Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Søges: 4000 DPI 35mm filmscanner i Kbh. om~
Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 17-03-04 13:56

Nogle gode venner har bedt om en stor forstørrelse af et billede jeg har taget
af dem. Desværre har jeg kun en 2700 DPI filmscanner og jeg ville til formålet
gerne have scannet billedet i 4000 DPI for at have det bedst mulige
udgangspunkt for forstørrelsen.

Hvis der er nogen i Kbh. området, der kan afse 20 minutter til at jeg kommer
forbi og får scannet dette ene negativ, ville jeg sætte stor pris på at blive
kontaktet..

På forhånd tak!

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Bo Bjerre

Dato : 17-03-04 14:51

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> wrote in message
> [...]
formålet
> gerne have scannet billedet i 4000 DPI for at have det bedst mulige

Hvorfor ikke indlevere negativet til en fotoforretning. Det er da det bedste
udgangspunkt, og kræver ikke meget arbejde fra din side

Hvis du scanner det i 2700dpi, får du ca 2500x3800 pixels, hvilket er mere
en de skrappeste og nyeste digital kameraer til prof brug. Hvis du har taget
det på en "almindelig" 200ASA negativfilm (?) er det kornene, der driller
dig i scanneren, og så er der ikke grund til at gå til 4000dpi

Bo //

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 18-03-04 10:17

"Bo Bjerre" <post@sideBORTKASTbanen.dk> wrote in

> Hvorfor ikke indlevere negativet til en fotoforretning. Det er da det
> bedste udgangspunkt, og kræver ikke meget arbejde fra din side

Jeg vil hellere ridse det med en neglefil end at indlevere det til en
fotoforretning - jeg stoler ikke på at de behandler det ordentligt.. Og som
jeg skrev, så skal det beskæres og konverteres til s/h - alt sammen ting jeg
gerne selv vil kontrollere..

> [...]
> har taget det på en "almindelig" 200ASA negativfilm (?) er det kornene,
> der driller dig i scanneren, og så er der ikke grund til at gå til

Det er taget på en Reala 100 film, som gerne skulle være rigeligt finkornet
til at en scanning ved 4000 DPI giver en bedre scanning end 2700 DPI.

Ellers tak for dine kommentarer!

Fra : Michael Bothager

Dato : 19-03-04 07:53

Kenneth Darling Soerensen wrote:
> [...]
> jeg skrev, så skal det beskæres og konverteres til s/h - alt sammen ting jeg

colorgruppen (www.cologruppen.dk) kan klare op til 8.000dpi, og de er
nok mere omhyggelig en den gennemsnitlige fotohandel.

<snip>

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 18-03-04 19:33

Hej

> [...]
> forbi og får scannet dette ene negativ, ville jeg sætte stor pris på at blive

Prøv at gå ind i et mindre bladhus, reklamehus, mindre avisredaktion
eller lignende mindre forretning som har med tryksager at gøre. De har
ofte en tromlescanner (tror jeg det hedder) som scanner op til 12.000
dpi (ægte). Da de ikke kan håndtere private, men ofte alligevel gerne
vil hjælpe, løser de nogle gange den slags opgaver ved at modtage et
mindre tilskud til kaffekassen.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Jens Olsen

Dato : 19-03-04 20:53

On Thu, 18 Mar 2004 19:32:52 +0100, Karsten Feddersen
<karsten@feddersen.dk> wrote:

> [...]
>dpi (ægte). Da de ikke kan håndtere private, men ofte alligevel gerne
>vil hjælpe, løser de nogle gange den slags opgaver ved at modtage et

Jeg skal advare mod at bruge tromlescanner, da der ofte bruges en
eller form for olie som negativet søbes ind i, for at få det til at
ligge helt tæt ind til tromlen.

Jens