mat/maple problem.
Fra : james

Dato : 18-03-04 19:11

Hejsa!!
Ja Ja... det er måske lidt off topic men jeg kunne altså ikke komme i tanke
om andre grupper der kunne lægge inde med et svar til mit spørgsmål.
Jeg er blevet kastet ud i at skulle lave et lille program i maple som kan
omregne et decimaltal om til et binaert tal.
Det jeg er kommet frem til nu er følgende:

> prog1 := proc(a,z,i,x,s):
> a:=<1,2,4,8,16,32>:
> x:=<0,0,0,0,0,0>:
> z:=0:
> s:=63:
> for i from 6 to 1 do
> while(z <= s) do
> if(z+a[i] <= s) then
> z:= z+a[i];
> x[i] := 1;
> fi:
> od:
> od:
> x;

[0]
[0]
[0]
[0]
[0]
[0]

Som man kan se er alle x værdierne 0 hvor de skulle være 1 da s = 63.
Nogen der kan fortælle mig hvor jeg går galt ??

På forhånd mange tak.

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-03-04 21:17

Scripsit "james" <onkel_satan@hotmail.com>

> Ja Ja... det er måske lidt off topic men jeg kunne altså ikke komme i tanke
> om andre grupper der kunne lægge inde med et svar til mit spørgsmål.

Måske dk.edb.programmering?

> Jeg er blevet kastet ud i at skulle lave et lille program i maple som kan
> omregne et decimaltal om til et binaert tal.

Det ser ny snarere ud som om programmet forsøger at omregne et binært
tal til et binært tal. Med mindre Maple intert repræsenterer tal i
decimalnotation, men det tvivler jeg nu på.

Den mest sandsynlige fejlkilde er at kroppen af den løkke aldrig
bliver udført fordi startværdien er lavere end slutværdien. (Men jeg
kender ikke sproget, så jeg kan kun gætte på om dets for-løkker
opfører sig på den måde).

--
Henning Makholm "Uh ... a picture of me with my hair pinned up
in a towel and standing in front of a grid without a