MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Charmap og Unicode.
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-03-04 01:37

Hej,

Hvis man i WinXP går ned i Start > Kør og starter charmap, hvor
man f.eks. vælger fonten Arial, så er der mange specielle tegn
at vælge imellem.
Når man klikker på nogle af dem, står tastaturgenvejen nede i
højre hjørne af charmap. Tegnet ¶ har genvejen ALT + 0182 f.eks.

På nogle af tegnene, står der ingen tastaturgenvej nederst til
højre. I stedet står f.eks. U+2640 nederst i venstre hjørne af
charmap. Hvordan får man sådan et tegn over i et andet program
når det tilsyneladende ikke fungerer at klippe/klistre det over?

I hjælpefilen til charmap står der:

| If you know the Unicode equivalent of the character you want
| to insert, you can also insert a special character directly
| into a document without using Character Map. To do so, open
| the document and position the insertion point where you want
| the special character to appear. Then, with NUM LOCK on, hold
| down the ALT key while using the number pad keys to type the
| Unicode character value.

Hvad mener de præcist med det? At jeg skal trykke Alt-tasten ned
og skrive 2640 på det numeriske tastatur, eller hvad?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Christian Knudsen

Dato : 17-03-04 05:41

Det er lige det de mener
Alt Gr er ikke Alt forresten, hvis du har forsøgt det og fejlet

--
Mvh.
Christian Schultz Knudsen

Fra : Jens Jensen

Dato : 17-03-04 09:11

Personligt ville jeg nok prøve, og se hvad der sker ...

Fra : Michael Lund Sørens~

Dato : 17-03-04 10:07

Thomas G. Madsen skrev :

> Når man klikker på nogle af dem, står tastaturgenvejen nede i
> højre hjørne af charmap. Tegnet ¶ har genvejen ALT + 0182 f.eks.

Virker fint

> Hvad mener de præcist med det? At jeg skal trykke Alt-tasten ned
> og skrive 2640 på det numeriske tastatur, eller hvad?

Giver et P ... det var vist ikke ønsket.
Næe de fire tegn efter U+ er jo i hexadecimalt

Valgte lige ÃŽ og den havde koden U+00CE hvilket jeg fik til U+3086 og det
gav et node-tegn
♫

Jeg tvivler på at du kan bruge unicode nummeret til ret meget. Der skal nok
være programmer der accepterer det, men hvilke ?
Charmap! I tegnsæt vælger du Unicode og så er der et felt Gå til Unicode.
Alt-U hopper til feltet og skriver du et tal hopper cursoren til det
tilsvarende bogstav.
Men se nu passer det ikke med ovenstående U+3086 er ikke længere
nodetegnet... Her er jeg vist kommet over i noget Arabisk (Al-kvaje-dig
Keyboard)

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd/index.asp

- hvor meget porto skal der på en brevdue ?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-03-04 10:58

Michael Lund Sørensen skrev:

> Virker fint

Ja, det burde virke, men det er også mere specialtegnene jeg
er interesseret i. Altså dem, hvor der ikke står noget nede i
højre hjørne af charmap.

> Giver et P ... det var vist ikke ønsket.

Ifølge charmap burde det give hun-tegnet, som bliver til et
spørgsmålstegn, hvis jeg blot klippe/klistrer fra charmap.

> Jeg tvivler på at du kan bruge unicode nummeret til ret meget.
> Der skal nok være programmer der accepterer det, men hvilke ?

En eller anden har engang fortalt mig, at Adobe CS-pakken
understøtter Unicode, men jeg kan ikke få det til at virke.
Charmap viser mig f.eks. at Helvetica indeholder hun-tegnet,
men jeg kan ikke se det tegn i andre programmer end i charmap.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-04 12:36

> Ifølge charmap burde det give hun-tegnet, som bliver til et
> spørgsmålstegn, hvis jeg blot klippe/klistrer fra charmap.

