Rapsolie og brint
Fra : EjS

Dato : 17-03-04 19:48

Hej Gruppe

Jeg har lige været til et møde i Ålborg med en mand fra Folkecentret For
Vedvarende Energi.

Han fortalte lidt om motorer der kunne køre på rapsolie og brint.

Konklusionen var vist at det ikke kunne betale sig økonomisk på nuværende
tidspunkt men det kunne bestemt lade sig gøre at køre på rapsolie her og nu.

Hvis man brugte de fleste brakmarker (10 % af det samlede areal) til
rapsolie produktion ville man kunne holde 375.000 biler kørende hvis de
havde en økonomi på 15 km/L og en kørselsbehov på 10.000 km/år pr. bil...

Endvidere vil 13 % af hele den energi man udvinder fra rapsolie bruges til
produktion/distribution etc. af olien.

Ikke at det løser verdens transportbehov men det er da et supplement - og så
er olien CO2 neutral.

Iøvrigt havde han et par rapsolie biler og DK's eneste brintbil med
(konventionel benzin motor modificeret til brint)... Ret interessant at se.
Desværre ville han ikke starte brintbilen...

MVH EjS

Fra : [8700] Brian Mark Ma~

Dato : 17-03-04 20:25

Jeg har en lille video af en par "mænd" der laver deres "oliefyr" om til
rapsfyr. Filmen ligger i news:dk.binaer.motor under overskriften "Raps
biler"

(den har vidst været postet før, men der skader ikke at se den igen)

Mvh.
B. Madsen