bærbar trådløs
Fra : Ukendt

Dato : 18-03-04 22:00

Hej gruppe jeg har erhvervet mig en bærbar og vil selvfølgelig have det
sådan at jeg kan gå på nettet overalt i huset altså trådløst

jeg har idag en router med alm netværkskabel
der er en ledig port i denne router

er der nogen der kan anbefale hvad jeg skal købe og måske nogen ca priser
for at komme trådløst på mit hjemmenetværk med den bærbare

i den bærbare er der pcmia port (tror nok det hedder sådan) og usb

på forhånd tak for hjælp

claus v

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-03-04 23:02

On Thu, 18 Mar 2004 22:00:05 +0100, "claus v" <clausekstra1
snabelaaa esenet punktum dk> wrote:

> jeg har erhvervet mig en bærbar og vil selvfølgelig have det
> sådan at jeg kan gå på nettet overalt i huset altså trådløst
>
> jeg har idag en router med alm netværkskabel
> der er en ledig port i denne router

Du skal købe et wireless access point plus et PCMCIA wireless
netkort.

Mht hastighed bør du se efter noget, der har køre IEEE 802.11g
(54 Mbps). Du kan nok finde noget 802.11b (11 Mbps), der er lidt
billigere, men det er småpenge.

Mht. sikkerhed bør du skaffe dig noget, der kan køre WPA. Den
ældre standard WEP er ikke sikker nok til, at man kan regne med,
at naboen ikke lytter med eller får sig en gratis forbindelse.

Der er en del produkter, der kan opfylde ovenstående, men ikke
nødvendigvis ugens tilbud fra Netto eller lignende. Se fx på
Linksys WAP54G (access point) og WPC54G (netkort). Ifølge
edbpriser.dk kan man få stumperne til henholdsvis 645 og 483 kr.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Uni Bull

Dato : 19-03-04 01:21

claus v wrote:
> i den bærbare er der pcmia port (tror nok det hedder sådan) og usb

Jeg vil anbefale et internt MiniPCI-kort.
Jeg købte et spritnyt på eBay for ca. 400,-

Du skal dog sikre dig at du har et ledigt MiniPCI-slot og at din computer
har indbygget antenne. Kig i rummene på undersiden af maskinen.
--
Uni Bull
København K

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-04 15:25

det lyder som om jeg skal skille dyret ad
jeg har idag et internt modem jeg ikke bruger
ville det kunne bruges til minipci

claus v

Fra : Uni Bull

Dato : 20-03-04 13:00

claus v wrote:
> det lyder som om jeg skal skille dyret ad
> jeg har idag et internt modem jeg ikke bruger
> ville det kunne bruges til minipci

Det er ikke til at svare på umiddelbart, men vend bunden i vejret på
"svinet" og åbn lugerne på undersiden en efter en... Jeg vil ikke kalde det
"at skille maskinen ad" - det er vel nærmest som at fylde sprinklervæske på
en bil

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-04 13:11

> [...]
det
> "at skille maskinen ad" - det er vel nærmest som at fylde sprinklervæske

jo jo jeg har haf skilt den ad der sidder et modemkort i som har målene ca 6
x 4 cm monteret i et stik på samme måde som ram er monteret i maskinen
men der står ikke noget om mini pci

men hvis jeg kigger under enhedshåndtering så står der pci modem

hvordan med antenne til det trådløse er den med kortet

claus v

Fra : Uni Bull

Dato : 20-03-04 21:47

claus v wrote:
> hvordan med antenne til det trådløse er den med kortet

Nej den skal være indbygget. Der skal altså være en lille stump ledning med
et ganske lille "stik" på inde bag dækpladen. Dette stik monteres på
miniPCI-kortet. Hvis der ikke er en sådan ledning kommer du ingen vegne - er
der ikke andre dækplader hvor der kan genne sig et miniPCI-stik?

I min Dell har jeg både en internt modem/netkort som det ene miniPCI *og* et
Dell TrueMobile miniPCI - altså to miniPCI slots. ... hvis du er heldig...

Fra : claus v

Dato : 20-03-04 22:01

> [...]
et
> Dell TrueMobile miniPCI - altså to miniPCI slots. ... hvis du er heldig...

nej der er kun det ene stik jeg må jo nok gå efter et pcmcia kort de fåes jo
også til fornuftige penge
jeg har set et intel wlan accespoint til billige penge er det ikke sådan en
sag jeg kan koble til min router for at få trådløs forbindelse

claus

Fra : Uni Bull

Dato : 20-03-04 22:39

claus v wrote:
> jeg har set et intel wlan accespoint til billige penge er det ikke
> sådan en sag jeg kan koble til min router for at få trådløs
> forbindelse

Jo - det skulle det være. Jeg ar ganske enkelt puttet mit AP ind i min
switch (som er koblet til routeren).

God fornøjelse.