Mærke i biografilm?
Fra : Terkel Larsen

Dato : 17-03-04 18:09

Jeg har lagt mærke til, at der i øverste højre hjørne, i næsten alle
biograffilm er en gang i mellem blinker et mærke. Det kunne godt ligne, at
der er et lille "hul" i et enkelt billede.
Jeg har ikke kunne gennemskue hvornår det sker, da det både kan være midt i
en scene og lige inden en klipning.

Det er kun i biografen jeg har set det, aldrig på DVD/VHS.

Er der nogen der har en idé om hvad det??

Fra : Vinnie Boombatz

Dato : 17-03-04 18:14

"Terkel Larsen" <terkel@c.dk> wrote in news:4058863c$0$471
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Det er kun i biografen jeg har set det, aldrig p† DVD/VHS.
>
> Er der nogen der har en id‚ om hvad det??

Jeg ved heller ikke hvad det er, men jeg har lagt mærke til det i nogle
gamle danske film på TV. Der kommer der sådan et mærke umiddelbart før et
klip/sceneskift

Fra : Rune Zedeler

Dato : 17-03-04 18:27

Terkel Larsen wrote:
> Jeg har lagt mærke til, at der i øverste højre hjørne, i næsten alle
> biograffilm er en gang i mellem blinker et mærke. Det kunne godt ligne, at
> der er et lille "hul" i et enkelt billede.

Det skyldes, at nogle (meget gamle) biografer har meget små
kinomaskiner, hvor der kun er plads til 20 minutters film på hver rulle.
Det man gør, i disse biografer er, at man har to fremvisere stående ved
siden af hinanden. I det øjeblik, filmen på den ene fremviser løber ud,
skifter operatøren over til at vise filmen på den anden maskine. Imens
denne maskine kører, kan han så skifte rulle på den første maskine,
således at denne atter kan tage over, når den anden løber ud.
De små mærker på filmen er signaler til operatøren om, at nu er filmen
ved at løbe ud. Der vil sidde eet mærke 20 sekunder før rulleskift og
endnu eet 2 sekunder (iirc) før skift. Du vil altså bemærke to mærker
med 18 sekunders mellemrum.

Disse mærker bruges i dag ikke til noget i normale biografer; enten kan
maskinerne godt håndtere ruller, der er store nok til at holde en hel
film, eller også foretages maskinskiftet automatisk. Men mærkerne sidder
der altså stadig

-Rune

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 17-03-04 18:28

Terkel Larsen skrev:

> Jeg har lagt mærke til, at der i øverste højre hjørne, i næsten alle
> biograffilm er en gang i mellem blinker et mærke.

En spillefilm er typisk fordelt over fem-seks filmruller. Mærkerne, der
kaldes "cigarette burns", viser biografoperatøren, hvornår det er tid
til at skifte rulle. I praksis splejses de dog sammen, således at der
kun skiftes egentlig rulle én gang under en film.

Personligt irriterer mærkerne mig voldsomt i biografen - ikke mindst
pga. den tydelige forringelse af billede og lyd lige efter et skift. Jeg
glæder mig til digitale biografer.

--
Mvh. Peter | http://filmsvar.dk | http://filmnet.dk |
"Dear MacGyver, enclosed is a rubber band, a paper clip and a drinking

Fra : David Rasmussen

Dato : 17-03-04 18:56

Peter Bjerre Rosa wrote:

> [...]
> til at skifte rulle. I praksis splejses de dog sammen, således at der
> kun skiftes egentlig rulle én gang under en film.

Den forklaring kan jeg godt huske fra Fight Club. Det der har undret mig
siden er at jeg synes at jeg ser den slags mærker mere end en gang i en
film, og at de nogengange kommer flere gange indenfor et minut. Det
forstår jeg ikke.

> Personligt irriterer mærkerne mig voldsomt i biografen - ikke mindst
> pga. den tydelige forringelse af billede og lyd lige efter et skift. Jeg
> glæder mig til digitale biografer.

Me too :)

/David

Fra : Jens Thomsen

Dato : 17-03-04 19:52

David Rasmussen wrote:

> [...]
> mig siden er at jeg synes at jeg ser den slags mærker mere end en
> gang i en film, og at de nogengange kommer flere gange indenfor et

Der kommer to mærker i slutningen af hver rulle. De signalerer til
operatøren, at han skal starte den anden maskine. Som andre allerede har
sagt, så er det dog kun små biografer, der har brug for dem idag.

