Hjælp til at løse en konflikt..
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-03-04 18:58

Jeg er en næsten færdig med at konfigurere en brugt G4 som jeg har
købt, og det meste spiller helt perfekt, den er sat op med System 9.2.2

Jeg har dog et enkelt problem, jeg kan ikke få min LaCie CD-brænder
til at spille, jeg har isat to SCSI-kort et Adaptec 2940U2W og et
AdvanSys F 1.19 kort.

Adaptec-kortet er tilsluttet en intern og en extern harddisk og de
kører helt fint.

AdvanSys-kortet er tilsluttet et LaCie CDR-drev og en scanner, og
scanneren spiller helt fint, og jeg har også prøvet at tilslutte
forskellige harddiske til AdvanSys-kortet, og det spiller også fint.

Jeg har prøvet med to forskellige versioner af Toast, Toast Lite
5.0.2 og Adaptec Toast 3.5.5 , og selve programmet kan godt starte,
men hvis jeg insallerer den/de tilhørerde driverer/udvidelser, så
kan maskinen ikke boote op, den fryser under opstarten.

Jeg har også prøvet uden driveren/udvidelsen, og begge versioner af
Toast kan se drevet, og de kan også lave en brænding, men når de
skal verificere brændingen, så går det galt og systemet fryser.

Er der nogen har et bud på en løsning...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-03-04 00:12

Hej Niels

Niels Ebbesen wrote:
> [...]
> scanneren spiller helt fint, og jeg har også prøvet at tilslutte
> forskellige harddiske til AdvanSys-kortet, og det spiller også fint.

Kortene sidderkorrekt, når de kan se andre drev...

> [...]
> jeg insallerer den/de tilhørerde driverer/udvidelser, så kan maskinen
> ikke boote op, den fryser under opstarten.

Ja, Toast 3.5.x, 3.6.x og 3.7.x er ikke kompatible med OS 9.x. Du skal
op i mindst 4.1.3 Deluxe eller 4.2Pro.

> Jeg har også prøvet uden driveren/udvidelsen, og begge versioner af
> Toast kan se drevet, og de kan også lave en brænding, men når de skal
> verificere brændingen, så går det galt og systemet fryser.

- Og brændingen er også mislykkedes - næsten da... Man kan godt være
heldig at en ikke-verificeret CD kan læses på et internt CD drev.

> Er der nogen har et bud på en løsning...?

I toast Titanium 5.x Lite kan du ikke se drevet, - og det skal du heller
ikke med mindre drevet er tændt, _før_ du tænder computeren.

Du skal gøre flg.. Geninstaller Toast 5.0 Lite. Brænderen skal være
_slukket_, når du gør det. Fjern 'Toast CD Reader' fra mappen
Udvidelser. Tildel selve Toast programmet det dobbelte af den RAM
mængde, der står angivet under 'Vis info' -> 'Hukommelse'. Genstart -
stadig med brænderen slukket.

Åbn Toast 5, - træk en vilkårlig mappe til vinduet, hvor der står "Drop
files, folders...", - tænd for brænderen....

Klik i det nederste liniefelt allernederst i Toast vinduet, og navnet på
brænderen skulle nu gerne dukke op i det lille vindue. Gør den ikke det,
efter du har klikket på den nederste linie, så afslut Toast, - gem ikke
noget. Lad brænderen være tændt og genstart igen og åbn Toast. Navnet på
brænderen skulle nu stå nederst i det lille liniefelt.

Gør den stadig ikke, så kontakt mig lige off-list, så skal jeg sende dig
en Toast 4.2Pro. - Det er en ver. af Toast, der aldrig nåede at komme i
handelen, så du kan bare få den. - Du skal have god plads, dér hvor jeg
skal sende den til, - den fylder ca. 20mb komprimeret - svjh.... Kontakt
mig på <5410NOSPAM451m001@stofanet.dk> - fjern 'stopklodsen' for
aktivering...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-03-04 01:02

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> noget. Lad brænderen være tændt og genstart igen og åbn Toast. Navnet på
> brænderen skulle nu stå nederst i det lille liniefelt.

Jeg behøver ikke at klikke nogen steder, begge ver. af Toast kan
fint se drevet, og de lister det nederst i det lille liniefelt, og
de kan også lave en brænding som er god nok.

Det er dog uholdbart at lave brændiger som ikke bliver verificeret,
når formålet er back-up og varig arkivering af fotos.

Problemet er, at det tilsyneladne er sådan, at verificeringen kun
kan laves når der er en driver i mappen med udvidelser.

Jeg har en idé om, at Adaptec Toast's driver er incompatibel med
AdvanSys SCSI-kortet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-03-04 01:32

Hej Niels

Niels Ebbesen wrote:

> Jeg behøver ikke at klikke nogen steder, begge ver. af Toast kan fint se
> drevet, og de lister det nederst i det lille liniefelt, og de kan også
> lave en brænding som er god nok.

