Næringsindhold
Fra : Jens Harming

Dato : 17-03-04 23:59

Hej
Jeg er kommet til at fundere over noget. Når man læser "næringsindhold" for
salat eksempelvis, opgives det som indhold pr 100 g af varen ... fint nok,
det opgøres i protein, kulhydrat og fedt. Tilsammen udgør de tre bestanddele
34 gram. Jeg har altid troet at det resterende så var vand. Altså 66 gram ud
af de 100.
Men nu er jeg kommet i tvivl ..... findes der stoffer der ikke er protein,
fedt eller kulhydrat og ikke er vand ??
Er kostfibre noget der falder helt uden for ??

Hilsen

Jens

Fra : Søren Mors

Dato : 18-03-04 10:19

Jens Harming wrote:

> Men nu er jeg kommet i tvivl ..... findes der stoffer der ikke er protein,
> fedt eller kulhydrat og ikke er vand ??

Salt, jern og andre mineraler falder da ihvertfald uden for de tre
kategorier.

> Er kostfibre noget der falder helt uden for ??

Det ved jeg ikke.

> Hilsen
>
> Jens

Søren Mors

Fra : Jens Harming

Dato : 18-03-04 11:16

"Søren Mors" <soerenmors@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Salt, jern og andre mineraler falder da ihvertfald uden for de tre
> kategorier.

Ja ... rigtigt ... men optræder som regel i størrelsesordenen "mindre end
et gram" det efterlader alligevel en hulens masse vand .... eller ????

Hilsen Jens

Fra : Per A. Hansen

Dato : 18-03-04 16:21

"Jens Harming" <jensharming@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fedt eller kulhydrat og ikke er vand ??
> Er kostfibre noget der falder helt uden for ??

Fibre er inkluderet i ovenstående - det meste er
kulhydrater.
Sammen med mineralstøffer betegnes de som tøtstof.
Jeg er lidt overrasket over, at der er ca. 34% tørstof i
salat - i grønne afgrøder er det normalt noget mindre.
I kløvergræs er det under 20%

Per A. Hansen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 18-03-04 17:43

"Per A. Hansen" wrote:

> Fibre er inkluderet i ovenstående - det meste er
> kulhydrater.

Jamen medtager man også kulhydrater der ikke kan nedbrydes af mennesker
i tallet under »kulhydrat«?

Jeg er godt klar over at polysaccharider som stivelse og cellulose er
ret beslægtede kemisk og i hvert fald begge er kulhydrater. Men det
menneskelige fordøjelsessystems enzymer kan jo ikke udnytte cellulose,
så det er nærmest bare »fyld«. Derimod nedbrydes stivelse jo til sukker
under fordøjelsen, og stivelse giver fuldt så meget energi som mono- og
disaccharider.

Så spørgsmålet er: Betyder »kulhydrat« på fødevaredeklarationer ikke
kun »fordøjelige kulhydrater«?

Har I set den ged der æder en papkasse? Der er kulhydrater i, men hvis
man skulle deklarere til et menneske, skulle der vel stå
»kulhydrat: 0 g«?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Per A. Hansen

Dato : 19-03-04 15:07

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> disaccharider.
>
> Så spørgsmålet er: Betyder »kulhydrat« på fødevaredeklarationer ikke

Kulhydrater er betegnelasen for alle stoffer, der indehold C, og H og O - i
samme (næsten) forhold som i vand. Det bruges i fordringslæren, hvor
kulhydraterne så underopdeles i f.eks. træstof, stivelse etc. etc.
De kulhydrater, der kommer i gruppen "fibre" udnyttes som du nævner,
ikke ret godt, men har en funktion som strukturmateriale i maven.

> Har I set den ged der æder en papkasse? Der er kulhydrater i, men hvis
> man skulle deklarere til et menneske, skulle der vel stå
> »kulhydrat: 0 g«?

Alle drøvtyggere har i vommen en hær at mikroorganismer, der er bygget
til at nedbryde cellulose, ligning etc.
De er bygget til at kunne leve af tørt græs, mos, laver etc.

