menuknapper forsvinder i dreamweaver
Fra : Ehm Falk

Dato : 17-03-04 08:55

hejsa.

jeg prøver at lave en hjemmeside i dreamweaver.

som helhed er siden ok også når jeg tester siden. når jeg så
lægger siden op på www forsvinder mine menuknapper over i venstre
side og gør det derfor umuligt at navigere rundt på hjemmesiden.

jeg har brugt "insert flash button " i dreamweaver.

er der nogen som kan hjælpe mig.

hilsen den fortvivlede.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Tine Müller

Dato : 17-03-04 09:35

"Ehm Falk" <e_f_1999@yahoo.dk> skrev
> [...]
> side og gør det derfor umuligt at navigere rundt på hjemmesiden.
>
> jeg har brugt "insert flash button " i dreamweaver.

Har du et link?

--
/Tine

Fra : Ehm Falk

Dato : 19-03-04 11:36

Tine Müller wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Har du et link?
>
> --
> /Tine
>
> Hejsa. jeg undskylder den lange svartid men har ikke haft tid før
nu.

Jeg har lige lagt siden op på adressen igen så man kan se hvad jeg
mener. adressen er http://www.rpck.dk

Fra : Tine Müller

Dato : 19-03-04 12:39

"Ehm Falk" <e_f_1999@yahoo.dk> skrev

> Jeg har lige lagt siden op på adressen igen så man kan se hvad jeg
> mener. adressen er http://www.rpck.dk

Du har slet ikke uploaded nogen billeder, så det er lidt svært at se, hvad
dit problem er.

--
/Tine

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 19-03-04 16:48

"Tine Müller" <tinem@email.dk> skrev :

>Du har slet ikke uploaded nogen billeder, så det er lidt svært at se, hvad
>dit problem er.

De er muligvis uploaded, men stien i koden refererer til
harddisken.
--
Knud

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-03-04 20:31

Prøv at læse http://html-faq.dk/1016.asp!

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-03-04 21:39

Allan Vebel skrev:

> Prøv at læse http://html-faq.dk/1016.asp!

- som nok er lidt lettere at tilgå hvis man skriver:

   <http://html-faq.dk/1016.asp>!

(så bliver udråbstegnet ikke opfattet som en del af adressen)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-03-04 00:59

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev:

> - som nok er lidt lettere at tilgå hvis man skriver:
>
> <http://html-faq.dk/1016.asp>!
>
> (så bliver udråbstegnet ikke opfattet som en del af adressen)

Det har jeg aldrig haft problemer med. Hvorfor din nyhedslæser
tolker udråbstegnet som en del af adressen, ved jeg ikke, men
jeg har ikke indtryk af at det er et generelt problem.

Jeg anvender OE6 som så mange andre, og her opstår problemet
ikke. Jeg har da hørt at nogen vil have <> omkring web-adresser,
men har ikke sat mig ind i hvorfor.

Er der en standard for hvordan web-adresser skal skrives i dette
medie, eller SKAL man bare bruge <> for at please dem der bruger
noget alternativt?

Det er ikke fordi jeg ikke vil bruge <> omkring web-adresser, jeg vil
bare gerne vide om det er et generelt problem, eller om det kun er
hos dig det opstår?

Den kvikke læser kan sikkert også finde ud af at fjerne udråbstegnet
fra adresselinien, hvis siden er død - det er jo budskabet i linket der
er det væsentlige - det må vi ikke glemme.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-03-04 23:37

Allan Vebel skrev:

> Det har jeg aldrig haft problemer med. Hvorfor din nyhedslæser
> tolker udråbstegnet som en del af adressen, ved jeg ikke, men
> jeg har ikke indtryk af at det er et generelt problem.

Muligvis ikke - jeg har ikke prøvet i andre programmer.

> Jeg anvender OE6 som så mange andre, og her opstår problemet
> ikke. Jeg har da hørt at nogen vil have <> omkring
> web-adresser, men har ikke sat mig ind i hvorfor.

