Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 300d
Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 17-03-04 16:04

Syntes der bliver skrevet så meget om dette kamera, er det toppen??

Hvad ligger sådanne et i af prisleje, og er det værd at ofre penge på?

/Kenneth

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-03-04 16:11

Kenneth Koustrup wrote:
> Syntes der bliver skrevet så meget om dette kamera, er det toppen??

Næh.. men det er det eneste digitale spejlrefleks til under 10.000kr.

> Hvad ligger sådanne et i af prisleje, og er det værd at ofre penge på?

8-10.000 alt efter hvor man finder det.. + hvad man nu har råd til
(og det er desværre ikke nok;) af objektiver og flash og flashkort
og sådan.

Såfremt du har lyst kan du da kigge på mit private fotoarkiv hvor de
fleste af de nyere billeder er taget med et 300D og kit-objektivet:
http://gallery.nathue.dk/

// Hans, med EOS-300D
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 17-03-04 16:17

Havde set din side i forvejen

10.000, er lidt for meget, taget i betragtning af at jeg er nybegynder. Mit
problem er at jeg gerne vil have det skal være digitalt, men samtidig noget
jeg kan bruge det næste stykke tid.

Hvad med sådanne noget som fuji s5000 er det noget værd?

Er blevet anbefalde et analog Canon eos 500, men er lidt i tvivel mht. det
analoge.

/Kenneth

Fra : Deaster

Dato : 17-03-04 16:36

"Kenneth Koustrup" <kenneth.k@SLETMIGmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Mit
> problem er at jeg gerne vil have det skal være digitalt, men samtidig

Så prøv at kigge på et brugt Canon D30.

Gider du forresten ikke svare under det du citerer, det gør det nemmere at
følge tråden?

--
<Efter en "diskussion om debatteknik i dk.m.p:
Michael Findrilakis: "Du skal vist ikke komme

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 17-03-04 16:57

"Deaster" <nospam2@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Michael Findrilakis: "Du skal vist ikke komme
> ind på teknik min dreng, så kan det være jeg viser
> dig en kombination smartass mvh michael.">

Jo jeg skal nok prøve at svare under

Jeg kan ikke rigtigt finde noget info om det cam, har du evt. et link (gerne
på dansk)??

/Kenneth

Fra : KNL DtP

Dato : 17-03-04 17:09

> Jo jeg skal nok prøve at svare under

Nu vi er ved det, så ville det være herligt hvis du ville klippe alt der væk
du ikke svare på. På den måde kan man lynhurtigt se hvem der siger hvad i en
"samtale".

> Jeg kan ikke rigtigt finde noget info om det cam, har du evt. et link (gerne
> på dansk)??

http://www.digitalmagasinet.dk/showarticle.asp?ART=/artikler/015_22-11-03_canon_eos-300d/
ret grundig dansk test

http://akamera.no/art.php?artikkelid=4161 norsk men det går nok...

http://www.haun.dk/index.php?mode=1&artid=3 blandet info

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/ det absolutte bedste testside på
nettet - utrolig grundig!

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 17-03-04 17:12

http://www.digitalmagasinet.dk/showarticle.asp?ART=/artikler/015_22-11-03_canon_eos-300d/
> [...]

Sad og kigged efter Canon D30, men det hedder altså 300d???

/Kenneth

Fra : KNL DtP

Dato : 17-03-04 17:24

> Sad og kigged efter Canon D30, men det hedder altså 300d???

Nej, Canon EOS D30 er forgængerne for D60, som er forgængeren for 10D. Canon
EOS 300D er en lillebror til 10D. Ikke så sært at mange roder rundt i alle de
navne :)

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 17-03-04 17:28

> [...]
Canon
> EOS 300D er en lillebror til 10D. Ikke så sært at mange roder rundt i alle

Altså hvad er det så for et jeg skal købe? Der er link til 300, men der
bliver skrevet 30????

/Kenneth

Fra : KNL DtP

Dato : 17-03-04 18:27

> Altså hvad er det så for et jeg skal købe? Der er link til 300, men der
> bliver skrevet 30????

Det var mig der gik du fra at du spurgte efter info på Canon EOS 300D - hvor
du mente D30. Endnu en god grund til at lære god citatteknik, for så havde jeg
ikke været i tvivl om hvad du mente.

Nå, men har du prøvet at søge på www.google.com? Her er hvad jeg fik på første
side:

http://www.powershot.com/powershot2/d30/ info fra Canon

http://www.dpreview.com/reviews/canond30/ gennemgående test

http://www.dcresource.com/reviews/canon/d30-review/ endnu en test

http://www.lonestardigital.com/D30.htm atter en test

.... der lader ikke til at der er så mange danske sider med D30'eren - men den
har nu også et par år på bagen efterhånden.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-03-04 19:11

KNL DtP wrote:
> ... der lader ikke til at der er så mange danske sider med D30'eren - men den
> har nu også et par år på bagen efterhånden.

