Engang for alle.... hvordan er det nu det ~
Fra : Jogster

Dato : 17-03-04 20:52

Hejsan... hva hvordan er det nu med turbo og syn?? Mange siger at man må
tune så meget man vil på den originale motorblok... og det vil jeg jo mene
jeg har gjort ved kun at montere en turbo.... MEN nu er der en der siger at
jeg jo har fået en anden manifold på, også er der pillet ved den... Er det
rigtig eller forkert??

Kender en gut der har en bil magen til med turbo og han piller sin af
hvergang han skal til syn, fordi det har han fået afvide af synsmændene....

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 17-03-04 21:57

Jogster wrote:

> [...]
> jeg jo har fået en anden manifold på, også er der pillet ved den... Er det

En gang for alle, der er forskel på det Told & Skat (T&S)
godkender og det Statens Bilinspektion (SBI) godkender. T&S tager
sig af spørgsmålet om der skal betales ny afgift af bilen, og de
kigger ganske rigtigt på om ting som motorblokken er original
eller ej. SBI finder ud af om der kan komme nummerplader på bilen,
de er ligeglade med om motorblokken er original eller ej, de
kigger på om bilen overholder forureningskrav, om du kan
dokumentere at bilen kan tåle de ekstra heste og den slags.. Hvis
du kun kigger på T&S's krav risikerer du at stå med en bil der
godtnok ikke skal betales ny afgift af, men som til gengæld heller
ikke kan synes og komme på plader.. Det er en udbredt
misforståelse at man kan nøjes med at følge T&S's krav (den med at
man må tune frit på den originale motorblok)..

Links til sider der er værd at læse:

Færdselsstyrelsen siger (om muligheden for at få bilen synet):
<http://www.fstyr.dk/sw4752.asp>
(Færdselsstyrelsen udstikker de regler SBI skal godkende biler
efter)

Told & Skat siger (om hvorvidt du skal betale ny afgift):
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=110568

Endelig er begge dele sammenfattet "på forståeligt dansk" her:
http://www.dkfritidbil.dk/diverse/om_tuning.htm

> Kender en gut der har en bil magen til med turbo og han piller sin af
> hvergang han skal til syn, fordi det har han fået afvide af synsmændene....

Man kan lave mange julenumre ulovligt..

Hvis det skal være lovligt, så har du pligt til at køre til syn
med din bil efter en tuning og sørge for at få tuningen påført
registreringsattesten som "konstruktive ændringer". En tuning
bliver ikke lovlig af at du har været til syn uden at synsmanden
opdagede ændringen, det *skal* stå på registreringsattesten før
det er lovligt.

Håber det afklarede tingene..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mr. Mogens Knudsen, ~

Dato : 17-03-04 22:05

On Wed, 17 Mar 2004 21:57:12 +0100, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

>Håber det afklarede tingene..

Nogen kan åbenbart finde ud af det: www.kleemann.dk
De er også begyndt at anvende turboladning, hvor kompressoren ellers
er deres helt store hit.

/Mogens
Mine biler? -> fra Alfa til Omega :)

Fra : Bo Andersen

Dato : 17-03-04 22:32

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> misforståelse at man kan nøjes med at følge T&S's krav (den med at
> man må tune frit på den originale motorblok)..

Hos T&S kan du få et skema udleveret, Foreløbing værdiansættelse (Vistnok)
herpå skriver du de ting som du påtænker at ændre. I mit tilfælde Golf
1.6D -> 1.6GTD
Eftermontering af Turbo, Oliekøler, Større vandkøler, større udstødningsrør,
flytning af luftfilter.
(Samt ifølge SBI !!) Større bremseskiver og kaliber 10->12mm,
bremsebelastningsventil (bag)
Det afleverer du så, og modtager et brev hvor der står om du kan lave
ændringer ud at betale
ekstra. Hvis du skal betale, kan du jo vælge at rive papiret itu, og ikke
foretage dig noget.
Eller betale for ekstra afgift (tre vuderingsmænd skal se ændringerne), og
sætte svineriet på.
PS: Til ovennævnte eksempel skulle jeg ikke betale, da det betragtes som
tuning.
Håber det hjalp.
-Bo-

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 18-03-04 19:00

Bo Andersen wrote:

> [...]
> foretage dig noget.
> Eller betale for ekstra afgift (tre vuderingsmænd skal se ændringerne), og

Ja, og efterfølgende kører du så til syn hvor synsfolkene siger:
"Hmm, har du en attest der siger at den ikke forurener mere end
originalen? Har du dokumentation for at fx. VW siger bilen kan
tåle den ekstra effekt? Har du en støjmåling fra et godkendt
laboratorie der viser at den ikke støjer mere end originalen? Nå
ikke, jamen så foreslår jeg at du kører hjem og gør bilen original
igen hvis du da ikke har lyst til at aflevere pladerne med det
samme??"

Det er virkeligheden, hvis man skal tro det der står på
Færdselsstyrelsens side..

Det er naturligvis fedt nok at slippe for ekstra afgift, men det
er ikke specielt festligt hvis bilen efterfølgende ikke kan
indregistreres..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-04 20:56

> [...]
> samme??"
>
> Det er virkeligheden, hvis man skal tro det der står på

Alt dette kommer man ud over ved at skifte motoren til en der også er brugt
i modellen.
F.eks ville det være fuldstændigt problemløst at ligge en 60Hk 1,6 TD i
istedet for den org. 1,6D.
(Den kunne man så skrue lidt på pumpen når den har været til syn, montering
af ladeluftkøler på en sådan går også an.)
En 70 eller 80 Hk ville derimod udløse en regning fra T og S.

Er den bensin ville man uden problemer kunne ligge en 1,8T i istedet for en
1,8 i Golf IV.
Eller en G60 motor i en GTI 16V u.kat. i Golf II.

De må da kunne lade sig gøre i andre bilmærker også.

/Claus