Skift af forhjulslejer på Galant '91
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 17-03-04 16:27

Hej!

Jeg skal hjælpe en kammerat med at skifte forhjulslejer på en Mitsubishi Galant
'91 2.0 og har i den forbindelse nogle spørgsmål :)

Vi har fået at vide at der skal bruges nogle "shims" til at justere lejet med.
Der må jo nødvendigvis sidde nogen på lejerne i forvejen - kan man genbruge
disse og springe justeringen over ved at sætte det nye leje samme sted eller
hvordan? En forkert justering skulle efter sigende kunne ødelægge lejet efter
ca. 5kkm :-/

Kommer sådan et forhjulsleje i en eller flere dele? På Thansens hjemmeside ser
det ud til at være i eet (det er ikke konisk) men billedet kan jo snyde.

Andre ting vi skal være opmærksomme på i denne forbindelse?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : ham

Dato : 17-03-04 21:11

> [...]
eller
> hvordan? En forkert justering skulle efter sigende kunne ødelægge lejet
Det har jeg aldrig hørt, eller set, og jeg har da skiftet flere
forhjulslejer på Galanter, og jeg har da aldrig hørt klager over
holdbarheden.

Kommer sådan et forhjulsleje i en eller flere dele? På Thansens hjemmeside
ser
> det ud til at være i eet (det er ikke konisk) men billedet kan jo snyde.
Det er et bredt dobbelt kugleleje, der er så nye bolte og splitter med, men
selve lejet er en "klump"

> Andre ting vi skal være opmærksomme på i denne forbindelse?
mærk styre og bærekugler godt efter inden i skiller ad, det er et svagt
punkt på Galanten, og de er jo næsten afmonteret nå hele klumpen skal af .

har i adgang til en ordentlig presser, for de kan godt sidde halv godt fast.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 18-03-04 18:26

Hej!

ham wrote:

> Det har jeg aldrig hørt, eller set, og jeg har da skiftet flere
> forhjulslejer på Galanter, og jeg har da aldrig hørt klager over
> holdbarheden.

Okay. Men sidder der disse shims? Og skal man være opmærksom på noget her?

> Det er et bredt dobbelt kugleleje, der er så nye bolte og splitter med, men
> selve lejet er en "klump"

Okay.

> har i adgang til en ordentlig presser, for de kan godt sidde halv godt fast.

Yes, vi har adgang til en presse. Håber 30t er ok

Dvs. vi skal have hele klumpen af for at rode med det?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : ham

Dato : 18-03-04 22:01

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!

> Okay. Men sidder der disse shims? Og skal man være opmærksom på noget her?
Nej, det har jeg aldrig set, og jeg kan ikke lige se hvordan lejet skulle
kunne ødelægges, det er et fast leje uden justeringsmuligheder.

> Okay.

> Yes, vi har adgang til en presse. Håber 30t er ok
Det burde det da være, ellers er der nok noget andet der går i stykker før
lejet kommer ud

> Dvs. vi skal have hele klumpen af for at rode med det?
Ja, af med bremsecaliper, bremseskive, den store navmøtrik i midten,
styrekugle, bærekugle, og de 2 bolte igennem fjederbenet, så kan i tage
klumpen af, presse navet ud, afmontere låseringen, presse lejet ud, og så
det hele igen i omvendt rækkefølge.

God arbejdslyst, har i prøvet det før, og har det fornødne værktøj, kan det
klares på en times tid.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 18-03-04 22:37

Hej!

ham wrote:

> Nej, det har jeg aldrig set, og jeg kan ikke lige se hvordan lejet skulle
> kunne ødelægges, det er et fast leje uden justeringsmuligheder.

Okay, så lyder det jo nemt nok

> Det burde det da være, ellers er der nok noget andet der går i stykker før
> lejet kommer ud

Hehe, vi skal nok være forsigtige :)

> [...]
> styrekugle, bærekugle, og de 2 bolte igennem fjederbenet, så kan i tage
> klumpen af, presse navet ud, afmontere låseringen, presse lejet ud, og så

'kay. Det er godt nok noget nemmere med baghjulslejer i tromlerne på min Escort,
men ok

> God arbejdslyst, har i prøvet det før, og har det fornødne værktøj, kan det
> klares på en times tid.

Det vil uden tvivl tage længere tid. Især fordi vi laver "Jan og Claus"-finten*1
når vi arbejder

Tak for hjælpen! Jeg melder tilbage når vi har rodet med det på lørdag.

*1 = Snakker fanden et øre af og drikker cola/kaffe etc. imens

--
Mvh, Kim Voss Schrader