Hjælp ASUS lyder som en brandbil
Fra : Hans H. Pedersen

Dato : 16-03-04 23:44

Jeg stod lige og skulle starte et ASUS A7V133 op med en 800 MHz Athlon CPU,
og det startede som det skulle med det befriende bip fra speakeren. Jeg
hoppede ind i BIOS og ud igen. Da den så restartede var den død, undtagen at
speakeren nu lyder nærmest som en gammeldags brandbil med en vekslen mellem
2 frekvenser.
I manualen er der en beskrivelse af de forskellige "fejllyde" men der er
ingen forklaring til, når den lyder som en brandbil.

Er der nogen der har en ide !!!!!

Hilsen
Hans H.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 17-03-04 08:07

On Tue, 16 Mar 2004 23:44:07 +0100, Hans H. Pedersen <hhkp@mail.tele.dk>
wrote:

> [...]
> I manualen er der en beskrivelse af de forskellige "fejllyde" men der er
> ingen forklaring til, når den lyder som en brandbil.

Hej

Det er sikkert en alarm om overophedning af cpuen. Prøv at tjeke at
køleren er sat ordenligt på.

--
/Thomas Hansen - Valby

"Jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive!"

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-04 08:31

Hans H. Pedersen wrote:
> Jeg stod lige og skulle starte et ASUS A7V133 op med en 800 MHz Athlon CPU,
> og det startede som det skulle med det befriende bip fra speakeren. Jeg
> hoppede ind i BIOS og ud igen.

Ændrede du nogen indstillinger?

> [...]
> I manualen er der en beskrivelse af de forskellige "fejllyde" men der er
> ingen forklaring til, når den lyder som en brandbil.

Brug Reset_CMOS-jumperen.

Hvis det ikke hjælper, så check kondensatorerne.
Hvis nogle af dem buler ud i toppen, er de defekte.
Det kan være, at en af dem har besluttet sig for at lege "kortslutning"
lige da du genstartede.

Kondensatorerne på bundkort fra den årgang har desværre tendens til at
dø (i løbet af nogle få måneder eller år) på den måde.

Fra : Hans H. Pedersen

Dato : 17-03-04 09:00

"Jens C. Hansen [Odense]" <"[usenet]±[greylion]=[dk]"> skrev i en meddelelse
CPU,

> Ændrede du nogen indstillinger?

Ja jeg ændrede ved indstillingerne for harddisken
og (nærmest for sjov) satte jeg CPU Clock Multipler til 133, det mente jeg,
at jeg trygt kunne gøre, idet den jo var i jumperfree mode, og at jeg bare
kunne genstarte den hvis den crashede. Den ville jo så bare starte op i Safe
mode.--------- Det var jo så bare det at det gjorde den IKKE.

> Brug Reset_CMOS-jumperen.

Jeg har Cleared CMOS'en
Jeg har ladet den ligge i nat uden batteri

> [...]
>
> Kondensatorerne på bundkort fra den årgang har desværre tendens til at
> dø (i løbet af nogle få måneder eller år) på den måde.

Der er ikke umiddelbart noget at se på nogen af dem

Jeg har prøvet med en 1000 MHz CPU (samme resultat)
Køleren er en kæmpe Termal Take, og jeg har også prøvet med en anden (samme
resultat)

Fra : Aksel

Dato : 21-03-04 22:37

"Hans H. Pedersen" <hhkp@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> I manualen er der en beskrivelse af de forskellige "fejllyde" men der er
> ingen forklaring til, når den lyder som en brandbil.

Det er en kendt fejl, skal egentlig advare om stoppet CPU fan, hvis din fan
ikke giver korrekt omdrejningssignal eller ikke har tilbagemelding kan det
være grunden.

Man kan disable denne warning et eller andet sted i BIOS, jeg kan desværre
ikke fortælle dig det mere præsist da jeg ikke længere har en PC med dette
bundkort.

Hilsen Aksel