Hvor er min DTS lyd ???
Fra : Morten Wulff Nielsen

Dato : 16-03-04 17:33

Jeg har lige købt T2 Ultimate DVD Edition. På æsken (Både foran og bagpå)
reklameres der med DTS 5.1 lyd.
MEN... Den findes ikke (DTS lyden) ikke på nogen af de 3 skiver. Jeg har
prøvet at kigge i menuerne på alle skiver, og jeg har prøvet via, "Audio"
knappen på min DVD-Remote, men lige meget hjælper det.
Hvad fanden sker der...?
Er der nogen derude der ved noget som jeg ikke gør ?

MVH

Morten

Fra : Jens Thomsen

Dato : 16-03-04 21:29

Morten Wulff Nielsen wrote:

> Er der nogen derude der ved noget som jeg ikke gør ?

Ja. Hvis der er tale om den danske dvd fra On Air Video, så er det desværre
fordi, at On Air har lavet ged i den. Her er en anmeldelse, der kommer ind
på problemet:
http://www.danskhjemmebioforum.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=5323&highlight=t2

--
Jens Thomsen | http://www.mifune.dk/
http://www.dvdprofiler.com/mycollection.asp?alias=thomsen

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 16-03-04 21:54

Jens Thomsen's utterance expressed in

> Ja. Hvis der er tale om den danske dvd fra On Air Video, så er det
> desværre fordi, at On Air har lavet ged i den.

Jeg har adskillige gange smidt on-air produktioner tilbage
i hovedet på TP-musik og hvor jeg ellers er kommet til at
købe deres skrammel. Hvordan et selskab kan få sig til at
udgive dvd'er med fejlagtige oplysninger gang på gang er
mig en gåde - med mindre det er med vilje for at score kassen.

2.35 -> nej den er P/S
5.1 -> nej der er Dolby 2.0
orig. lydspor -> nej den er dubbet!

etc. etc.

hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | lgj[at]jyde[dot]dk |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : J

Dato : 16-03-04 22:22

"Lars Gjerløw Jørgensen" <lgjPURGE@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "there's an infinite number of monkeys outside who want to
> talk to us about this script for Hamlet they've worked out."

Når revolutionen kommer bliver OnAir jævnet med jorden og alle deres ansatte
gennet sammen som kvæg og mejet ned med tunge våben.
Jeg så forleden deres udgave af "1492, Conquest of Paradise" averteret til
40 kroner i to-kanals stereo og pan & scan!!! Filmen fik så vidt jeg husker
Oscars for både lyd og fotografering.
De har også en udgave af "Dune" i samme groteske udstyr. Magen til
svinestreg skal man eddermukkeme lede længe efter!

Jeg ville personligt hellere æde en stor skål levende igler og bløde ihjel
indefra, end give de røvbananer mine penge!

Jonas

Fra : David Rasmussen

Dato : 16-03-04 22:30

J wrote:

> [...]
> 40 kroner i to-kanals stereo og pan & scan!!! Filmen fik så vidt jeg husker

Stereo! Ha! In your dreams... Den udgave er i mono...

Det kan sikkert arrangeres :)

/David

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 17-03-04 10:32

J's utterance expressed in news:c37r5l$5nc$1@news.cybercity.dk:

> Jeg ville personligt hellere æde en stor skål levende igler og bløde
> ihjel indefra, end give de røvbananer mine penge!

LOL

Tror jeg nøjes med at bagtale dem til alle jeg kender og
anbefale at man ikke støtter deres møgbiks. Desværre har
de så også lavet nogle udgivelser jeg ønskede mig - det
er lidt ærgerligt.

Fra : Jim Andersen

Dato : 17-03-04 14:27

J wrote:
> "1492, Conquest of Paradise"
> De har også en udgave af "Dune" i samme groteske udstyr.

Mener du at "kameraet"/"pan-scan-vinduet" også ryster og hopper i "1492..."
?

