Døds-jazz...?
Fra : håkon paulsen

Dato : 18-03-04 14:44

Hej derude,

i starten af helvfemserne var der nogle death metal bands der begyndte
at spille på et højt teknisk niveau. Nogle kaldte det for death
jazz...

Atheist og Cynic er prima exempler for genren/tendensen, og også dem
jeg kender bedst. Efter min smag er det musik, der holder i længden!
Men var der flere?

Er der nogen der kender til andre bands der spillede/spiller i noget
der ligner denne stil?

Atrocity havde vist gang i noget avanceret noget, eller? Death havde
også nogle tendenser på 'individual thought patterns' mest i kraft af
rytmesektionen, men (så vidt jeg har hørt disse bands) ikke noget der
nærmer sig Cynic eller Atheist i stilrenhed - ikke at disse to bands
lyder ens iøvrigt...

Er der nogen der ved, hvad der skete med musikerne fra Athiest og
Cynic?

Så vidt jeg ved, udgav Cynic kun 'Focus' - er det ikke korrekt?

//Håkon

Fra : -V-

Dato : 18-03-04 14:57

håkon paulsen (slet 2DT6R) wrote:
> Atheist og Cynic er prima exempler for genren/tendensen, og også dem
> jeg kender bedst. Efter min smag er det musik, der holder i længden!
> Men var der flere?

Tjek Meshugga ud.

Svenske, og især den ene guitarist (Fredrik Thordendal) er et jern.
Han har lavet noget værk med den svenske trommeslager, Morgan Ågren som er
ret heftigt.

-V-

Fra : håkon paulsen

Dato : 18-03-04 15:07

-V- <Diplomaten@snotmail.com> skrev:

>Tjek Meshugga ud.

Mja, Meshugga er cool nok. Har kun for alvor hørt "destroy erase
improve". Rigtig fed. Men det er mere ren smadder, i sammenligning
med det mere "sofistikerede" udtryk, som Atheist (især på deres
sidste plade) og Cynic har. Ikke at der er noget i vejen med ren
smadder, iøvrigt!

/H

Fra : MFN

Dato : 18-03-04 21:25

Atheist gik i opløsning i midt 90'erne på grund af interne stridigheder i
bandet. Kelly Schaefer på vokal/guitar startede derefter bandet Neurotica. I
2001 var der tale om en "reunion", men det blev aldrig til noget.

Hygge

Michael Færgrgaard

"håkon paulsen (slet 2DT6R)" <hakonbp@2DT6Rhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:10796175700.949274454014947@dtext.news.tele.dk...

Fra : David Rasmussen

Dato : 18-03-04 23:15

> [...]
>
> i starten af helvfemserne var der nogle death metal bands der begyndte
> at spille på et højt teknisk niveau. Nogle kaldte det for death

Jeg kunne godt tænke mig at høre nogle eksempler.

Kan jeg ikke hente nogle repræsentative MP3-filer et sted?

/David

Fra : -V-

Dato : 19-03-04 00:14

David Rasmussen wrote:

> Jeg kunne godt tænke mig at høre nogle eksempler.
>
> Kan jeg ikke hente nogle repræsentative MP3-filer et sted?

Jeg er også blevet helt varm efter at høre nogle af Håkons favoritter.

Bare nogle klip hist og her ville gøre underværker.

-V-

Fra : håkon paulsen

Dato : 19-03-04 13:17

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> skrev:

Jeg kunne godt tænke mig at høre
nogle eksempler.

Kan jeg ikke hente nogle
repræsentative MP3-filer et sted?

Der ligger en del snipper af sange på
http://www.atheist-music.com/Soundroom.html

/håkon

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 19-03-04 07:13

On 18 Mar 2004 13:43:57 GMT, håkon paulsen <hakonbp@2DT6Rhotmail.com>
(slet 2DT6R) wrote:

>Er der nogen der kender til andre bands der spillede/spiller i noget
>der ligner denne stil?

Nu har jeg ikke hørt de nævnte bands, men Ephel Duath spiller en art
jazz-metal på deres nyeste skive.
Du kan hente et nummer her:
http://www.elitistrecords.co.uk/audio/ephelduath2.mp3

Håber det er noget du kan bruge!

--
Mvh. Stefan
For at e-maile udskift "spamfilter" med mit fornavn.

Fra : David Rasmussen

Dato : 19-03-04 10:55

Stefan Bruhn wrote:

> Nu har jeg ikke hørt de nævnte bands, men Ephel Duath spiller en art
> jazz-metal på deres nyeste skive.

Ephel Duath... De lyder Tolkien-inspirerede :)

/David

Fra : håkon paulsen

Dato : 19-03-04 13:27

Stefan Bruhn <spamfilter@ghashul.dk> skrev:
>Nu har jeg ikke hørt de nævnte bands, men Ephel Duath spiller en
> [...]

....ja, der er mange ting på spil i det nummer. Trompeten er et
forfriskende indslag - passer bedre ind, end jeg ville ha' troet.
Er det nummer repræsentativt for pladen som helhed?

/H

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 21-03-04 18:02

On 19 Mar 2004 12:26:36 GMT, håkon paulsen <hakonbp@hotmail.com> wrote:

>...ja, der er mange ting på spil i det nummer. Trompeten er et
>forfriskende indslag - passer bedre ind, end jeg ville ha' troet.
>Er det nummer repræsentativt for pladen som helhed?

Jeg købte personligt pladen efter at have hørt den sang og blev ikke
skuffet. Synes pladen fungerer godt som en helhed og sangen er en god
repræsentation.

Den kan købes rimeligt billigt her:
http://earache.com/store/ephelduath.html