Skærme
Fijala 3554
Skærm afgiver lugt
Fra : SP88

Dato : 17-03-04 16:37

Hej.

Jeg købte i slutningen december måned 2003, en Samsung Syncmaster
959NF.

Da jeg pakkede skærmen ud bemærkede jeg straks en mystisk lugt, men
tænkte at det nok var fra indpakningen.

Nu har jeg så opdaget at det er selve skærmen, eller de materialer den
er lavet af, der lugter. Jeg har i den sidste måned
oplevet hovedpine efter at have sovet i samme rum som skærmen, også
selvom den ikke har været tændt.

Nu har jeg så flyttet skærmen ud af værelset, og det har givet en
meget bedre lugt i rummet. Jeg lider heller ikke af hovedpine som før,
og jeg har meget stor mistanke til at det er skærmen der
forårsagede/forårsager det.

Har i hørt om dette problem før, og har i evt. en løsning på dette
problem?

Venlig Hilsen

Steffen Paulsen

Fra : Peter Jespersen

Dato : 17-03-04 18:24

On Wed, 17 Mar 2004 16:36:58 +0100, SP88 wrote:

> [...]
>forårsagede/forårsager det.
>
>Har i hørt om dette problem før, og har i evt. en løsning på dette

Plastikken i de fleste PC-enheder idag afgiver sjove dampe - oftest i
forbindelse med brandhæmmere, fx fandt man under forsøg på DTU en del
formaldehyd dampe.
Alle enheder har denne lugt af "nyt", hvor de i starten afgiver en del -
det lyder dog som om at der har været lige lovlig gang i den i dette
tilfælde.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Help stamp out, eliminate, and abolish redundancy!

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-03-04 18:01

"SP88" <abe@ged.dk> wrote in message
> [...]
> forårsagede/forårsager det.
>
> Har i hørt om dette problem før, og har i evt. en løsning på dette

Sådan er det med al elektronik, især spdan nogle computerskærme er slæmme
fordi de også afgiver en del varme.
Derfor skal man altid lufte ud.
Dampene er helt sikkert ikke helt sunde, og jeg kender da også til problemet
med sådan en computer dungst i rummet, hvis der ikke er luftet ud. Når
skærmen har været brugt i ca. 1 års tid, afgiver den ikke dampe så meget
mere.

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 19-03-04 19:12

> Sådan er det med al elektronik, især spdan nogle computerskærme er slæmme
> fordi de også afgiver en del varme.

I den forbindelse må jeg så være rimelig heldig med min nye Sony E530.
Jeg har ikke lagt mærke til noget lugt ved den. Derimod stod den gamle
skærm af dagen efter og STANK af brændt plastik ;P

- Lene
http://piv.nu/