DR2 om skimmelsvampe-*FARE*
Fra : Bo Warming

Dato : 17-03-04 00:42

Var det god folkeoplysning eller hysteri om giftfarer?
Hvor sagligt velbegrundede virkede advarslerne?
Bakterier har glæde af at genere mennesket med sygdom - men svampe har vel
kun fordel ved at de ikke bliver spist af konkurrenter, dvs mikrober, så mon
virkelig vi er så sårbare for disse toxiner?
Der er bygningsbevilgiger i at hævde at svamp i børneinstitution er
helbredsproblem - men er det?
Børn bliver allergiske mod meget, men de æder jo ikke af sort vægbelægning,
hvor manglende ventilation har skabt ulækker skimmel-mørkfarvning
Hvis negres jordnødder har været lagret dumt, så de smager muggent, så
kasserer de dem, hvis ikke de er på sultegrænsen.
At vi skal kassere fordi et hjørne har dårlig smag - hysteri? - spyt ud hvad
smager forkert. Måske man bliver stærkere - at hygiejne skaber allergi er
Seruminstitutt4et meget hooked på nu.

DET MAN IKKE DØR AF, bliver man ofte STÆRKERE AF
------------------
DR-DATA

> [...]
> Andre lægemidler, som stammer fra skimmelsvampenes naturstoffer er:
> cyclosporin, der bruges til at forhindre kroppen i at frastøde
> transplanterede organer,
> asperlicin, der anvendes ved neurologiske sygdomme,
> compactin, der allerede bruges som kolesterolsænkende medicin
>

> Gift
>
> VidenOm: kan mug ses SKAL maden smides ud. På ost og brød er det dog nok
at
> skære pletten væk
>
> Vin, kaffebønner og tørrede bælgfrugter skal også kontrolleres grundigt.
Her
> kan nemlig vokse en lille skimmel, der hedder Aspergillius Carbonarius.
Den
> [...]
> Aflatoksin kommer fra svampen Aspergillus flavus. Den vokser rigtig godt
ved
> fugtige 25 grader, så tropiske fødevarer som tørrede figner, jordnødder,
> pistacienødder og især paranødder er altid under mistanke for at indeholde
> aflatoksin.. Fluorescerer aflatoksin under ultraviolet lys.
>
> En ekspert svarer på spørgsmål omkring svampe fra i morgen og en uge frem
> på:
> http://www.dr.dk/Videnskab/viden_om/Debat/eksperterne.htmSvampenes
hitliste

> En slags hitliste over de farligste kendte svampe:

Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N
Tel: 3586 1000, fax: 3586 1001
http://www.glistrup.com

Fra : Bo Warming

Dato : 17-03-04 02:57

advarsels-signalstof
Disse data fra DRs ny kampagne er sande - men er de særlig væsentlige?

Det giver sund skepsis overfor overdrielser om fare fra svampe, at se på
mikrober som små snyltere, der har en rolle i stil med rovdyr -
makro-parasitter.

Mennesket har engang været hårdest ramt af ulve og løver, der ved angreb på
en flok mennesker opførte sig som imod hjorte - især de egosvage og syge var
nemme at få fat i, og blev derfor udluget til gavn for evolutionær
forbedring af menneskets DNA.

Den tilsvarende konstante krig mellem mennesker og patogene bakterier, er
også en konflikt hvor parterne fornyer forsvar og angrebs teknikkerne, og
der sker vedvarende justering.

Da mennesket med industrialismen blev godt ernæret, gled de store
bakterielle infektions-epidemier i baggrunden (vaccination og hygiejne fik
æren, men immunologi og psyke var nok vigtigere)

Så blev den store fjende virus, hvor der også er fremskridt, men overfor
kræft og kredsløbssygdomme er vi temmelig magtesløse.

I Ugeskrift for Læger er det ofte blevet indrømmet, at forskerne drømmer om
en ny triumf som den, der opnåedes/oplevedes samtidig med mikroskopiens
indførsel - find sygdomsårsagen og ram den. De store mikrobejægeres tid,
Pasteur og Kock, drømmer man sig tilbage til.

For at opnå nogle sejre, gør man skimmelsvampe og anden "forurening" til en
ny skurk, for her kan man GØRE NOGET, og mennesket er et hyperaktivt og
rastløst dyr der elsker at føle at dets aktiviteter er meningsfulde.

Det er ikke sikkert at der opnås sygdomsforebyggelse ved indsatsen mod
svampe (der nok især skaber små og sjældne sygdomsskader), ligesom
miljøindsatsen og hospitalsindsatsen imod cancerogener hhv. kræft måske er
temmelig nyttesløs, (for det er ofte en naturlig ældning vi er oppe imod.).

Der har aldrig været den konkurrence og krig mellem menneske og svamp, som
der har været mellem vor dyreart og makro- og mikro-parasitterne. Måske kun
forsvindende få sultne tabere er døet af svampes cancerogener, og hvor
bakterier og virus konstant omstiller sig og bliver farlige på en ny måde
imod mennesket, lever svampe deres eget liv og har næppe ændret DNA i takt
med vor evolution - kun i takt med evolutionen hos deres hovedfjender, som
er konkurerende mikrober.
(Jeg gider ihvertfald ikke skrabe mug af mad, hvis jeg har travlt., og hvor
sjusk med bakteriehygiejne kan give diarre, er det nok ukendt, at man mærker
problemer ved at der var usynlige svampehyfer i rugbrød, så mon ikke faren
er overdrevet.)

Fra : Bo Warming

Dato : 18-03-04 16:16

"Stampe" <ask@ask-service.dk.spam> wrote in message
> Det ret fornøjlig at du besvarer dine egne indlæg

Kald du det bare komisk og ynkeligt - men jeg TILFØJER ting jeg glemte og
som er relevant - jeg svarer ikke - og ikke kun af hensyn til dk.videnskab,
også af hensyn til andre jeg sendte det samme til.
Er her så overfyldt, at det er kritisabelt at fylde så meget, som jeg gør?
Overdøver jeg? Skygger jeg? Blærer jeg mig? Hvad problem kan tænkes?
Kun de der fandt nr 1 interessant åbner nr 2, vil jeg tro.

Bør man have *situationsfornemmelse* og være normal?

Herom skrev jeg i anden sammenhæng følgende:

---------------------

I vikingetiden boede danskere i småklynger UDEN LÅS PÅ DØRENE.

Saxo hævder, at man kunne lægge en guldring på alfarvej, og den ville ikke
blive stjålet. Blev noget stjålet var opklaring og hængning 100%
sikker(Frode Fredegod -vandrehistorien). Derfor var harmonien så total som i
Jugoslavien under Tito.

Når Christiania bryster sig af gode erfaringer med "kollektiv brugsret" og
consensus-afgørelser, skyldes det narko-mafiaer og vikinge-tradition: magt
er ret. Så er det nemt at holde smuk facade . Ingen tør stemme imod hvad grå
eminencers stille magt kræver, og som de ydmyge intuitivt opfatter. Straf
for at træde ved siden af er brutal = udstødelse eller det der er værre.
Folk er gjort narkotisk afhængige af at være accepteret i logen, så det er
afskrækkende straf der - kombineret med opklarings-% = 100% - virker og
ligner harmoni.

Der findes mange familier og slægter i Danmark, der har samme smagsdiktatur,
og hvis nogen ikke har fodslag, så udstødes. De milde ledere siger bagefter,
at den udstødte "viste manglende situationsfornemmelse og var selv ude om
sig".