Kvælstof
Fra : Henry Vest

Dato : 16-03-04 20:52

Hvorfor kalder vi på dansk det 7. grundstof for "kvælstof"?

--
Henry Vest

Fra : Peter Makholm

Dato : 16-03-04 21:12

Henry Vest <henry_vest@get2net.dk> writes:

> Hvorfor kalder vi på dansk det 7. grundstof for "kvælstof"?

Fordi de kvæler ild.

--
Peter Makholm | Sit back and watch the messages. This is actually
peter@makholm.net | more important than one might think as there is a

Fra : Peter Loumann

Dato : 16-03-04 23:49

Peter Makholm <peter@makholm.net> skrev:

>Fordi de kvæler ild.

Og vi har nok ikke selv fundet på ordet, men snuppet det fra tysk
"Stickstoff".

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Bo Warming

Dato : 17-03-04 00:15

"Peter Loumann" <me@privacy.net> wrote in message

> Og vi har nok ikke selv fundet på ordet, men snuppet det fra tysk
> "Stickstoff".

Men brint og ilt er lorteord fra Rasmus Rasks kreative hjerne.(kortheden er
i top, men hvor er logikken - brændegrundstof=H og ildgrundstof=O - hvorfor
ikke omvendt. Han var uintelligent, selvom han blærede sig med at kunne 55
sprog)

HC Ørsted renfremstillede det af andre nyopdagede metal , Aluminium, og
lavede en hjelm til kongen af det - pansrmæssigt ubrugelige - bløde
aluminumsmetal.
Det var vist FREDERIK d. 7 , der ved parader fjollede rundt i en sådan lidet
skinnende , mat Al2O3 overflade kraniebeskyttelse
Havde embedsmændende haft held til at få dobbelt skattetryk, tror jeg at
nogen af dem havde gjort sig interessante ved at navngive grundstoffet
FREDERIKSMETAL, så skolebørnene også vedr dette stof skulle lære både dansk
og international nomenklatur
Lad os bruge Esperanto som fyrtårn - ganske få internationale ord.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-03-04 06:40

Peter Loumann skrev:

>Og vi har nok ikke selv fundet på ordet, men snuppet det fra tysk
>"Stickstoff".

Det forstår jeg ikke. Betyder "sticken" også "kvæle"? Og selv om
det gør, hvorfor hedder det så ikke "stikstof" på dansk hvis det
er snuppet fra tysk?

--
Bertel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-03-04 08:18

Bertel Lund Hansen skrev:
> Det forstår jeg ikke. Betyder "sticken" også "kvæle"? Og selv om
> det gør, hvorfor hedder det så ikke "stikstof" på dansk hvis det
> er snuppet fra tysk?

Kvæles hedder "ersticken" på tysk.

P.s.: Godt man ikke skal deltage ved kemi-uheld. Det er jo
et sprogligt kaos. Se bare hvor mange måder man staver
klor på. Og på svensk hedder nitrogen "kväve", og oxygen
"syre" eller "syrgas", hydrogen heder "väte" o.s.v. ...

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Rømer

Dato : 17-03-04 08:29

> [...]
> klor på. Og på svensk hedder nitrogen "kväve", og oxygen
> "syre" eller "syrgas", hydrogen heder "väte" o.s.v. ...

Jeg er helt enig i, at sprogforbistring kan skabe kaos ved kemiuheld.
Meeen...på svensk hedder nitrogen altså nitrogen, og oxygen hedder oxygen og
hydrogen hedder hydrogen.
Derimod har du da ret i, at kvælstof, ilt og brint hedder kväve, syrgas och
väte...
Hvis man altså ønsker at kopulere tovingede insekter..

Fra : Peter Loumann

Dato : 17-03-04 12:40

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev:

>Det forstår jeg ikke. Betyder "sticken" også "kvæle"?

Ja, eller betød. Nu er den tidl. transitive form 'ersticken'
enerådende, men stick(en) er også bevaret i Stickhusten: kighoste.

>Og selv om det gør, hvorfor hedder det så ikke "stikstof" på dansk hvis det
>er snuppet fra tysk?

Fordi det er et oversættelseslån.

Politikens Nudansk Ordbog med etymologi, 2. udg., har:

kvæl+stof <- efter tysk Stickstoff (<- sticken 'kvæle'); navnet
skyldes stoffets evne til at slukke ild

Jeg har læst samme forklaring andre steder, men husker dem ikke lige
nu. Var H.C. Ørsted ikke involveret i en del af den slags navngivning?

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 17-03-04 12:42

Peter Loumann wrote:

> Jeg har læst samme forklaring andre steder, men husker dem ikke lige
> nu. Var H.C. Ørsted ikke involveret i en del af den slags navngivning?

Det var i al fald hvad jeg lærte i folkeskolen.

--
Kristian Damm Jensen damm (at) ofir (dot) dk
If you pray hard enough you can make water run uphill. How hard? Why

Fra : Bo Warming

Dato : 17-03-04 00:05

> Fordi de kvæler ild.

Og fordi enevoldskongens embedsmænd håbede at mindske faren for gentagelse
af Den Franske Revolution i Danmark, ved at gejle op til nationalisme, og
derfor satte man HC Ørsted og Rasmus Rask på at skabe ikke-internationale
ord - lidt ala nynorsk-galskaben, hvor de staver "stasjon"

Havde det fri marked rådet, og skattetrykket været mindre, så havde vi brugt
ordene "nitrogen" og "oxygen" og "hydrogen"
Men der var ansat for mange eksperter, overalt. Og de skaber lort og lort og
lort, for at gøre sig interessante.
Svenskerne ævler om "surstof" for ilt, tyskerne om "Wasserstof" for brint.
Man hægede om national særpræg for at gejle op til småt-er-godt selvglæde og
man forsinkede EU-markedsfriheden og skabte WW1+2, fordi man ikke angreb
adelsprivilegierne med lykkeskabende markedsfrihed, som langt bedre
forebyggede voldelige revolutioner. Idag æder vi os tykke og fede - fordi
kapitalismen har gjort os rige - og ikkevoldelige. Fint - også om ulykke og
sygdom gælder at selvgjort er velgjort.
Næste generation lærer at undgå en vom som min - hvis jeg da får problemer
af den. Måske de kopierer min madglæde, hvis jeg ikke får problemer af
overvægten.Mindre ekspertvælde, jatak.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 17-03-04 15:01

Henry Vest wrote:

> Hvorfor kalder vi på dansk det 7. grundstof for "kvælstof"?

Fordi det er den komponent af luften der er tilbage når nogen eller
noget er blevet kvalt i en indespærret luftmængde. Den komponent af
luften hvori intet dyr kan leve, og intet stof brænde.

Man kan fx sætte nogle mus ind i en tætsluttende klokke. Når de er
kvalt, er der kvælstof tilbage. I stedet for mus kan man, mindre
barbarisk, bruge et stearinlys (det »kvæles« også).

Men, kunne man indvende, når oxygenet er opbrugt, er der jo ikke rent
nitrogen tilbage, men en blanding af nitrogen og carbondioxid.

Den Store Danske Encycklopædi skriver (artiklen nitrogen) at Daniel
Rutherford fik den idé at afbrænde fosfor i stedet for at kvæle mus
i beholderen. Det smarte herved er (set med moderne briller) at det
fremkomne oxid ikke er en gas, men et fast stof. Derfor er der efter
afbrænding af fosfor næsten rent »kvælstof« tilbage i gasfasen i be-
holderen.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)