Sedna
Fra : Michael Knudsen

Dato : 18-03-04 20:35

Faldt lige over et interwiev

Interview:

Brian Marsden, Ph.D., Director, Minor Planet Center, Harvard Smithsonian
Astrophysical Observatory, Cambridge, Massachusetts: "
"This particular object which we still call '2003 VB12' - Sedna has not been
approved officially - it takes 10,000 to 12,000 years to go around the sun.
It's probably a little bit smaller than Pluto, but its exact size is hard to
say.

The most interesting thing about it is that the orbit is so eccentric and it
is never gets any closer to the sun than 76 times the Earth's distance from
the sun (93 million miles from Earth to sun is called an Astronomical Unit,
A.U.) and at its furthest, it's about 1,000 times the Earth's distance from
the sun. It's a very eccentric orbit. We have absolutely no idea!

How it got there in such an eccentric orbit that comes as close as 76
astronomical units to our sun and goes all the way out to nearly 1000
astronomical units away is a complete mystery! There might still be
something else out there causing this object's peculiar orbit. What I'm
saying is that this new discovery is a complete mystery because I don't
understand how it can have an orbit that can go from 76 at one end to 1000
times the Earth's distance at the other.

Noget gæt på hvorfor den har sådan en mystiks bane rundt om solen?

Michael

Fra : PEHnews

Dato : 18-03-04 20:52

"Michael Knudsen" <mik-rine@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> times the Earth's distance at the other.
>

> Noget gæt på hvorfor den har sådan en mystiks bane rundt om solen?

Hm! Er Plutos bane ikke også temmelig eksentrisk!
Poul Evald Hansen

Fra : Martin Larsen

Dato : 18-03-04 21:49

"Michael Knudsen" <mik-rine@webspeed.dk> skrev i en meddelelse news:4059f9ff$0$198$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Noget gæt på hvorfor den har sådan en mystiks bane rundt om solen?

Jeg mener at have læst et sted at der nok var kommet
en stjerne forbi.

Mvh
Martin

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-03-04 22:20

Scripsit "Michael Knudsen" <mik-rine@webspeed.dk>

> Noget gæt på hvorfor den har sådan en mystiks bane rundt om solen?

Opdagerne beskriver tre mulige årsager i deres artikel
<http://www.gps.caltech.edu/~mbrown/papers/ps/sedna.pdf>:

1. Afbøjning fra en endnu ukendt tung planet med en bane længere ude
end Neptun.

2. Afbøjning fra en tæt passage af en fremmed stjerne efter
Solsystemets dannelse.

3. Påvirkninger fra flere nabostjerner kort efter Solsystemets
dannelse, hvis disse stjerner har været tættere på en de nærmeste
stjerner er i dag.

--
Henning Makholm "Hele toget raslede imens Sjælland fór forbi."

Fra : thomas jensen

Dato : 19-03-04 13:44

> [...]
> times the Earth's distance at the other.
>

> Noget gæt på hvorfor den har sådan en mystiks bane rundt om solen?

Kan det være pga de inderste planeters tyngdefelter - lidt ligesom et atom ?

De planeter nærmest på den største tyngdefelt roterer "rimelig"
forudsigeligt om det,
men jo længere vi kommer væk fra det store tyngdefelt er der andre
tyngdefelter som har
mulighed for at indvirke på banen ? eller tager jeg helt fejl ?

> Michael

Mvh Thomas Jensen

- I de blindes verden regerer den enøjede

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-03-04 16:40

Scripsit "thomas jensen" <thomas_jensen@ofir.dk>

> Kan det være pga de inderste planeters tyngdefelter

Nej, det afviser opdagerne. De henviser til beregninger - og jeg har
ikke nogen grund til ikke at tro dem - der viser at de kendte
planeters tyngdefelter ikke kan skubbe et let objekt som 2003VB12 ud
i en bane med større mindsteafstand fra solen end omkring 50 AU, cirka
to tredjedele af 2003VB12's mindsteafstand.

> - lidt ligesom et atom ?

Hvad end der sker, er der ihvertfald ikke "ligesom et atom" på nogen
meningsfuld måde. Strukturen af atomer er domineret af en
kvantemekanisk effekt der gør at der kun kan være én elektron i hver
bane ad gangen, og af at de kvantemekanisk mulige baner er temmelig
få. Disse effekter har intet at gøre på en skala større end
mikrometermeter.

--
Henning Makholm "They are trying to prove a hypothesis,
they are down here gathering data every season,