SLutscenerene i Matador
Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 17-03-04 10:48

Hej

Min kæreste og jeg ynder hvert år at se serien Matador. Vi sidder altid og
gætter på hvordan hvert afsnit slutter. Men noget har vi lagt mærke til. Man
kan altid se lige før et afsnit slutter, da billedet så får lidt en anden
nuance og har lidt flere sorte streger. Vi tænkte så på hvorfor dette er
tilfældet, det virker som om de har filmet på en anden måde, er der en
filmteknisk grund til dette...nogen der ved det...og som har lagt mærke til
det samme.

Mvh. Brian

Fra : Jens Thomsen

Dato : 17-03-04 10:14

Brian, Rikke & Kristian wrote:

> [...]
> filmet på en anden måde, er der en filmteknisk grund til
> dette...nogen der ved det...og som har lagt mærke til det samme.

Det skyldes formodentligt, at serien opbevares på 16mm (som den også blev
skudt og redigeret i). Filmruller har det med at blive slidt i enderne.

--
Jens Thomsen | http://www.mifune.dk/

Fra : Steen Villumsen

Dato : 17-03-04 18:18

Brian, Rikke & Kristian <brauner@mail1.stofanet.dkREMOVETHIS> wrote:

> [...]
> filmteknisk grund til dette...nogen der ved det...og som har lagt mærke til

Jeg har lagt mærke til det samme! Det sker lige idet filmen begynder at
'fade' ud eller over i noget andet. Har ingen forklaring på det, men mon
ikke det er noget med hvordan man lavede en 'fade' på det tidspunkt
afsnittene blev skabt? Det må have været manuelt på et eller andet
plan...

--
Steen Villumsen
steen [at] teglvang [dot] dk

Fra : Jens Thomsen

Dato : 17-03-04 18:36

Steen Villumsen wrote:

> [...]
> men mon ikke det er noget med hvordan man lavede en 'fade' på det
> tidspunkt afsnittene blev skabt? Det må have været manuelt på et

Effekter som overtoning, nedblænding o.l. lavedes tidligere i en optisk
printer. Dvs. at man sammenkopierede to forskellige stykker film. Derfor vil
en overtoning altid være en generation lavere end den omgivende film og
kvaliteten dermed også ringere.

--
Jens Thomsen
"Television has brought murder back into the home - where it belongs"