hvæssen kløer
Fra : v

Dato : 18-03-04 15:57

Hej gruppe.

Hvad er den rigtige metode til at få en kat til at lade være med at hvæsse
sine kløer et bestemt sted ?

Jeg har en trappe med tæppe på, som er meget attraktiv ,
jeg har prøvet at lægge et stk plastik med hjortetakolie, katten gik bare
over til den anden side.
At bære den ud og skælde den ud, duer heller ikke.
Koldt vand kræver at jeg er der i gerningsøjeblikket.

Er der ikke noget med at der er noget der kan sprøjtes på, som afholder den
fra det.

Den har fri adgang ud, så den skulle ikke have problemer med at finde
passende steder til sit kradseri.

mvh
Vibeke H.

Fra : Camilla Baird

Dato : 18-03-04 17:38

> [...]
> fra det.
>
> Den har fri adgang ud, så den skulle ikke have problemer med at finde

Det bedste, du kan gøre, er at have et (eller flere) tilladt(e) sted(er)
at hvæsse kløer indendøre... Katte hvæsser kløer af flere grunde - 1)
for at fjerne løse kloskaller & 2) for at sætte duftmærker/markere
territorium.

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : v

Dato : 18-03-04 19:38

> [...]
> at hvæsse kløer indendøre... Katte hvæsser kløer af flere grunde - 1)
> for at fjerne løse kloskaller & 2) for at sætte duftmærker/markere

Tak for dit svar.
Det er nok af begge årsager, den hvæsser, og jeg vil lægge et gammelt egnet
"hvæssetæppe" på trinet,
så får vi det begge som vi ønsker. )

mvh
Vibeke H.

Fra : cl

Dato : 18-03-04 23:15

Vores kat har også fundet sig et "uheldigt" sted hvor den synes det er
rigtig rart at hvæsse sine kløer.
Til trods for at den har flere tilladte steder, som den også flittigt
bruger -ja så er den nu begyndt at tage tapetet i brug i vores stue. Og vi
aner ikke hvordan vi skal få den til at lade være. -Har også spekuleret på
om der mon findes noget man kan sprøjte på som vil afholde den fra
stedet....?

Vi har nu sat et stykke kokostæppe på dét stykke af væggen som den bruger -
for at skaden ikke skal blive slemmere..... Men det ser jo grimt ud med
sådan en "lap" på væggen, og er måske bare med til at give den indtryk af at
det er et helt iorden sted (hvilket det jo også er, sålænge vi har lappen
på - men det er nu kun tanken at det skal være en midlertidig løsning)....

---nogle gode råd?

christina

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 19-03-04 00:20

In article <405a1f9b$0$526$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, cl
<nosilkcut@yahoo.udelad.com> wrote:

> [...]
> aner ikke hvordan vi skal få den til at lade være. -Har også spekuleret på
> om der mon findes noget man kan sprøjte på som vil afholde den fra

Jo, du kunne prøve med ferromonsprayen Feliway. Den virker i mange
tilfælde, hvis man bruger den hvor katte hvæsser eller strinter.
Det er en syntetisk udgave af den duft katte afsætter, når de gnider
ansigtet mod deres omgivelser. Og da katte kun afmærker det samme sted
med én slags duft (kradsen er også duftafmærkning), vil den oftest
holde sig fra at afmærke selv, når vi har mærket stedet for den på
forhånd
Hvis du har lyst til en uddybning har jeg skrevet en længere smøre her:
http://siamis.com/Helse/omfeliwayogfelifriend.html
Feliway købes hos dyrlægen.

Fra : Mathilde

Dato : 19-03-04 08:49

½løjsa

Jeg har fundet det effektivt med min gamle kat, at hver gang den hvæssede
klør, hvor den ikke måtte, løftede jeg den over til kradsetræet. Hvor jeg
trykkede dens klør ud, ved et let tryk på træde puden, og satte dem ind i
træet.
Så havde katten ikke rigtig noget valg - og efterhånden gik den selv over
til sit krædse træ
Det hjælper også, hvis man sprøjter sit kradsetræ med baldrian dråber. - MEN
det skal altså være dem fra apoteket - dem fra dyrehandlen - de der i
spray - de er alt for lidt koncentrerede og ikke den flaske de er i værd

Hilsen
Mathilde