Vandindhold i fedt
Fra : Morten Lund

Dato : 17-03-04 20:48

I disse slanketider får man jo at vide, man ikke skal spise for mange
kulhydrater. Jeg har fundet ud af at knækbrød mætter temmelig meget, men
iflg. nye "slankelove", er det nærmest forbudt pga. stivelse.

Hvis jeg nu spiser 100g knækbrød, og antageligvis ikke forbrænder det til
noget, men omdanner det hele til fedt. Hvor mange gram vil det så blive
til? Jeg kunne forestille mig der er en del vand i fedt, dog uden at vide
det. Så de 100g + lidt vand kunne måske blive til noget mere end 100g?

Venlig hilsen
Morten Lund

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 18-03-04 11:10

Morten Lund wrote:

> [...]
> til? Jeg kunne forestille mig der er en del vand i fedt, dog uden at vide
> det. Så de 100g + lidt vand kunne måske blive til noget mere end 100g?

Nej 100g kan ikke blive til mere end 100g, hvis vi betragter systemet
isoleret. Du kan omregne dit indtag til ren energi, antage at det hele
sætter sig, og derefter omregne til fedt. Det vil give en værdi
betydeligt under 100g fedt, da 100g knækbrød ikke indeholder energi
svarende til 100g fedt.

Herunder kan du se nogle klassiske tal for energi per gram:

Fedt giver ca. 9 kcal (38 kJ) pr. gram.

Kulhydrat og protein giver ca. 4 kcal (17kJ) pr. gram.

Alkohol bidrager med ca. 7 kcal (30 kJ) pr. gram.

Du kan prøve at læse på knækbrødspakken, tage energi per 100g i kcal og
dividere med de 9 kcal per gram. Det giver hvormeget fedt der kan dannes
udfra 100g knækbrød hvis det hele blev omdannet til fedt, hvilket dog
ikke er mulige, og slet ikke sandsynligt i en menneskelig krop.

Jeg fandt et tal på 1500 kJ per 100 gram, for groft knækbrød. Det giver
så 1500/38 = 39.5 gram fedt, hvis al energien blev omdannet til fedt.

MVH
Allan

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-03-04 11:41

Morten Lund <m-lund@post8.tele.dk> skrev:

> [...]
> mange kulhydrater. Jeg har fundet ud af at knækbrød mætter
> temmelig meget, men iflg. nye "slankelove", er det nærmest forbudt

Glem de slankekure, der påstår, at man bare skal begrænse
kulhydratindtaget for at slanke sig [1]. Man bør holde sig på det
anbefalede daglige indtag af fedt, protein og kulhydrat og så skære ned
på mængden af det man indtager det virker og er det eneste, der virker.

> [...]
> det så blive til? Jeg kunne forestille mig der er en del vand i
> fedt, dog uden at vide det. Så de 100g + lidt vand kunne måske blive

[1] Ham der har indført det og påstår, at han lever efter den kur er
eftersigendende blevet ret stor.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Makholm

Dato : 18-03-04 11:45

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> writes:

> 100g kan ikke blive til mere end 100g.

Nej, men i de 100g knækbrød skal der vel også regnes en uspecificeret
mængde væske der kan binde sig til hhv. stivelse og fedt.

--
Peter Makholm | I laugh in the face of danger. Then I hide until
peter@makholm.net | it goes away

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-03-04 12:07

Peter Makholm <peter@makholm.net> skrev:

> Nej, men i de 100g knækbrød skal der vel også regnes en uspecificeret
> mængde væske der kan binde sig til hhv. stivelse og fedt.

Jeg er ikke helt sikker på, hvordan jeg skal forstå dig?

100g knækbrød vejer jo 100g incl. alt hvad det måtte indeholde.
Disse 100g omfatter fedt, kulhydrater, proteiner, vand mv.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Makholm

Dato : 18-03-04 12:44

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> writes:

> 100g knækbrød vejer jo 100g incl. alt hvad det måtte indeholde.
> Disse 100g omfatter fedt, kulhydrater, proteiner, vand mv.

Basalt set taler vi vel om hvad der sker når kulhydrater og proteiner
bliver omdannet til fedt?

Den naive måde er at antage at omdannelsen er energineutral og så
beregne energiindholdet i knækbrødet og omregne med hvor mange gram
fedt dette svare til.

Men både kulhydrater og fedt binder en del vand, som ikke er med i
beregningen af hvor meget energi der er i en gram kulhydrat og
fedt. Dette vand kommer ikke fra knækbrødet, men fra ens øvrige
indtagelse af væske.

Jeg har ingen anelse om hvor stor forskel på hvor meget vand der er
bundet i hhv fedtvæv og kulhydrater. Det kan godt være at det er
negligeabelt; jeg ved ikke meget om emnet.

--
Peter Makholm | Sit back and watch the messages. This is actually
peter@makholm.net | more important than one might think as there is a

Fra : sune vuorela

Dato : 18-03-04 13:13

En der kalder sig Peter Makholm <peter@makholm.net> skrev:

>Jeg har ingen anelse om hvor stor forskel på hvor meget vand der er
>bundet i hhv fedtvæv og kulhydrater. Det kan godt være at det er
>negligeabelt; jeg ved ikke meget om emnet.

Jeg har hørt noget om at et gram kropsfedt skulle binde et gram vand.

Kilde: En eller anden tilfældig usenetgruppe.

--
Sune

Fra : sune vuorela

Dato : 18-03-04 13:17

En der kalder sig "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev:

> [...]
>anbefalede daglige indtag af fedt, protein og kulhydrat og så skære ned
>på mængden af det man indtager det virker og er det eneste, der virker.

Forkert! Lavkulhydratkure virker ganske fortinligt!

>[1] Ham der har indført det og påstår, at han lever efter den kur er
>eftersigendende blevet ret stor.

Tja... ham du snakker om er Atkins. Han havde en måned før hans død i
april et BMI på ca 26 - og sådan s åhan også ud.
26 i BMI er ikke noget specielt højt for en mand i bedstefaralderen
(han var vidst et pænt stykke over 70 år)

Group: dk.videnskab
FUT.: dk.helbred.slank

--
Sune - indtil videre 23 kilo lettere ved at skære ned på kulhydrater!

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-03-04 14:06

sune vuorela <nospam@vuorela.dk> skrev:

> Forkert! Lavkulhydratkure virker ganske fortinligt!

Det er muligt folk taber sig ved at bruge de pågældende kure, men det
vil til hver en tid være bedre med en "kur", hvor man indtager det
kroppen har brug for af kulhydrat, fedt og protein. Hvis man er
overvægtig og ønsker at tabe sig så skal de mængder man indtager
naturligvis mindskes.

Alle de fantastiske kure folk har fundet på er overflødige, da man hvis
man ønsker et permanent vægttab generelt skal have nogle bedre og mere
fornuftige kostvaner, hvor kroppens behov samtidigt tilgodeses. Det
sidste kan sjældnet ske ved hjælp af diverse slankekure, da disse ofte
ikke vil indeholde det kroppen har brug for.

> Group: dk.videnskab
> FUT.: dk.helbred.slank

Det er ikke nok at lave en FUT i brødteksten. Hvis det skal virke skal
det også være en del af headeren.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 20-03-04 00:51

Morten Bjergstrøm wrote:

> 100g kan ikke blive til mere end 100g.

Energi fra 100 g ren kulhydrat forslår kun til at opbygge cirka 45 g
fedt fordi energitætheden for kulhydrat er mindre end (ca. 45 % af)
energitætheden for fedt. Se Allans indlæg.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)