Beregning af pH for milliporevand
Fra : Maria Hansen

Dato : 18-03-04 12:56

Hej gruppe!

Hvordan beregner man pH-værdien for milliporevand (glasdestilleret vand)?
Jeg sidder umiddelbart og mangler en pks-værdi, men dette skyldes
formodentlig snarere begrænsningerne i min viden om, hvordan sagen skal
gribes an...
Jeg troede, vands pH lå omkring de 7,0 - men en måling viser, at
milliporevand er let surt.
Hvordan hænger det sammen?

Venlig hilsen,
Maria

Fra : LR

Dato : 18-03-04 13:22

> Jeg troede, vands pH lå omkring de 7,0 - men en måling viser, at
> milliporevand er let surt.
> Hvordan hænger det sammen?

Jeg kan huske fra kemiforsøg hvordan noget vand med pH = 7 langsomt blev
mere og mere surt mens man rørte rundt i kolben. Læreren forklarede, at det
skyldes opløst CO2 fra luften.

Mvh,

Lasse

Fra : Maria Hansen

Dato : 18-03-04 14:07

"LR" skrev:

> Jeg kan huske fra kemiforsøg hvordan noget vand med pH = 7 langsomt blev
> mere og mere surt mens man rørte rundt i kolben. Læreren forklarede, at
det
> skyldes opløst CO2 fra luften.

Aha, jeg ved ikke, hvordan det kan forklares.
Med milliporevand taler vi imidlertid pH under 6. Frisktappet og lige
direkte i pH-meteret
Deioniseret vand har vel en pH på 7, går jeg ud fra. Men hvorfor det sure
millipore?

Jeg forstår det stadig ikke.

Mvh. Maria

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 18-03-04 14:09

Maria Hansen wrote:

> [...]
>direkte i pH-meteret
>Deioniseret vand har vel en pH på 7, går jeg ud fra. Men hvorfor det sure

Glas er surt og rent vand opløser en del. Måske en del af forklaringen?

/Jeppe

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 18-03-04 15:04

Jeppe Madsen
> Glas er surt og rent vand opløser en del

Er glas en syre ?

Kan vand opløse glas ?

Det er nyt for mig - forklar venligst dette nærmere.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 18-03-04 15:55

Regnar Simonsen wrote:

>Jeppe Madsen

>Er glas en syre ?
>
>Kan vand opløse glas ?
>
>Det er nyt for mig - forklar venligst dette nærmere.
>
>--
>Hilsen
>Regnar Simonsen

Det er primært et overfladefænomen. Silicumdioxid, hovedbestanddelen af
glas er anhydridet af H3SiO3, en kiselsyre(metakiselsyre). På trods af,
at siliciumdioxidet vil være i et amorft netværk, vil overfladen kunne
angribes af vand til at give polykiselsyrer af forskellig art. Typisk
vil overfladen være dækket af hydroxygrupper, bundet til silicium, og
disse vil være svagt sure.
I laboratoriet er der til tider problemer med at opbevare meget
syrefølsomme forbindelser i glasudstyr.
De korresponderende baser, silicaterne, dannes ved behandling af glas i
kaustiske opløsninger. Dette går ikke stærkt, men hvis man nogensinde
har opbevaret basiske opløsninger i en kolbe med slib og glasprop, har
man den sikkert endnu

Kaliumhydroxid opløst i glycerin er meget effektivt til at opløse
glas(og fingre, tøj mm)

Men nej, det vil ikke være store mængder, helt rent vand har dog nogle
opløselighedsegenskaber, der gør at det ikke er helt rent særlig længe.
Hvor kravene stilles er det vist noget med specielle teflonampuller...

mvh
Jeppe

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 18-03-04 17:37

"Maria Hansen" <brevbakkenFJERNDETTE@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> det

snip

> Jeg forstår det stadig ikke.

Prøv at checke pks for H2CO3, kulsyre ( = CO2 + H2O)

Carsten

Fra : Maria Hansen

Dato : 19-03-04 15:59

"Carsten Troelsgaard" skrev:

> Prøv at checke pks for H2CO3, kulsyre ( = CO2 + H2O)

Ja, jeg vil prøve at se på det. .-)

Mvh. Maria

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-03-04 14:59

> Aha, jeg ved ikke, hvordan det kan forklares.

Det kan forklares som LR har skrevet.