De store menneskeaber kan sikkert udnytte en del træstof, men
ikke noget der betyder ret meget energimæssigt. Derfor bruger de
hele dagen til at æde løs. Det samme gjorde vore forfædre - indtil de
fandt på at spise mere koncentreret kost - kød. Det gav mindre maver
og større hjerner - derfor kan vi nu meddlee os gennem er tråd i jorden.
Geden må vente nogle udviklingstrin mere, før den kommer på nettet.

Per A. Hansen

Fra : Jens Harming

Dato : 18-03-04 18:25

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er lidt overrasket over, at der er ca. 34% tørstof i
> salat - i grønne afgrøder er det normalt noget mindre.
> I kløvergræs er det under 20%

Hmmm ... bør det nævnes at der er tale om italiensk salat ... af de 34 gram
er 24 fedt ... vel planteolie i majonæse ..
Hilsen Jens

Fra : Per A. Hansen

Dato : 19-03-04 15:09

> [...]
gram
> er 24 fedt ... vel planteolie i majonæse ..

Det forklarer procenten - med salat tænkte jeg på råkost -
ikke på fedt!

Per A. Hansen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-03-04 15:43

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> skrev:

> Jamen medtager man også kulhydrater der ikke kan nedbrydes af
> mennesker i tallet under »kulhydrat«?

Det må afhænge af analysemetoden. Eksempelvis er fedtindholdet på
deklarationen for kernebrød ofte misvisende idet kernerne ved analysen
findeles, hvorved olien i kernerne frigives og ekstraheres. Disse
kerner fordøjes ofte kun begrænset i den menneskelige organisme,
hvorved olien ikke frigives. Noget tilsvarende kunne måske være
tilfældet i forbindelse med kulhydrater.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 20-03-04 01:02

Morten Bjergstrøm wrote:

> Det må afhænge af analysemetoden.

Jamen der må da være en konvention eller *lov* om hvordan det skal
angives.

Det er da stærkt forvirrende for den arme forbruger hvis man medregner
for mennesker totalt ufordøjelige og næringsløse stoffer under »kul-
hydrater« på varedeklarationer.

Næringsværdien og sundheden ville jo ændre sig ret dramatisk hvis man
erstattede alle ufordøjelige »fibre« i en madvare med kulhydrater som
kunne nedbrydes til glucose (og/eller til andre monosaccharider).

Indtil andet er autoritativt dokumenteret, vil jeg antage at »fibre«
ikke er medregnet under »kulhydrater« på madvarer, uanset at disse
fibre nok er carbonhydrater set fra et kemisk sysnpunkt.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Per A. Hansen

Dato : 20-03-04 09:15

> [...]

> ikke er medregnet under »kulhydrater« på madvarer, uanset at disse
> fibre nok er carbonhydrater set fra et kemisk sysnpunkt.

Det har du også ret i.
Næringsindholdet bestemmes ved en empirisk beregning,
hvor de fordøjelige kulhydrater ( stivelse, mono- og disaccarider
), fedt og protein multipliceres med hver sin faktor for brændværdi
ved beregningen af energiindholdet.
Man korrigerer ikke for det energitab, der sker ved den biologiske
omsætning, hvor navnlig fedtstofferne bruger megen energi
ved omsætningen til fedtsyrer inden passage gennem tarmvæggen.
D.v.s. fedtindholdets næringsværdi overdrives i den humane
ernæringslære.

Per A. Hansen

Fra : Niels-Henrik

Dato : 20-03-04 14:45

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote in message news:<405B8A01.63DAC001@jeppesn.dk>...

På nedensående link kan man læse følgende:

"Kostfibre er nogle ufordøjelige stoffer - de fleste er af
kulhydrattypen. Energien fra kostfiber sættes til nul, selv om de i
praksis bidrager en smule til energi-indholdet i fødevaren. Kostfibre
har flere gavnlige virkninger, og de er derfor nødvendige for
kroppen."

http://www.altomkost.dk/madtildig/Hvad_er_der_i_maden/Varedeklarationer/Naeringsdeklaration/forside.htm

Jeg ved ikke hvor autorativt det er, men synes dat antyde at kostfibre
ikke
medregens i energiregnskabet.

Niels-Henrik

Fra : N/A