--
Jens Thomsen
"Here lies David St. Hubbins... and why not?"

Fra : David Rasmussen

Dato : 17-03-04 19:52

Jens Thomsen wrote:

> Der kommer to mærker i slutningen af hver rulle. De signalerer til
> operatøren, at han skal starte den anden maskine. Som andre allerede har
> sagt, så er det dog kun små biografer, der har brug for dem idag.

Jeg synes bare jeg har set dem mindre systematisk end det, f.eks:

* (10 sekunder->) * (4 sekunder->) * (12 sekunder->) * (3 minutter->) *

Men måske tager jeg fejl.

/David

Fra : Tenzel Kim

Dato : 17-03-04 22:30

David Rasmussen wrote:
> Jeg synes bare jeg har set dem mindre systematisk end det, f.eks:
>
> * (10 sekunder->) * (4 sekunder->) * (12 sekunder->) * (3 minutter->) *

Øh, måske er jeg bare dum men jeg kan overhovedet ikke forstå hvad det
er du mener med ovenstående.

Men uanset hvad så må du ha set forkert hvis du har set stor forskel på
hvornår mærkerne går på. Det eneste der kan gøre en forskel er hvis
biograferne kører med brugte kopier af filmene hvor der er blevet
klippet billeder ud i slutningen af aktet af den ene eller anden årsag.
Generelt drejer det sig bare ikke om særlig mange billeder før kopien
bliver kasseret og da der går 24 billeder på et sekund skal der godt nok
fjernes meget før du ville bemærke det.

Tiden mellem aktskift kan dog variere fra mellem 10 minutter til omkring
20 minutter og da mærkerne er i slutningen af hvert akt betyder det
selvfølgelig at der vil der være stor forskel på hvornår mærkerne dukker op.

Tenz.

Fra : David Rasmussen

Dato : 18-03-04 01:25

Tenzel Kim wrote:

> Øh, måske er jeg bare dum men jeg kan overhovedet ikke forstå hvad det
> er du mener med ovenstående.

Jeg mener at jeg har set et burn og så er der gået 10 sekunder og så har
jeg set et til, og så er der gået 4 sekunder og så har jeg set et til.
Det er nok løgn, men jeg kan i hvert fald huske at jeg har studset over
at jeg har set det flere gange inden for kort tid, evt. på en
uregelmæssig måde, i forhold til den forklaring der gives i Fight Club,
som fik mig til at tro at mærket bare kommer en gang før en spole skal
skiftes. Og så ville jeg mene at jeg kun skulle se mærket en gang i hver
film.

/David

Fra : Tenzel Kim

Dato : 18-03-04 03:58

David Rasmussen wrote:
> Jeg mener at jeg har set et burn og så er der gået 10 sekunder og så har
> jeg set et til, og så er der gået 4 sekunder og så har jeg set et til.

Jeg kan ikke umiddelbart huske hvor meget afstand der er mellem det
første og andet mærke men mon ikke Rune har ret i at der er et 20
sekunder før og så igen 2 sekunder før.

> [...]
> som fik mig til at tro at mærket bare kommer en gang før en spole skal
> skiftes. Og så ville jeg mene at jeg kun skulle se mærket en gang i hver

Kan ikke huske hvordan han forklarer det i Fight Club men der er i hvert
tilfælde to mærker før spoleskift... eller rettere akt-skift. En film er
nemlig som Rune så rigtigt siger delt op i et antal akter på op til 20
minutter varighed. De fleste film nutildags er på 6 til 7 akter. Disse
akter bliver normalt samlet således at en film kan ligge på to spoler de
steder der stadig kører med overkørsel mellem to kinomaskiner. Andre
steder er hele filmen samlet til en spole.

Men da hvert akt stadig har to mærker i slutningen vil du i en typisk
film kunne se dem 5-6 gange (jeg mener ikke der er noget mærke i sidste akt)

Tenz.

Fra : Morten DH

Dato : 17-03-04 22:12

"Peter Bjerre Rosa" <usenet@filmsvar.dk> skrev i en meddelelse
> Personligt irriterer mærkerne mig voldsomt i biografen - ikke mindst
> pga. den tydelige forringelse af billede og lyd lige efter et skift. Jeg
> glæder mig til digitale biografer.