Du kan sagtent copy/paste fra Charmap!
Du skal dog huske at formatere dit dokument
med den font type du kopiere fra i Charmap.
Altså hvis du kopier fra Arial fonten, husk at formatere
karakteren med Arial i dit dokument.
Håber det hjælper!

vh
PBJ

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-04 13:21

Iøvrigt til dem der bruger MS Word XP:

Indskriv Unicode nr. og derefter Alt. X.
(F.eks. 2640 Alt. X giver Female sign i Arial font).
Husk at bruge den rigtige font i Word
dokumentet!

vh
PBJ

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-03-04 10:58

Christian Knudsen skrev:

> Det er lige det de mener

Hmm...

> Alt Gr er ikke Alt forresten, hvis du har forsøgt det og
> fejlet

Jeg har prøvet med begge, men af en eller anden grund, kan jeg
ikke lave specialtegn med hverken Alt eller Alt Gr på dette
tastatur. Spørg mig ikke hvorfor. Se evt.:
http://groups.google.com/groups?as_umsgid=Xns9445AEB061B02.thomas@madsen.tdcadsl.dk

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-03-04 13:13

P. B. Jensen skrev:

> Du kan sagtent copy/paste fra Charmap!
> Du skal dog huske at formatere dit dokument
> med den font type du kopiere fra i Charmap.

Hvis jeg markerer f.eks. hun-tegnet i Helvetica i charmap og kopierer
det, hvorefter jeg skifter til f.eks. Adobe Illustrator, hvor fonten
også er stillet til Helvetica, så får jeg et spørgsmålstegn, når jeg
trykker Ctrl + V. Hvis jeg vælger f.eks. Arial, kan jeg dog godt få
hun-tegnet med over i f.eks. Notepad fra charmap, men det fungerer
ikke med en font som f.eks. Helvetica. Det har muligvis noget med det
Bjørn skriver her: <news:Y8W5c.118385$jf4.6733518@news000.worldonline.dk>
Hvis det er tilfældet, så undrer det mig bare at charmap viser mig,
at hun-tegnet findes i Helvetica.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-04 13:59

> [...]
> Bjørn skriver her: <news:Y8W5c.118385$jf4.6733518@news000.worldonline.dk>
> Hvis det er tilfældet, så undrer det mig bare at charmap viser mig,

Jeg har samme problem som dig.
Kan ikke få det til at virke med Helvetica i Illustrator.
Har det noget at gøre med at Illustrator kun kan bruge
256 karakterer fra de gamle PS fonte.
Når Glyphs er åben i min Illustrator CS er der
kun ca. 220 karakterer til rådighed i Helvetica (PS font).
Virker OK med Arial (det er en OpenType font hos mig).

vh
PBJ

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-03-04 14:20

P. B. Jensen skrev:

> Jeg har samme problem som dig.

Ok. Så er jeg da trods alt mere rolig. :)

> Kan ikke få det til at virke med Helvetica i Illustrator.

Heller ikke her i hverken Illustrator CS, InDesign CS eller
Photoshop CS.

> Har det noget at gøre med at Illustrator kun kan bruge
> 256 karakterer fra de gamle PS fonte.

Det er muligt. I det mindste i teorien, burde Type 1 eller
TrueType-fonte vel egentlig heller ikke kunne indeholde mere
end 256 tegn. Det undrer mig så bare hvorfor charmap mener,
at der er langt mere end 256 tegn i Helvetica.

> Når Glyphs er åben i min Illustrator CS er der
> kun ca. 220 karakterer til rådighed i Helvetica (PS font).

Det samme her.

> Virker OK med Arial (det er en OpenType font hos mig).

Arial er også en OpenType her og hvis jeg vælger den i mine
Adobe-programmer, kan jeg godt lave han- og hun-tegnet f.eks.
og jeg kan endda kopiere det fra charmap og indsætte det i
Illustrator, hvis Illustrator også er stillet til Arial eller
en anden font, som også har tegnet (Lucida Console f.eks.)

--
Hilsen
Madsen