods for alderen så det nu helt
fint ud.
Lærredet i sal 2 er dimensioneret således, at det udnyttes 100% ved visning
i cinemascope. Det betød at vi havde et ENORMT billede - helt ud til
væggene, og praktisk talt helt fra gulv til loft. Sal 2 skulle således være
den mest optimale hvad dette angår.

* Lyden:
Lyden var ganske enkelt helt i top efter min mening. Perfekt balanceret
(bas/diskant), og med meget troværdig surround. Bassen formåede virkelig at
ryste sæderne når det var påkrævet, og dialogen fremstod klar og tydelig når
den var i fokus.

Kort sagt: Super førstehåndsindtryk og jeg glæder mig i hvert fald til at se
flere film her!

I øvrigt fortalte (med)ejeren før filmen, at planen for den gamle Bio5
biograf er, at al "indmaden" smides ud, og der opbygges 5 helt nye sale med
nye, brede sæder, større hældning på rækkerne, osv. osv. Den skal så fungere
som en "ny Astoria" hvor de fremover vil vise de lidt smallere film. Han
mente at den ville være klar på den anden side af sommer.

Kim Jensen
// NewsCaster.dk // R2DVD.com // Port80.biz //

Fra : CK

Dato : 21-03-04 10:50

Det lyder sku' nice.
Biograferne her i Aalborg har længe trængt til et løft.
- Så må jeg jo hellere se at komme afsted en tur i biffen igen )

/CK

---

Fra : Maria de Francis

Dato : 21-03-04 16:33

"Kim Jensen" <kim@NOSPAMlitewerx.dk> skrev i en meddelelse
> Her til aften var jeg til snigpremiere i Aalborgs ny BioCity. Her er en
kort
> "anmeldelse" / førstehåndsindtryk af biografen og den ene sal jeg
oplevede:

"Sir-Snip-a-Lot was here"

> Kort sagt: Super førstehåndsindtryk og jeg glæder mig i hvert fald til at
se
> flere film her!

Helt enig den ser godt ud og på tide at Ålborg fik de fede biografer. Ellers
var der kun Biffen, men det er andre smallere film der vises i den (og
ellers Astoria der er anstændig brugbar).
Jeg bliver helt fristet til at gense ROTK, som de viser i sal 1, efter at
have set sal 2 in action.

Mvh Maria

--
"Do you believe that's air you are breathing now?"
---Morpheus

Fra : Henrik 'Egern' Jense~

Dato : 22-03-04 20:56

Kim Jensen skrev i en meddelelse...
> Her til aften var jeg til snigpremiere i Aalborgs ny BioCity.
Hi hi... jeg var der før dig... til snig-snig-premiere BÅDE på film og
BioCity... nemlig om tirsdagen og så var det i Sal 1..

> [...]
oplevede:
> Kort sagt: Super førstehåndsindtryk og jeg glæder mig i hvert fald til at
Enig, især udsynet og siddepladsen er det man mest bemærker (måske fordi jeg
er over 1.60 m), men jeg synes stadig, at armlænene godt kunne være
liiiiiiiiiiiiiidt bredere...

Og så lige en anden sjov detalje.... det er sværere at se, om der er nogen i
biografen man kender, når først man sidder ned. Så kan man nemlig kun lige
se de 10-15 mennesker, der sidder omkring én.

> [...]
> som en "ny Astoria" hvor de fremover vil vise de lidt smallere film. Han
> mente at den ville være klar på den anden side af sommer.
Hmm.... så Astoria flyttes.... godt så... indtil videre har jeg kun hørt,
at det 'bevares'.. Men fint med mig, da Astoria bør bevares som modstykke
til 'Det Store Center'...

-- HEJ
.......er at finde i Sal 2 til "Gothika" på torsdag......

Fra : ASKF

Dato : 24-03-04 01:33

Henrik 'Egern' Jensen ytrede sig i <c3ngf9$d8g$1@sunsite.dk> med dette:

>Kim Jensen skrev i en meddelelse...
[snip]

>Enig, især udsynet og siddepladsen er det man mest bemærker (måske fordi jeg
>er over 1.60 m), men jeg synes stadig, at armlænene godt kunne være
>liiiiiiiiiiiiiidt bredere...

Det vil vel blot sige samme standard som alle de nye Biocentre Nordisk
Film har (om)bygger rundt i landet over de sidste 10-15 år?

[snip]

>Hmm.... så Astoria flyttes.... godt så... indtil videre har jeg kun hørt,
>at det 'bevares'.. Men fint med mig, da Astoria bør bevares som modstykke
>til 'Det Store Center'...

Der er mig bekendt søgt om dispensation[1] til at gøre Astoria til et
butikscenter, så det er tvivlsomt om der bliver biograf der igen. Jeg
havde hørt rygter om at Bio5 også lukkede, men hvis det blot er for en
renovering og den så tager sig af Astoria filmene kan jeg kun juble.

Nu er det endelig slut med at skulle tage udenbys for at se de "store"
film, hvilket mine forældre i Herning nok bliver kede af, da jeg så ikke
så ofte vil få det indskud lige pludseligt at tage afsted...

Jeg håber i øvrigt at de vil vise Kill Bill Vol. 1 og Vol. 2 i
forlængelse om en måned, for så har jeg en sikker date til den
forestilling.

[1] Der kræves en dispensation da butiksarealet bliver for stort i følge
lokalplanen.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen