Skal der noget i tanken
Fra : Alf

Dato : 18-03-04 22:57

Når nu jeg har rengjort vandtanken for eddikesyre og lidt
skidt og møj, som åbenbart har samlet sig, skal der så
noget i tanken sammen med vandet, så tanken/vandet
holder sig rent sommeren over.

--
~~~~~~~~~~~~~~~~
Hilsen Alf

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-03-04 23:38

Uheldigvis faldt Alf over tastaturet og skrev derved følgende:

> Når nu jeg har rengjort vandtanken for eddikesyre og lidt
> skidt og møj, som åbenbart har samlet sig, skal der så
> noget i tanken sammen med vandet, så tanken/vandet
> holder sig rent sommeren over.

Det kommer an på, om man kan lide smagen...

Hvis du istedet skyller tanken med jævne mellemrum er det ikke
nødvendigt. Skift især vand, når det er meget varmt. Jeg har aldrig
brugt tilsætningsmidler, fordi jeg altid har brugt mit vand til at
drikke direkte fra tanken, og smagen af disse tabletter er
rædselsfuld.

Hvis du bare sørger for, at din vandslange er ren og bakteriefri, er
det ikke nødvendigt at tilsætte kemikalier, der er klor nok i det
danske vand.

Men vær opmærksom på slangen, det er ofte *den*, der er mange bakterie
i. Navnlig dem, der er lavet af blød plast og som ligger på broen i
solen hele dagen. Brug altid din egen slange...

Claus

Fra : @rsten

Dato : 19-03-04 11:07

Claus Tersgov wrote:
> [...]

> Hvis du bare sørger for, at din vandslange er ren og bakteriefri, er
> det ikke nødvendigt at tilsætte kemikalier, der er klor nok i det
Ikke ret mange steder (om overhovedet nogen)

> Men vær opmærksom på slangen, det er ofte *den*, der er mange bakterie
> i. Navnlig dem, der er lavet af blød plast og som ligger på broen i
> solen hele dagen. Brug altid din egen slange...

Tja, Selvfølgelig ved man hvad den har været brugt til , men der er nok mere
flow i den der ligger på broen, en slange der har ligget 14dg (eller mere) i
en varm kistebænk er måske ikke det mest under alle omstændigheder husk at
skylle den godt igennem under alle omstændigheder.En 1" slange indeholder
ca 1/2 l pr. meter så de første 25l på en 50m slange er "gammelt vand" eller
"skyllevand"så lad de 50-100 første l gå over siden ( og glem ord som
miljøgris, spild o.lign) så er den skyllet godt igennem

--
/carsten

Fra : PKJ

Dato : 19-03-04 09:59

"Alf" <Alf@alfred.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> skidt og møj, som åbenbart har samlet sig, skal der så
> noget i tanken sammen med vandet, så tanken/vandet

Hvis tanken er skyllet ren er der absolut ingen grund til at komme
kemikalier i vandet.
Kaffen kommer da til at smage grimt
Dette gælder ubetinget i rustfri /ikke rustfri tanke. Hvis tanken er af
lysgennemskinnelig
plastic f.eks polyethylen skal tanken helst beskyttes mod lys, da lyset
evt.
kan fremme lidt algevækst.
/PKJ

Fra : Jørgen L

Dato : 19-03-04 11:43

> [...]
> skidt og møj, som åbenbart har samlet sig, skal der så
> noget i tanken sammen med vandet, så tanken/vandet

Jeg bruger i min campingvogn et middel der hedder Aqua-clean det giver 20 l
pr. pille, det smager ikke af noget og det holder dit vand rent op til et ½
år, se link
http://www.camper.dk/commerce/com_product.asp?p_prod_id='310020'&page=&p_cat_id=&menuguid=2
det koster 199 for 100 piller.

Jeg har brugt det selv i 3 år både i 40 graders varme og her hjemme.

Efter at vi er begyndt på det, er der aldrig mere den glatte fornemmelse når
man stikker hånden ned i tanken.
fordelen er at midlet som er i pillen jo også er rundt omkring i slangerne
så de heller ikke bliver belagt med bakterier.

Hilsen Jørgen

---