Mon ikke man lige bør advare manden om hvad han går ind til, hvis
han vælger at købe spejlrefleks?

Når først man har huset mangler man sikkert en 2-4 objektiver (til
en 2-10k stykket hvis det skal være nogenlunde ordentligt), en blitz
(til +2k hvis den skal være god) osv osv osv..

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : KNL DtP

Dato : 17-03-04 19:30

> Mon ikke man lige bør advare manden om hvad han går ind til, hvis
> han vælger at købe spejlrefleks?

Jo, der har jeg netop også lige skrevet til Kenneth i en mail.

> Når først man har huset mangler man sikkert en 2-4 objektiver (til
> en 2-10k stykket hvis det skal være nogenlunde ordentligt), en blitz
> (til +2k hvis den skal være god) osv osv osv..

Jep - mange tror de får et helt komplet kameraudstyrs-sæt, når de køber f.eks.
et EOS 300D, for "...til den pris må det hele jo være med...". Med et lækkert
kamera kan man også nemt få blod på tanden, og så går der jo ikke længe, før
man skal have en kraftig tele, flere CF-kort, løs flash, ny stor taske,
filtre, vidvinkelobjektiv, makroobjektiv og hvem ved hvad. Joo, fotografering
er en dyr hobby :)

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 17-03-04 19:48

> [...]
>
> // Hans
> --
> Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne

Hej igen.

Som jeg så pænt blev advaret om, så bliver det jo åbenbart lidt dyrt

Jeg er blot en studerende (dårlig undskyldning), som har fået rest skak
tilbage (lidt over 5000,-).

Jeg blev lidt hug på at fotografere, og derfor kiggede jeg lidt på fujo
s5000, da jeg gerne ville have digitalt (3000 i tyskland), men så kom
kæresten`s morfar lige forbi og havde købt en Canon 500 (3000,- i dk, med et
opjekt og taske), så legede jeg lidt med det og blev endnu mere interreseret
i at fotografere.

Nu står jeg som ny begynder og er HELT på bar bund, har kigget lidt ti
politikens foto bog, men det hjalp mig ikke i min beslutning.

Har pt. et alm. digital kamera, er nybegynder og vil gerne have lidt
anbefalding til at starte op på

Tak til alle de flinke mennesker der hjælper

/Kenneth

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-03-04 20:03

Hej Kenneth,

Når du starter helt på bar bund ved du jo heller ikke om interessen holder.
Jeg vil råde dig til at skaffe et forholdsvis billigt kamera, men i en
rimelig kvalitet.
F.eks. er jeg sikker på du kan finde f.eks. et brugt Canon G2. Jeg har et
(dog ikke til salg) og du kan få dig en idé om kvaliteten og mulighederne
ved at se på mine billeder.
Jeg lavede en søgning på den blå avis www.dba.dk og fandt f.eks. et til
2200kr. Det må ikke koste meget mere. Der er andre muligheder og prøv at
bruge noget tid på at læse f.eks. www.dpreview.com anmeldelser. De er ganske
gode at få forstand af mht. de forskellige kameraer. Når du har brugt et
sådant kamera i et stykke tid, f.eks. et par år eller er kommet til penge og
interessen holder, så kan du jo se på DSLR. Du kan være helt sikker på én
ting og det er at prisen på kamera + kitlinsen ikke vil være nok. Så lløber
prisen hurtigt op, som nogle har kommenteret.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 17-03-04 20:14

> [...]
lløber
> prisen hurtigt op, som nogle har kommenteret.

Okay Okay, så må jeg jo vente med alt det sjove

/Kenneth

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-03-04 20:18

> Okay Okay, så må jeg jo vente med alt det sjove

Nej, netop ikke! Med et ok kamera mht. billedkvalitet kan der laves meget
sjov uden at det koster en herregård.

Mvh, Hans

Fra :

Dato : 17-03-04 19:14

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
den
> har nu også et par år på bagen efterhånden.

Hej.Nej der er ikke så mange sider med D30, og der er endnu færre til salg
for en realistisk pris <3500kr.De fleste der vil sælge har åbenbart stadig
lommesmerter fra dengang de købte den som ny 20-26000kr.
kik evt efter en 300d den er rimelig uptodate og kan købes for små 8000 kr i
tyskland incl. objektiv.
Hilsen henrik

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-03-04 16:43

Kenneth Koustrup wrote:
> 10.000, er lidt for meget, taget i betragtning af at jeg er nybegynder. Mit
> problem er at jeg gerne vil have det skal være digitalt, men samtidig noget
> jeg kan bruge det næste stykke tid.

Ja jeg ville nok også starte med noget mindre...

Sørg for, hvis du vil lege, at der er masser af muligheder for manuel kontrol
over kameraet (iso, blænde, lukketid osv.)

Hvis jeg vidste hvad jeg ved idag ville jeg gå efter et kamera der
kan gå højt i iso før der kommer belastende meget støj på.

En del af det rare ved digital er at man kan knipse billeder som en
gal uden at det koster noget, og derfor er det billigt at lege med
indstillingerne.

> Hvad med sådanne noget som fuji s5000 er det noget værd?

Det ser umidbart lidt begrænsende ud mht. iso (kun mulighed for
iso 200 og 400 ved fuld opløsning).

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 17-03-04 16:57

> [...]
>
> // Hans
> --
> Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne

Har du noget andet du så vil anbefalde??

/Kenneth

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-03-04 17:07

Kenneth Koustrup wrote:
> Har du noget andet du så vil anbefalde??

Ikke umidbart, da jeg ikke har kigget ret meget på andet end
spejlrefleks det sidste års tid ved jeg ikke noget om hvad der
spiller

Men kig fx. på http://dpreview.com, de har anmeldelser af næsten
alt.. jeg ville nok kigge på Minolta eller Canon.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 17-03-04 23:12

> Næh.. men det er det eneste digitale spejlrefleks til under 10.000kr.

Sådan noget ævl. Kig lige på prisen af Nikon D70 som jeg syntes efter selv
at have sammenblignet billeder er meget bedre end Canons

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-03-04 19:55

In article <4058cd27$0$521$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Simon Nielsen wrote:

> "Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> wrote in message

> Sådan noget ævl. Kig lige på prisen af Nikon D70 som jeg syntes efter selv
> at have sammenblignet billeder er meget bedre end Canons

Jeg synes ikke der er den store forskel. Der er dog den fordel ved
Canon at der er et større marked for bruge objektiver. Og objektiver
koster hurtigt mere end kameraet.

Fra : Mic Holm

Dato : 17-03-04 20:04

>Syntes der bliver skrevet så meget om dette kamera, er det toppen??

Hej Kenneth,

Ja - et 300D er et smadderfedt kamera. Det koster ca. 8000 i Tyskland, hvor
man sparer en tusse. Med et 300D får du et voksen kamera, som du sagtens kan
more dig med i 3-4 år. Når de andre svarer nej til, om det er toppen, svarer
de sådan fordi der findes bedre kameraer, og så er det jo ikke toppen.

Et 300D er et fantastisk kamera for den der er intresseret i at tage
billeder hvor han selv bestemmer, og hvor der er plads til at experimentere.
Samtidig er billedekvaliteten helt i top.

Problemet er, at man (eller ihvertfald alle os andre) efter kort tid får
lyst til at have en bedre flash. Lidt efter vil man gerne have et mere
lysstærkt objektiv, så man kan tage billeder i dårlig belysning. Så vil man
gerne have et objektiv som kan zoome meget tæt på, og så er ens taske
pludselig for lille. Lidt efter opdager man at de objektiver der koster
under 5000 ikke er *helt* skarpe, og så vil man gerne have de dyre
objektiver, og begynder at ønske sig Canons L serie af objektiver, som er de
helt fede. Når så de er i hus, vil man gerne have mere RAM, for så opdager
man at det er fedt at tage billeder i RAW, som giver bedre mulighed for at
manipulere billederne hjemme, og så kan der pludselig kun være 20 billeder
på ens 128MB ramkort, og så vil man gerne have noget studie-lys anlæg og
nogle bagtæpper til portræt foto, og så bliver man nødt til at flytte til en
lejlighed med højere til loftet, og så skal man forresten også have mere lys
og pludselig kommer der en ny model af kamera, som man *må* have - og så
videre.

Mange af os der hænger ud her er hooked, og vil hele tiden have flere bedre
objektiver, og mere udstyr, og det bør man advare om, når folk spørger om
300D.

Til at starte med, er 300D med 18-55mm objektivet et meget fedt kamera med
mulighed for at lege. Og så ved du også hvad du skal ønske dig i julegave
resten af dit liv.

Jeg siger Køb 300D nu, hvis du køber noget andet til 5000.- kommer du
sansyligvis til at sælge det for 2000 om et år, og så købe et brugt 300D for
6000.-

--Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-03-04 20:14

Rigtigt og derfor anbefaler jeg Kenneth at købe noget billigt først og måske
brugt, så han kan prøve interessen af. Jeg har selv været "igennem" en Canon
S10, G2, før jeg gik amok.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-03-04 20:36

En helt anden mulighed for at blive digital er at købe et filmkamera. Man
får dem smidt i nakken efterhånden.
F.eks. kan man et nyt Canon 3000N incl. objektiv 28-80mm for 175euro eller
ca. 1300kr. hos www.technikdirekt.de.
Hvis du så køber en brugt filmscanner eller et nyt f.eks. et Minolta Dimage
IV til 351euro, som kan scanne op til 3200dpi eller ca. 14 megapixel. så er
du godt kørende.
En sådan investering ville være 175+351+20 (forsendelse)=4095kr! Oveni dette
kunne du købe et brugt digicam til et par tusinde, som jeg foreslog
andetsteds.
Selvfølgelig ville det ikke være det samme dom et DSLR + lækre objektiver,
men en start. Der er også driftsudgifter til film og fremkaldelse. Jeg er
ikke helt klar over hvor langt det kan presses ned og om man kan fremkalde
uden print eller evt. selv fremkalde billigere.

Man kan finde brugte ting i den blå avis, men jeg må sige at der er en del,
der ikke har opdaget, hvor billigt man kan købe nyt!

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-03-04 20:40

Se iøvrigt min sammenligning mellem film og 300D her
http://www.pbase.com/hkruse/resolution_digital_vs_film

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 17-03-04 20:53

Det er jo det jeg hat spurgt om, canon eos 500 er da film kamera (analog som
jeg kalder det)

/Kenenth

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 17-03-04 21:12

Er det så også det bedste/billigste sted at bestille det??

Håber du evt. vil sende mig et direkte link til vare, da jeg ikke helt ved
hvilken pakke jeg skal vælge.

Jeg skal vel have mange opjekter, men samtidig vel også batterier til det?
Eller hvordan?

Hvad med film, skal jeg købe nogen af dem med?

Hjælp...... Og tusind tak til dem som har haft tålmodighed til at hjælpe
mig.

/Kenneth

Fra : Hans Kruse

Dato : 17-03-04 21:27

Måske virker denne link
http://www.technikdirekt.de/main/page.xp?pageid={44B4ACBF-8E46-4D96-89EF-51D0577C9B2F}&SESSIONID=N/D2ZRRQXXDVCB4SFPL&DS=2&TS=1709221467&history=set

Ellers click først her www.technikdirekt.de og click på Photo tab, derefter
på photo cameras under classical photo, derefter på SLR og så vil som det
første se den omtalte Canon. Som du vil se er der en del forskellige at
vælge imellem med forskellige medfølgende linser med forskellige
brændvidder.
Jeg vil tro den kommer med batterier, men ellers kan du ringe til deres call
center og spørge før køb.
Film kan selvfølgelig også købes der. Jeg har ikke set på om det kan betale
sig. Jeg skyder ikke normalt med film, men jeg overvejer at købe et filmhus
til mine linser, som en ekstra mulighed.

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 17-03-04 21:31

> [...]
> sig. Jeg skyder ikke normalt med film, men jeg overvejer at købe et
filmhus
> til mine linser, som en ekstra mulighed.

Jeg tænker mere på hvilken "pakke" der vil være mest optimal for en
nybegynder at købe??

/Kenneth

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 17-03-04 21:33

Og så lige en sidste ting.

Er der nogen der kan anbefalde en taske?

/Kenneth

Fra : den ægte fotograf

Dato : 18-03-04 00:41

> Og så lige en sidste ting.
>
> Er der nogen der kan anbefalde en taske?

Nå nu må det være min tur og blande mig, personligt vil jeg anbefale dig at
købe eet analog kamera, de kan efterhånden fås for billige penge, om du
køber et canon eos eller et nikon Af betyder ikke så meget.

I begge tilfælde kan du, så vidt jeg ved, genbruge dine objektiver på et
digitalkamera af samme mærke. På den måde lærer du at bruge de forskellige
ting som blænde og lukke. Som sammen med Iso på filmen er med til at danne
billedet.

Når du så føler dig hjemme i det, kan du investere i et digital spejlrefleks
kamera om et års tid eller så, så er de også faldet måske 2-3000 kr.

De penge du sparer, og det kan snilt blive flere 1000sinde kr. kan du så
bruge på film. Hvor du så vil få en masse gode billeder.

Et andet råd er så at melde dig ind i den lokale fotoklub som helt sikkert
kan hjælpe dig med alt muligt.

Med hensyn til taske, så køb en god solid en, ikke noget specielt mærke, jeg
gav 200 kr for min for mere end 10 år siden, og den holder fint endnu. Husk
du ikke har så meget udstyr i starten.

Vh

Per