Det er i mine øjne ret simpelt. I modsætning til html - hvor et
link markeres entydigt med a-elementet - er der som udgangspunkt
ingen markering af links i usenet/mail-sammenhæng. Det betyder at
programmet er nødt til at gætte på hvor linket begynder og slutter.
Ofte er det ret enkelt - fordi der normalt er mellemrum både før og
efter en URI - men hvor en URI står umiddelbart før et sætningstegn
eller fx er sat i genitiv, er det ikke entydigt hvor adressen
slutter.

> Er der en standard for hvordan web-adresser skal skrives i
> dette medie,

Ja - <http://www.faqs.org/rfcs/rfc2396.html>. Det er vist "kun"
anbefalinger, men rådene er gode nok.

Jesper Harder har skrevet om det for nogle år siden i sproggruppen:
<http://shor.ter.dk/947874602>.
Hele tråden kan findes på kortlinket - der er flere andre indlæg
der er værd at læse.

> eller SKAL man bare bruge <> for at please dem der bruger noget
> alternativt?

Hm - skal man skrive html-kode til andet end IE

> Det er ikke fordi jeg ikke vil bruge <> omkring web-adresser,
> jeg vil bare gerne vide om det er et generelt problem, eller
> om det kun er hos dig det opstår?

Jeg tror ikke der er nogen problemer i nogen programmer hvis der
bare er mellemrum før og efter en adresse. Men du kan ikke regne
med at en adresse der er skrevet sammen med et sætningstegn eller
andet (fx 's) vil blive afkodet korrekt.

OE (og sikkert også andre programmer) vil formentlig gætte korrekt
i de fleste tilfælde - men prøv at se hvordan den håndterer linket
til en side, http://gyros.dk/usenet/punktum, jeg netop har lavet.

Hvis den ikke virker, så se om det hjælper hvis man skriver den
således: <http://gyros.dk/usenet/punktum,>. (Jeg har ikke afprøvet
adressen på nogle programmer endnu).

> Den kvikke læser kan sikkert også finde ud af at fjerne
> udråbstegnet fra adresselinien, hvis siden er død

Bestemt - men det tager ekstra tid. Det er selvfølgelig ikke noget
stort problem, men når det er så enkelt at slippe af med, synes jeg
ikke der er nogen grund til at lade være.

Det er samme problem med knækkede links - man kan nemt samle det så
det kan bruges, men det er alligevel noget mere besværligt end at
kunne klikke direkte. Derfor forsøger jeg altid at lade links være
direkte klikbare - uden at jeg af den grund brokker mig voldsomt
når andre ikke gør det.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-03-04 00:19

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev:

> Hm - skal man skrive html-kode til andet end IE

Jeg forstår godt hvor du vil hen - jeg vil tænke på det fremover.

> Det er samme problem med knækkede links

Her har jeg sat bredden til 600, så det skulle ikke være noget
problem fra min side mere, medmindre det afsendte link er mere
end 600 karakterer, naturligvis.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-03-04 00:24

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Hvis den ikke virker, så se om det hjælper hvis man skriver
> den således: <http://gyros.dk/usenet/punktum,>. (Jeg har ikke
> afprøvet adressen på nogle programmer endnu).

Hm - hverken OE eller Xnews kan afkode adressen korrekt - selv om
der bruges klammer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-03-04 00:23

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev:

> Hm - hverken OE eller Xnews kan afkode adressen korrekt - selv om
> der bruges klammer.

Jamen, skal vi så glemme det hele?

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-03-04 10:54

Allan Vebel skrev:

> Jamen, skal vi så glemme det hele?

Det mener jeg ikke. Jeg blev faktisk snydt for nylig fordi et link
var skrevet således:www.enadresse.dk/katalog/filog fordi der
hverken var mellemrum før eller efter webadressen ("og" er ikke en
del af adressen). Jeg mener ikke at man nødvendigvis skal gå med
livrem og seler - og dermed altid benytte <>-indramning - men jeg
synes det er en god ide at sørge for at weblinks er umiddelbart
tilgængelige for så mange som muligt.

Det vil i praksis sige enten mellemrum (whitespace) på begge sider
af linket eller også indramning med klammer. Det vil også sige at
en adresse der ikke indledes med heksa-v (www), bør angives med
protokol (http://dr.dk - ikke bare dr.dk) - og endelig bør links om
muligt ikke ombrydes.
--
Jens Gyldenkærne Clausen