Dvs., at du kan brænde CD'er med Toast 3.5? - Det kan jeg ikke på nogen
af mine 3 stk. LaCie d2 CD brændere - 2 stk. med Panasonic CRW7502 og 1
stk. med en genericLabs/Teac værk. - Hverken på OS 9.1 eller 9.2.2...

> Det er dog uholdbart at lave brændiger som ikke bliver verificeret, når
> formålet er back-up og varig arkivering af fotos.

Hm, hvilket værk sidder der i brænderen? - Panasonic, generic Labs,
Ricoh eller Yamaha?

- Og - hvilke medier bruger du? - Kodak, Fuji, Verbatim osv? - De eneste
medier, jeg har haft problemer med er faktisk Kodak og Fuji. De kører
ikke godt på nogen af de værk, jeg nævner ovenfor. Derimod kører
Verbatim og mange såkaldt billig-medier ganske fortrinligt. Jeg bruger
kun de 2 med Panasonic værk til musik og den med GenericLabs til data.

> Problemet er, at det tilsyneladne er sådan, at verificeringen kun kan
> laves når der er en driver i mappen med udvidelser.

Ikke her. - Jeg har 7 forskellige systemversioner af 9.1 og 9.2.2, og
kun i 2 af dem ligger der en driver/reader. Men har du installeret den,
der hedder d2 Driver Extension, så smid den ud, den er ikke nødvendig.
Og Toast CD Reader Extension er kun nødvendig, hvis du vil bruge
brænderen som 'Prefered Reader' (Toast Preferences).

> Jeg har en idé om, at Adaptec Toast's driver er incompatibel med
> AdvanSys SCSI-kortet.

Det tror jeg ikke, - derimod er der en konflikt mellem Apples CD/DVD
Udvidelse og Toast CD Reader i alle Toast versioner til og med 5.05Lite.
Fra og med Roxio titanium 5.1 er denne konflikt væk.

Problemet kommer fordi Toast CD Reader loades _efter_ CD/DVD Udvidelsen.
Hvis du tilføjer en 'tilde' til CD/DVD Udvidelse, så den loades sidst,
er der ingen konflikt i Toast 4.x, men dog stadig i Toast 3.x

- Og så er der også noget med DiskBurner og Authoring Support filerne +
Toast til og med ver. 5.1. Så har du Diskburner udvidelserne -
Authooring Support - installeret i udvidelsesmappen, _skal_ de væk, -
også dem til både USB og Firewire, samt QuickTime Authoring Support (kun
til brug ved MPEG). - så bare ud med det, enten ved at fjerne dem
manuelt eller via Udvidelseskontrol. Bruger du Udvidelseskontrol, skal
du manuelt fjerne et par mapper med forskellige drivere til Authoring
support.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-03-04 15:04

Erik Richard Sørensen wrote:

> - Og så er der også noget med DiskBurner og Authoring Support filerne +
> Toast til og med ver. 5.1. Så har du Diskburner udvidelserne -
> ...cut...

Jeg har prøvet at fjerne DiskBurner og Authoring Support filerne,
men det hjalp ikke meget, jeg har prøvet at finde en opdatering til
Roxio Toast Lite 5.0.2, men det er ikke lykkedes.

Jeg har fundet og downloadet Toast Titanium 5.2.3.app, men det er
vist en købe version som kræver en CD-key, og den har jeg ikke, så
jeg vil lige overveje situationen.

Jeg vil lige undersøge hvad et Apple CD-R drev koster, det vil jo
med garanti spille uden problemer.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-03-04 16:02

Hej Niels

Niels Ebbesen wrote:

> Jeg har prøvet at fjerne DiskBurner og Authoring Support filerne, men
> det hjalp ikke meget, jeg har prøvet at finde en opdatering til Roxio
> Toast Lite 5.0.2, men det er ikke lykkedes.

Prøv at slette Toast Preferences, genstart og genopbyg skrivebordet. Der
kan ligge en stump af en gl. prefs fil, der kan lave ballade.

Svjv. laves der ikke updates til Lite versionerne, da de som regel kun
kommer sammen med et drev.

> Jeg har fundet og downloadet Toast Titanium 5.2.3.app, men det er vist
> en købe version som kræver en CD-key, og den har jeg ikke, så jeg vil
> lige overveje situationen.

Jeg tror, du skal undgå Titanium 5.2.x på OS 9.2.x. Det er et rent
carbon program, og der kan være nogle småkonflikter med de indlejrede
plugs i Roxio. på klassisk Mac OS.

