Barnets udvikling
Fra : Ding-Dong

Dato : 17-03-04 22:11

Hej NG

Da min kone var gravid hyggede hun sig med lidt læsning om hvordan fosteret
udvikler sig undervejs i graviditeten.
Hun vil nu gerne have en bog hvor hun kan læse om hvordan barnet udvikler
sig, f.eks. med at i uge xx kan barnet forstå eller se eller andet.
Nogen der kan anbefale en sådan bog?
Med venlig hilsen

Dennis

Fra : Michael Zedeler

Dato : 17-03-04 22:12

Ding-Dong wrote:
> [...]
> Hun vil nu gerne have en bog hvor hun kan læse om hvordan barnet udvikler
> sig, f.eks. med at i uge xx kan barnet forstå eller se eller andet.

Politikens bg om graviditet er ganske god og informativ. Jeg mener dog
at den kun gennemgår udviklingen måned for måned.

Mvh. Michael.

Fra : Christian Erritsø

Dato : 18-03-04 00:30

<snip>
> Hun vil nu gerne have en bog hvor hun kan læse om hvordan barnet udvikler
> sig, f.eks. med at i uge xx kan barnet forstå eller se eller andet.
> Nogen der kan anbefale en sådan bog?
<snip>

Hvis det er barnets udvikling i forhold til hvornår det kravler, hvornår det
griber m.v., så anbefaler jeg en billig bog fra apoteket. Lille Mennske 0-3
år mener jeg den hedder.

Venlig hilsen
Christian

Fra : Eva

Dato : 18-03-04 19:01

Ding-Dong <PIP@PIP.PIP> skrev i en
nyhedsmeddelelse:c3aet9$30lc$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> Hun vil nu gerne have en bog hvor hun kan læse om hvordan barnet udvikler
> sig, f.eks. med at i uge xx kan barnet forstå eller se eller andet.

Hej Dennis
Først og fremmest tillykke med den lille ny, der er på vej.
Hvis det er barnet første leveår hvor hun gerne vil vide hvad der sker uge
for uge, kan jeg varmt anbefale Lademanns Babykalender.
Jeg fik den selv til min datters barnedåb for 5 mdr. siden og det er
simpelthen den bedste bog jeg har.
Ikke nok med at den beskriver hvad der sker uge for uge. Der er også plads
til egne notater, hvornår tænderne dukker frem, vægt skema og alverdens
andre gode ting.
Jeg bruger min bog hver dag

Hilsen Eva

Fra : vadmand

Dato : 18-03-04 19:06

"Eva" <Evafjerndette@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:4059e3b9$0$493
> [...]

Snarere tværtimod. Der er ikke to børn, der udvikler sig ens, og hvis man
har læst i en bog, hvornår de skal kunne hvad, risikerer man at gå i panik,
hvis de ikke kan. I betragtning af at nogle børn går i 9-månedersalderen og
andte i 18-månedersalderen, er det dumt at gå for meget op i den slags.

Per V.

Fra : Ding-Dong

Dato : 18-03-04 21:55

vadmand skrev i en meddelelse
> [...]
og
> andte i 18-månedersalderen, er det dumt at gå for meget op i den slags.

Jeg kan faktisk godt se din pointe, men det forholder sig ikke således at vi
vil gå i panik såfremt at vores søn ikke lige kan dit eller dat på det
tidspunkt som en eller anden bog foreskriver:c)
Det er af ren nysgerrighed og så har jeg en ide om at man jo kan lære lidt
om hvad det er man skal se efter for at kunne følge lidt med i det som et
barn kan på et givet tidspunkt:c)
Mvh

Dennis

Fra : vadmand

Dato : 19-03-04 00:26

"Ding-Dong" <PIP@PIP.PIP> skrev i en meddelelse

> [...]
> om hvad det er man skal se efter for at kunne følge lidt med i det som et

Det lyder rimeligt nok. Jeg mindes bare fra min tid som vuggestuefrøken, når
forældre kom og viste mig bøger, hvor der stod, at deres børn skulle kunne
noget, de ikke kunne (eller vejede for meget eller for lidt eller hvad ved
jeg). Det er o.k. at bruge den slags bøger, man skal bare være opmærksom på,
at "det normale har vide rammer" som Inge og Steen sagde.

Per V.

Fra : Eva

Dato : 19-03-04 12:32

vadmand <perve@(fjerndette)post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4059e525$0$516$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
og
> andte i 18-månedersalderen, er det dumt at gå for meget op i den slags.

Hej Per V
Jeg forstår godt hvad du mener og vil da også til dels give dig ret.
Jeg tænkte også i starten, at når jeg havde læst noget og min datter ikke
kunne det endnu, at så var der måske noget galt, men jeg tror de fleste
hurtig finder ud af, at det altså ikke er en facit liste, hvilket de også
meget tydelig skriver flere gange.
Men det giver en da en idé om, hvornår de forskellige ting KAN komme.

Skrevet af fra bogen:
Den første gang.
Børn ender i store træk med at kunne alle de samme ting, men vejen dertil
kan være meget forskellig. Nogle er hurtige til at udvikle sig kropsligt,
andre lærer måske at tale tidligere end gennemsnittet. Og endnu andre har
bare god tid.
I kan notere dato eller uge ud for punkterne hvordan udviklingen finder
sted, men husk...Det er helt almindeligt med store udsving.

Hilsen Eva

Fra : vadmand

Dato : 19-03-04 12:39

"Eva" <Evafjerndette@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:405ad9f0$0$534>
> [...]
> I kan notere dato eller uge ud for punkterne hvordan udviklingen finder
> sted, men husk...Det er helt almindeligt med store udsving.

De ord burde sættes i glas og ramme og hænges op på alle nybagte forælkdres
(og såmænd også - måske især - bedsteforældres) væg!

Per V.

Fra : Ding-Dong

Dato : 18-03-04 21:58

Dennis skrev i en meddelelse
> [...]
Barnet er skam kommet til verdenen:c))

> [...]
> til egne notater, hvornår tænderne dukker frem, vægt skema og alverdens

Jeg siger mange tak for jeres forslag og kommentarer:c)
Det vil jeg bringe videre og så må moderen tage en beslutning.
Med hygsom hilsen

Dennis