Spørgsmål om laplace-transformation
Fra : bamse

Dato : 17-03-04 23:22

Hej

Hvis man skal afbilde frekvensindholdet af en funktion f(t), skal
man laplace-transformere funktionen på følgende måde:

abs(F(jw)) = abs(integralet af f(t)*exp(-j*w*t)dt fra t=0 til t=uendelig)

hvor w=2*pi*f og j = kvadratroden af -1

Mit spørgsmål er:

Hvordan er man i sin tid kommet frem til denne "formel" ? Hvilken tankegang
og ræsonnement ligger der bag? Herr Laplace eller hvem der nu skal ha æren,
må jo have siddet og tænkt over sagen og han har jo sikkert haft en intuitiv
forståelse for hvordan man finder frekvensindholdet af en funktion hvorefter
han så har udledt en generel formel. Hva er logikken i at gange exp(-jw) på
en vilkårlig funktion for derefter at integrere produktet fra 0 til uendelig
mht. funktionens argument? Er den laplace-transformerede funktion VIRKELIG
et reelt udtryk for frekvensindholdet ?

Exp(-jwt) er jo blot en vektor i det komplekse plan som fiser uendelig mange
gange rundt mens man integrerer. Ganger man funktionen f(t) på denne vektor
skaleres amplituden af vektoren bare mens tiden går fra 0 til uendelig.
Integrerer man produktet så får man åbenbart en funktion som viser
frekvensindholdet? Men hvorfor?

Håber at der er nogen derude der kan give en forklaring som giver mening

Tak på forhånd...

Fra : Jesper Harder

Dato : 18-03-04 00:05

"bamse" <bamse@kyllingen.dkkkk> writes:

> [...]
> man laplace-transformere funktionen på følgende måde:
>
> abs(F(jw)) = abs(integralet af f(t)*exp(-j*w*t)dt fra t=0 til t=uendelig)

Det er ikke en Laplace-tranformation, men en Fourier-transformation.
Prøv at læse noget om sidsnævnte i stedet.

Fra : Jesper Harder

Dato : 18-03-04 00:50

Jesper Harder <harder@myrealbox.com> writes:

> Det er ikke en Laplace-transformation, men en Fourier-transformation.

Eller rettere: Det ville det være, hvis du integrerer fra -∞ til +∞.
Men jeg er nu ret sikker på du mener en Fouriertransformation.

Fra : Christian

Dato : 18-03-04 12:41

"bamse" <bamse@kyllingen.dkkkk> wrote in message news:<9c46c.6503$EB5.3156@news.get2net.dk>...
> [...]
> frekvensindholdet? Men hvorfor?
>
> Håber at der er nogen derude der kan give en forklaring som giver mening

Mon ikke at du mener Fourier transformere signalet for at smugkikke på
frekvensspektret? Hvis ja, så kik evt. på
http://www.gamma.nbi.dk/gamma123/four.pdf