Jeg har lige kæmpet mig igennem Dune (jeg fik den foræret af én der bittert
fortrød sit køb), og jeg rakte ud efter brækspanden flere gange.

/jim

Fra : David T. Metz

Dato : 29-03-04 16:01

J wrote:

> Jeg så forleden deres udgave af "1492, Conquest of Paradise"
> averteret til 40 kroner i to-kanals stereo og pan & scan!!!

Det må være deres "de luxe"-udgave. Jeg har kun set den til salg med
monolyd(!)

David

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 17-03-04 17:32

Morten Wulff Nielsen wrote:

> Jeg har lige købt T2 Ultimate DVD Edition. På æsken (Både foran og
> bagpå) reklameres der med DTS 5.1 lyd.
> MEN... Den findes ikke (DTS lyden) ikke på nogen af de 3 skiver.

Hvis DTS-lyden var en væsentlig forudsætning for købet, må man vel
være berettiget til at ophæve købet, jvf. købelovens §76 stk. 1
omkring mangler ved salgsgenstande?:

   <http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_kbl.htm#P76>

| § 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis
| 1) genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er
| solgt, eller sælgeren i øvrigt ved købets afslutning har givet
| urigtige eller vildledende oplysninger, medmindre disse ikke kan
| antages at have haft betydning for køberens bedømmelse af
| genstanden,

DVD'en svarer næppe til betegnelsen (mangler DTS 5.1-lyd).

| 2) sælgeren eller et tidligere salgsled har givet oplysninger
| som nævnt i nr. 1 på varens indpakning, i annoncer eller i andre
| meddelelser, der er beregnet til at komme til almenhedens eller
| køberens kundskab,

Der reklameres for DTS 5.1-lyd på emballagen.

| 3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold,
| der har haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og
| som sælgeren kendte eller burde kende, eller

Kan man mon argumentere for at forhandleren skal have kendskab til om
hvorvidt specifikationerne er overholdt?

| 4) genstanden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed
| eller brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende
| omstændigheder skulle være, herunder hvis kravene i § 75 a ikke er
| opfyldt.

§75 siger "blot", at salgsgenstanden skal stemme overens med det
lovede:

   <http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_kbl.htm#P75>

Og såfremt salgsgenstanden lider af en mangel, har man ifølge §78
valget mellem 1) afhælpning af manglen (reperation), 2) levering af
en anden vare, der stemmer overens med aftalen, 3) passende afslag i
købesummen, eller 4) ophævelse af købet.

   <http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_kbl.htm#P78>

Jeg ved godt, at en del DVD-forhandlere (specielt online-udgaven)
gerne vil fraskrive sig ansvar for fejl-emballerede varer - f.eks.
manglende DTS-lyd, men man skulle da gerne være temmelig godt sikret
jvf ovennævnte paragraffer.

Er der tale om fjernsalg, har man heldigvis de 14 dages returret,
omend der måske kan være problemer med udpakkede DVDer?

FUT til dk.videnskab.jura

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 19-03-04 08:02

Anders Thorsen Holm's utterance expressed in

> [...]
> gerne vil fraskrive sig ansvar for fejl-emballerede varer - f.eks.
> manglende DTS-lyd, men man skulle da gerne være temmelig godt sikret

Det har ikke været et problem for mig at få pengene
retur både fra TP musik, Fona, Axel og flere andre.

Nogle gange kræver det lidt overbevisning i stemmen
og bemærkningen "jamen så find en maskine og se selv
efter at det er forkert!"

Og ja.. jeg er ret pedantisk med mine film - hvis der
står 1:2.35 bag på vil jeg ikke acceptere en P/S og
det samme med lyden. Efterhånden køber jeg stort set
ikke film hos de "normale" forhandlere men kun på
nettet hvor man samtidig med købet kan sidde og kryds-
tjekke med dvdcompare, imdb etc. Det mangler man når
man står i en butik og lige falder over en film man
mangler :)

hilsner