IE/Mozilla tolkning af padding
Fra : Jens Gregersen

Dato : 18-03-04 02:16

Hej.

Hermed et lille problem/spørgsmål:

Jeg har et link som jeg vha. css definerer til at have width: 120px. Desuden
tilføjer jeg en margin på 5px på alle kanter og en 1px border.

I IE vil boxen være 120px bred, mens den i Firefox vil være 120px + (2x5px
padding) = 130px.

Det har tit givet mig kvaler, men det jeg søger er ikke så meget en
løsning - mere en forklaring på hvilken af de to browsere, der tolker
korrekt? Jeg hælder selv mest til Firefox, men er der nogen, der ved præcist
hvem (hvis nogen af dem?!) der har ret?

På forhånd tak.

--
Jens Gregersen
Fjern dyret ved henvendelse via mail

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-03-04 02:39

"Jens Gregersen" <jens_gregersenELEFANT@stofanet.dk> skrev :

>I IE vil boxen være 120px bred, mens den i Firefox vil være 120px + (2x5px
>padding) = 130px.

Ville egentlig gerne have et link til siden, men forskellen
skyldes at du bruger en doctype (eller ikke nogen), som gør at IE
6 viser siden i quirksmode og dermed forkert.

Du bør bruge en doctype, som sætter IE 6 i standardmode, IE 5 vil
altid vise siden, som du nu ser den i IE.

En doctype som sætter IE 6 i standardmode er:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
som skal stå øverst på siden.

Se evt. http://www.alistapart.com/articles/doctype/, kan være du
er bedre stillet med en anden doctype, men det afhænger af, hvad
du har skrevet siden i.

Men prøv med den jeg foreslår, så vil du se, at IE 6 sikkert
viser siden på samme (korrekte) måde som Firefox.
--
Knud

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-03-04 03:22

Knud Gert Ellentoft <ellentoft@mail.tele.invalid> skrev :

>Ville egentlig gerne have et link til siden, men forskellen
>skyldes at du bruger en doctype (eller ikke nogen), som gør at IE
>6 viser siden i quirksmode og dermed forkert.

Et hurtigt eksempel, hvor du kan se forskellen på standard-mode
og quirks-mode:
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/doctype/
--
Knud

Fra : Jens Gregersen

Dato : 18-03-04 14:55

> Ville egentlig gerne have et link til siden, men forskellen
> skyldes at du bruger en doctype (eller ikke nogen), som gør at IE
> 6 viser siden i quirksmode og dermed forkert.

Ja det har jeg åbenbart gjort... Jeg er vant til at bruge:

som har fungeret fint til alle mine tidligere sites. Men der har jeg også
designet i tabeller, som jeg nu er gået væk fra.

> Du bør bruge en doctype, som sætter IE 6 i standardmode, IE 5 vil
> altid vise siden, som du nu ser den i IE.

Okay.. Gælder det også IE 5.5? (kan jeg vel næsten gå ud fra)

> En doctype som sætter IE 6 i standardmode er:
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
> "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
> som skal stå øverst på siden.

Tak, jeg kender godt doctype :)
Men jeg var ikke klar over, at man kunne sætte IE i standardmode. Smart!

> Se evt. http://www.alistapart.com/articles/doctype/, kan være du
> er bedre stillet med en anden doctype, men det afhænger af, hvad
> du har skrevet siden i.

Den er fin, den jeg har fået af dig. Det er HTML4.01 jeg skriver i - jeg er
endnu ikke gået over til fx XHTML.

> Men prøv med den jeg foreslår, så vil du se, at IE 6 sikkert
> viser siden på samme (korrekte) måde som Firefox.

Det gør den ikke umiddelbart, men da jeg lavede en lille hurtig testside
gjorde den. Så det er nok mig, der har lavet ged i den et eller andet sted.

Jeg takker mange gange for de gode svar.

--
Jens Gregersen, 9670 Løgstør

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 18-03-04 16:01

Jens Gregersen wrote:

> Okay.. Gælder det også IE 5.5? (kan jeg vel næsten gå ud fra)

Det burde det - men du kan forvisse dig om det, ved at hente både IE5
og IE5.5 herfra:

<http://www.skyzyx.com/downloads/>

De kan køres ved siden af din eksisterende IE-installation.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-03-04 16:19

Anders Thorsen Holm skrev:

> Det burde det

- og det gør det også. Doctypekontakten er først indført med IE6.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 18-03-04 02:43

Jens Gregersen wrote:

> I IE vil boxen være 120px bred, mens den i Firefox vil være 120px
> + (2x5px padding) = 130px.

Et block-elements total bredde er givet ved

   total bredde = width + margins + paddings + borders

Så det er Firefox, der her renderer det korrekt.

   <http://www.w3.org/TR/CSS2/box.html#content-width>

I det konkrete tilfælde kan forskellen mellem IE og Firefox nok ligge
i, at der andvendes en doctype (eller slet ikke), der sætter IE i
quirksmode. Du kan læse mere herom i tidligere indlæg i gruppen.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-03-04 15:04

> [...]

> tilføjer jeg en margin på 5px på alle kanter og en 1px border.
>
> I IE vil boxen være 120px bred, mens den i Firefox vil være 120px + (2x5px

Knud og Anders har allerede forklaret, at fejlen ligger i IE og din DTD. Men
skal vi være helt pedantiske, så er dit link nok hele 132 px bredt:

de definerede 120px egenbredde + 2 gange 5px margin + 2 gange 1px border

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin