Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Vejledning i at tage billeder med iESP
Fra : -Thomas H.-

Dato : 17-03-04 14:53

Jeg kunne godt tænke mig at vide, om der er nogen bestemt måde man skal
håndtere et kamera på, når man tager billeder med nævnte fokuserings
metode..

Hvad skulle fordelen være ved at tage billeder med den iESP i stedet for
SPOT ?
Kan der være nogle ulemper ? er der noget man skal være opmærksom på hvis
iESP benyttes ?

Håber nogle kan svare, eller give en forklaring på hvordan iESP fungere..

Med Venlig Hilsen
Thomas

Fra : Peter Schroeder

Dato : 17-03-04 15:35

"-Thomas H.-" skrev...
> Jeg kunne godt tænke mig at vide, om der er nogen bestemt måde man skal
> håndtere et kamera på, når man tager billeder med nævnte fokuserings
> metode..

Det er vist et begreb Olympus har opfundet?
http://www.molon.de/4040.html#iESP_spot
Skriver lidt om forskellen.
I store træk er iESP en mode, hvor kameraet bestemmer.
Og spot hvor du bestemmer.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Jørgen

Dato : 17-03-04 22:59

"-Thomas H.-" <condor-9@mail.xx> skrev i en meddelelse
> [...]
> iESP benyttes ?
>
> Håber nogle kan svare, eller give en forklaring på hvordan iESP fungere..

Hej Thomas
Ved SPOT er det midten af motivet som bestemmer focus og belysning.
Ved iESP er det et gennemsnit af hele motivet som bestemmer focus og
belysning.
Hvad der er bedst afhænger af motivet - prøv dig frem, der kan være meget
stor forskel fra det ene motiv til det andet.
Hilsen
Jørgen

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 18-03-04 11:12

"-Thomas H.-" <condor-9@mail.xx> wrote in news:40585823$0$170
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Håber nogle kan svare, eller give en forklaring på hvordan iESP fungere..

Jeg kan ikke hjælpe med iESP, men her er en forklaring af forskellige
lysmålingsmetoder:

http://www.vad1.com/photo/spotmeter.html
http://www.photozone.de/4Technique/metering.htm

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Peter Schroeder

Dato : 18-03-04 11:35

"Kenneth Darling Soerensen" skrev
> Jeg kan ikke hjælpe med iESP, men her er en forklaring af forskellige
> lysmålingsmetoder:

Det sjove ved iESP er jo faktisk at det er en
fokuseringsmetode og ikke en egentlig
lysmåling. Hvordan man så laver en
gennemsnitlig fokusering...?
Desværre har alle eksemplerne, på den
hjemmeside jeg linkede til, motivet i midten
af billedet, hvilket jo ikke gør forskellen særlig
åbenbar.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 18-03-04 13:40

"Peter Schroeder" <petersch@vip.cybercity.invalid> wrote in news:40597b3d$0
$490$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Det sjove ved iESP er jo faktisk at det er en
> fokuseringsmetode og ikke en egentlig
> lysmåling. Hvordan man så laver en
> gennemsnitlig fokusering...?

Arh, sorry Thomas! Tak for rettelsen Peter, jeg havde fuldstændig overset det
lille ord "fokus" i Thomas' mail..