> Jeg vil lige undersøge hvad et Apple CD-R drev koster, det vil jo med
> garanti spille uden problemer.

Du kan få et LiteOn 48x32x48 drev, der passer til din G4 for 289kr. +
porto (edbpriser.dk). Den understøttes af OS 9.2.2's eget software. Men
jeg vil nok mene, at til netop billeder, så vil den gamle kunne lave det
lige så godt - om ikke bedre, - især hvis det er Panasonic eller Teac værk.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmark"NO"@netscape.net>

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-03-04 21:34

> [...]

> lige så godt - om ikke bedre, - især hvis det er Panasonic eller Teac værk.

Nu har jeg prøvet med Roxio Toast Lite 5.2.2, og det gør ingen
forskel, programmet kan godt brænde CD'en, men det kan ikke
verificere brændingen, når jeg forsøger at verificere, så sker der
ikke noget, og jeg kan kun lukke Toast på den hårde måde med
"æble+alt+esc", men det fører til en tilstand, hvor kurseren godt
kan bevæges, men klik og dobbeltklik virker ikke, og så er en hård
genstart den eneste løsning.

Og så har jeg testet Roxio Toast Lite 5.2.2 på min Wall Streat, som
også kører System 9.2.2, og det brænder og verificerer helt perfekt.

Så konflikten må ligge et andet sted....

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 18-03-04 22:00

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:
> Så konflikten må ligge et andet sted....

Skud i tågen. SCSI-terminering.
Har du prøvet med brænderen koblet på helt alene.
Checket termineringen på den.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-03-04 22:13

Preben Bødker Nielsen wrote:

> Skud i tågen. SCSI-terminering.
> Har du prøvet med brænderen koblet på helt alene.
> Checket termineringen på den.

Jeg er jo grafiker, der har erfaring med at ha' en stribe
SCSI-enhedder koblet til mine Mac'er, så den mulighed er overvejet,
men den er forkastet da der sidder en scanner efter brænder-drevet
som virker helt fint, og der er termineret.

Men jeg er stædig, så jeg vil da gøre et forsøg, hvor jeg fjerner
scanneren og slutterminerer brænder-drevet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 18-03-04 22:43

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> [...]
> SCSI-enhedder koblet til mine Mac'er, så den mulighed er overvejet,
> men den er forkastet da der sidder en scanner efter brænder-drevet som

Jeg er tidligere systemadministrator, der har erfaring med al slags
SCSI udstyr. Har du husket at terminere en ged ved fuldmåne?
Muligvis skal du også huske at bide hovedet af en kylling og stænke
blodet på SCSI udstyret. SCSI standarden er lidt løs på dette område,
så det er et ofte forekommende problem for mange brugere, da
fabrikanterne afviger lidt fra hinanden hvad angår krav til
rituelle offerbringelser.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-03-04 23:47

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> .........cut........................................., da
> fabrikanterne afviger lidt fra hinanden hvad angår krav til
> rituelle offerbringelser.

Ja jeg kender godt alle de særhedder som der er ved SCSI, og jeg har
en hel kasse med forskellige typer/længder SCSI-kabler og flere
slags terminatorer, og jeg fremsagt alle de relevante besværgelser...

Og når brænder-drevet spiller perfekt på min bærbare, og det ikke
vil spille på G4'eren med det samme SCSI-kabel, så er jeg ret
overbevist om at fejlen ligger et andet sted.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ollie

Dato : 18-03-04 22:36

In article <40589191.4050502@niels-ebbesen.net>, Niels Ebbesen
> [...]

> skal verificere brændingen, så går det galt og systemet fryser.
>
> Er der nogen har et bud på en løsning...?

Jeg kan mindes for nogle år siden jeg forsøgte at tilslutte min brænder
til et AdvanSys kort uden held.

Jeg tror jeg var igennem alle løsnings muligheder før jeg opgav og fik
et Adaptec kort.

Derefter kørte det uden problemer.

Så det kunne tyde på problemer med AdvanSys kort og brændere.

Kan du ikke tilslutte brænderen til Adaptec kortet ?

Mvh
Ole

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-03-04 23:38

Ollie wrote:

> Kan du ikke tilslutte brænderen til Adaptec kortet ?

Nej det har kun et 86 pin stik til externe diske, internt har det to
68 pin og et 50 pin stik, så jeg kunne godt placere brænderen i den
plads hvor DVD-drevet sidder, men det er knap så smart.

Jeg er efterhånden indstillet på at brænde med min bærbare, den kan
tilsluttes til G4'eren som en extern SCSI-harddisk, så det er
relativt nemt at lægge de filer over på den, som der skal brændes en
back-up af.

Og så kan det jo være, at der kommer et Adaptec kort med et 25 pin
externt stik til salg i markedsgruppen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen