Svenske fanger i Hyllested
Fra : Sten Fjellerup

Dato : 17-03-04 18:03

I kirkebogen for Hyllested-Rosmus sogn, Djurs Sønder Herred 1715-1789 side
158 står der under året 1756:
"Dom. 23 p. Trinit. blev Einert Bentsen en af de gl. Svendske Fanger
begraven.".
Er det en krigsfange, og i så fald fra hvilken krig? - og hvorfor opholdt
han sig i Hyllested?
Jeg spørger bl. a., fordi en af mine aner i samme sogn hedder Rudolph
Bentsen (1701-1739), det kunne jo være en bror.

Sten Fjellerup

Fra : Anders B. Christophe~

Dato : 17-03-04 21:16

"Sten Fjellerup" <fjellerup@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> begraven.".
> Er det en krigsfange, og i så fald fra hvilken krig? - og hvorfor opholdt

Sandsynligvis er han krigsfange fra Store Nordiske Krig 1709-1720. Fangerne
blev placeret ud over hele landet. Jeg har set en del omtalte både i
sjællandske og jyske landsogne. Specielt var der mange fanger (11.000) fra
den svenske hær, der i 1713 kapitulerede i Tönningen.
Se fx. http://home19.inet.tele.dk/strejf/ahr_amt/krigsfanger.htm
Med venlig hilsen
Anders B. Christophersen

Fra : P.E. Nikolajsen

Dato : 18-03-04 08:12

Jeg ledte på et tidspunkt efter mand der muligvis var svensker og som boede
på nordfyn. Oplysninger (lister) om disse fange findes i bispearkiverne.

Mvh
Poul Erik Nikolajsen