> Med milliporevand taler vi imidlertid pH under 6. Frisktappet og
> lige direkte i pH-meteret

Det lyder meget reelt. Rent vand i ligevægt med atmosfæren har en pH på
ca. 5,65

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Maria Hansen

Dato : 19-03-04 15:57

"Morten Bjergstrøm" skrev:

> Det lyder meget reelt. Rent vand i ligevægt med atmosfæren har en pH på
> ca. 5,65

Ok, det lyder godt! Kan man sætte det op med nogle tal i en formel? I
første omgang skal jeg vel have en ligevægtskonstant. Hvilken formel bruger
man så til pH-beregningen?
Eller er det bare noget, du ved (eller har slået op et sted)?

mvh. Maria

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-03-04 15:01

Jeppe Madsen <pjm@symbiona.ki.ku.dk> skrev:

> Glas er surt og rent vand opløser en del.

Vand opløser glas? Hvad er opløselighedsproduktet?

> Måske en del af
> forklaringen?

Den sandsynlige forklaring må være CO2 optag fra luften.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 18-03-04 18:14

Morten Bjergstrøm wrote:

>Vand opløser glas? Hvad er opløselighedsproduktet?

Næppe stor, men tilsyneladende målelig:

The solubility of glass. Barladean, A. G. Schweizerische
Apotheker-Zeitung (1914), 52 469-72,485-7.

Abstract:

Early work on this subject is reviewed. All alk. solns. however dil.
should be avoided. Acidify before evapn. if feasible; avoid evapn. in
new vessels. Salts with acid radicals which ppt. Ca, e. g., (SO4),
(PO4), (CO3), (C2O4), attack glass markedly, increasingly with conc.
Salts whose acid radicals form sol. Ca salts, e. g., NH4Cl, KCl, CaCl2,
KNO3, do not attack glass as much as pure H2O, and decreasingly with conc.

Gammel sag, men det nævnes da at rent vand er mere aggressivt end med
solutter. Og formodentlig mere ved højere temperatur...

>Den sandsynlige forklaring må være CO2 optag fra luften.

Husker svagt en gammel forelæser, der igen og igen sagde: "pH er noget
man måler", mens han gentagne gange hejlede os igennem beregningerne...
Men jeg er da enig i, at pH målinger på rent vand i atmosfærisk luft
primært giver en beskrivelse af, hvor hurtigt CO2 opløses. Men gik ud
fra, at der var taget højde for det i det oprindelige spørgsmål.

mvh
Jeppe

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-03-04 15:18

"Regnar Simonsen" <relisiremovethis@tiscali.dk> skrev:

> Er glas en syre ?

Nej men opløseligheden af SiO2 er afhængig af pH.

> Kan vand opløse glas ?

Man har da følgende reaktion SiO2(s) + 2H2O = Si(OH)4(aq)
Men hastighedskonstanten for den reaktion er meget lav.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-03-04 11:05

> [...]
> ligevægtskonstant. Hvilken formel bruger man så til
> pH-beregningen? Eller er det bare noget, du ved (eller har slået

Beregningen foregår efter følgende ligninger:
[H2CO3*]=pCO2*10^-1,47
[HCO3-]=10^-6,35*pCO2*10^-1,47/[H+]
[CO32-]=10^-10,33*10^-6,35*pCO2*10^-1,47/[H+]^2

pCO2=10^-3,5 atm (partialtrykket af CO2 i atmosfæren)

Vi har elektroneutalitet (dvs. der skal være lige mange positive og
negative ladninger på ionerne, da man ikke får stød ved at sætte
hånden ned i vandet):
[H+]=[OH-]+[HCO3-]+2*[CO32-*]

Ved indsætning fås:
[H+]=10^-14/[H+]+10^-11,32/[H+]+2*10^-21,65/[H+]^2

Denne ligning løses for [H+] og vi får: [H+]=2,19*10^-6 eller pH=5,66

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Maria Hansen

Dato : 22-03-04 16:49

"Morten Bjergstrøm" skrev:

> [...]
> [H+]=10^-14/[H+]+10^-11,32/[H+]+2*10^-21,65/[H+]^2
>
> Denne ligning løses for [H+] og vi får: [H+]=2,19*10^-6 eller pH=5,66

Du skal have mange tak for svaret! Det var lige præcis sådan en redegørelse,
jeg var ude efter! Noget af det kan jeg endda sagtens forstå

Mvh. Maria

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 22-03-04 18:30

> Du skal have mange tak for svaret! Det var lige præcis sådan en
> redegørelse, jeg var ude efter! Noget af det kan jeg endda sagtens
> forstå

Hvis der er noget, der er uklart må du endelig spørge

--
Morten http://miljokemi.dk