WLAN og trådløst netværk til 5 lejligheder
Fra : Egil

Dato : 18-03-04 22:37

Vi har 5 lejligheder som gerne vil "dele" min ADSL forbindelse. Vi
ønsker et trådløst netværk, men her er jeg totalt nybegynder. Er der
nogle som har råd til køb og set-up af router etc. for at få dette til
at fungere? Vi har ca. 50 meter (gennem murværk) mellem yderste
lejligheder i lige linie.

Fra : Sander

Dato : 19-03-04 20:48

Og du er sikker på at det er lovligt,
ment på den måde at din adsl vel
kun må bruges af en husstand -- din egen.

Og så er der sikkerheden, hvilken garanti
har du for at der ikke er nogen der downloader
ulovlig software/film ell. lign. som du så kan blive
straffet for.

Sander.

Fra : Egil

Dato : 21-03-04 11:16

"Sander" <REMOVENoller@webspeed.dkREMOVE> wrote in message news:<405b4e82$0$525$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> [...]
>
> Og så er der sikkerheden, hvilken garanti
> har du for at der ikke er nogen der downloader
> ulovlig software/film ell. lign. som du så kan blive

Det kan jeg selvfølgelig ikke være sikker på, men kender nu naboerne
ret godt. Om det er lovligt, hvorfor ikke? Det er vel en forbindelse
man køber/betaler for og ikke en adresse?

Fra : Sander

Dato : 21-03-04 12:43

Du burde lige tage og læse betingelserne
fra din udbyder igennem, det er ret sikkert
at din abonnement kun gælder for en husstand.

Sander.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 21-03-04 18:16

Egil skrev:

> "Sander" <REMOVENoller@webspeed.dkREMOVE> wrote in message

> Det kan jeg selvfølgelig ikke være sikker på, men kender nu naboerne
> ret godt.

Og du kan heller ikke straffes for, hvad dine naboer foretager sig.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 21-03-04 19:55

only_viking@hotmail.com (Egil) skrev et indlæg
<729ab514.0403210215.51c7755d@posting.google.com>:

> Om det er lovligt, hvorfor ikke? Det er vel en forbindelse
>man køber/betaler for og ikke en adresse?

Kommer an på aftalen med din udbyder - så tjek den hvis du vil være
sikker.

Og hvis du ikke har ubegrænset trafik kan det jo også give et problem
hvis dine naboer henter det hele.

Og hvis de henter store filer kan det jo være de tager den båndbredde
som du skulle have brugt så du må vente og vente - se f.eks.

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : SonnyBoy

Dato : 19-03-04 20:56

On 18 Mar 2004 13:36:31 -0800, only_viking@hotmail.com (Egil) wrote:

>Vi har 5 lejligheder som gerne vil "dele" min ADSL forbindelse. Vi
>ønsker et trådløst netværk, men her er jeg totalt nybegynder.

Jeg vil stærk råde jer til at trække kabel, det er formentlig
billigere og i hvert fald bedre.

<mlr>

Fra : Egil

Dato : 21-03-04 11:17

SonnyBoy <Sonny@i.live.nowhere> wrote in message news:<23km50l2e2v24a423m72fpc8vq4sl17t76@4ax.com>...

> Jeg vil stærk råde jer til at trække kabel, det er formentlig
> billigere og i hvert fald bedre.
>
> <mlr>

Det kan jeg godt se, omvendt vil det nu være rart med ikke at skulle
være afhængig af kabler, da vi har bærbare computere.

Fra : Jan Bachman

Dato : 21-03-04 18:35

>Det kan jeg godt se, omvendt vil det nu være rart med ikke at skulle
>være afhængig af kabler, da vi har bærbare computere.

I kommer ikke uden videre til at køre trådløst 5 lejligheder på tværs,
gennem mursten osv. Det kan måske lade sig gøre med to access points,
placeret i hhv. lejlighed 2 og 4. Så er der maks. een lejlighed mellem
sender og modtager.

Hvis det er muligt at trække kabel, så træk til alle lejligheder.
Placér derefter et access point i hhv. lejlighed 2 og 4. Måske er det
endda nok med ét bare i lejlighed 3, men jeg tvivler.

De fleste access points har en "repeater" funktion, så det kan
forlænge et trådløst område. Det er IMHO noget rod, der sjældent
virker stabilt. Sørg for at trække kabel til alle access points på
netværket.

/Jan