Så er vi 2 - så sent som igår da jeg så Gothika i den lokale bif (Næstved
bio)... meget meget tydeligt når det skete og knald og pop i lyden for lige
at sikre man opdager det... Nu er vores lille lokale bif heller ikke verdens
bedste; men alligevel

Der ses i øvrigt en (heldigvis) sjælden gang en film på DVD med cigarette
burns - min R1 udgave af The Big Blue fx... så kan man jo ret let konkludere
at det ikke just er det originale negativ de har brugt til film til video
overførselen...

Fra : Jim Andersen

Dato : 18-03-04 10:44

Terkel Larsen wrote:
> Jeg har lagt mærke til, at der i øverste højre hjørne, i næsten alle
> biograffilm er en gang i mellem blinker et mærke.

Altså ! Følger I slet ikke med i jeres Columbo !

Det var jo netop pga disse mærker at Columbo fandt ud af at morderen IKKE
sad oppe i projektor-rummet og skiftede filmruller, og at han derfor ikke
havde et alibi på mordtidspunktet.

/jim

Fra : Terkel Larsen

Dato : 19-03-04 16:33

Jeg fandt manus til Fight Club

Søg på "cigarette burns"
http://www.hundland.com/scripts/Fight-Club_third.htm

Fra : Lyrik

Dato : 20-03-04 00:11

"Terkel Larsen" <terkel@c.dk> wrote in message
> [...]
> en scene og lige inden en klipning.
>
> Det er kun i biografen jeg har set det, aldrig på DVD/VHS.
>
> Er der nogen der har en idé om hvad det??
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Det gav et sug i maven da jeg læste det og jeg var med ét tilbage i tiden
til den tid da jeg var picolo i Dagmar biografen i København.
Jeg var vel 16 år gammel og Carl T.H. Dreyer var ejeren på den tid. Jeg
sad tit oppe i operatørrummet og så hvordan de store filmspoler blev skiftet
med 20 minutters mellemrum.
der kom en plet på lærredet, hvorpå den nye filmrulle blev sat i gang på den
anden maskine.
Der fulgte altid et sceneskift i filmen, således at overgangen blev
"usynlig" for publikum.
Jeg må have været "lækker" i min uniform, for en bil standsede og en
homofil herre prøvede at vinke mig hen til sig!))

Jeg glemmer heller ikke den gamle sort-hvide udgave af Romeo og Julie hvor
jeg igen og igen gik ind og så balkonscenen til jeg kunne replikkerne
udenad: "How came'st thou hither, tell me why and wherefore, a place so high
and hard to climb, if any of my kin might find you here......."

I wonder.... kender nogle denne film? Kan man erhverve den?

Suk!

Jens

Fra : John Hinge

Dato : 20-03-04 11:23

On 20 mar 2004 Lyrik was heard to say:

> [...]
> might find you here......."
>
> I wonder.... kender nogle denne film? Kan man erhverve den?

Ifølge Internet Movie Database, så er den indspillet adskillige gange,
http://www.imdb.com/find?tt=on;nm=on;mx=20;q=Romeo%20and%20Juliet

http://www.imdb.com/title/tt0028203/combined er en version som er i
sort/hvid, men som roses af de kommentarer jeg lige så, for sit
skuespil, sværdkæmperi etc, og er fra 1936.
Den kan tilsyneladende købes på VHS, men så skal du være opmærksom på
at det er i USA/Canada, det vil sige at den nok er i NTSC format, dvs.
at du enten skal have en videobåndoptager som kan vise NTSC eller have
det konverteret af nogen.

--
John Hinge - shayera / .sPOOn. http://www.spoon.dvd-klub.dk
"You're basing your Pixie Faerie on Vin Diesel ? I'll say it again..

Fra : Ingolf

Dato : 22-03-04 13:02

> [...]
> en scene og lige inden en klipning.
>
> Det er kun i biografen jeg har set det, aldrig på DVD/VHS.
>
> Er der nogen der har en idé om hvad det??

Tjaa.. jeg har set en tilsvarende mærke i alle Tom og Jerry tegnefilm. Lige
før 'the end' vises, kommer der en slags tilbudsstjerne i øverste højre
hjørne, og varer kun et par enkelte frames. Det sker kun til sidst.. i ALLE
deres film produceret af Hanna & Barbera.

Nogen der ved hvad det er?